2019.08.13. 16:00
Nemsokára befejeződik a pápai Szent József-kápolna keresztjének felújítása
Leemelték és ideiglenesen egy kisebbel pótolták a 2005-ben átadott Szent József-kápolna toronysisakját a két éve megsérült toronykereszt helyreállításáig.
A Szent József-kápolna eredeti toronysisakját speciális gépjárművekkel cserélték ki egy ideiglenes tetőszerkezetre, amíg elvégzik a toronykereszt felújítását
Fotó: Laskovics Márió/Napló
Leemelték és ideiglenesen egy kisebbel pótolták a Szent József-kápolna eredeti toronysisakját kedden, a két éve megsérült toronykereszt helyreállítási munkálatai során. Salgó Ferenc kanonok-plébános felelevenítette, hogy a kereszt 2017 júniusában egy vihar következtében sérült meg annyira, hogy daruval kellett leemelni.
Villámcsapásra gyanakodtak, de mivel a biztosító nem állapított meg viharkárt, és a kivitelező sem vállalta a felelősséget, ezért elhúzódott a helyreállítás. Immár két éve „árválkodik” kereszt nélkül a kápolna, a Szent Anna-plébánia kénytelen önerőből megoldani a problémát. A körülbelül négymillió forint összköltségű rekonstrukcióhoz a helyi önkormányzat és a Veszprémi Főegyházmegye egy-egy millió, a hívek pedig több mint egymillió forint adománnyal járultak hozzá. Várhatóan augusztus 31-ig befejeződik a torony teljes felújítása.
A kivitelezést vállaló Pozsgai László műszaki vezető elárulta, a torony faszerkezetére épült, keresztet tartó királyfa roppant ketté két éve.
– Zártszelvény-maggal rendelkezik, amihez horgonylemezzel burkolt a felső burkolata. Ezt rögzítették a királyfához, ami teljesen benyúlt a torony aljáig, ahol fogópárok tartották – jegyezte meg a kereszt korábbi felépítése kapcsán. – Eltörésekor a mostani munkához hasonlóan darus- és kosaras autóval vonultunk ki, és láttuk, hogy mindenképp le kell emelni, mert attól tartottunk, hogy rázuhan a toronyra vagy a főhajóra, beszakítva a tetőszerkezetet. A toronycsatlakozási pontnál készítettünk egy ideiglenes fedést és visszaállítottuk a villámhárítót – idézte fel a 2017-es munkálatokat.
Mint mondta, a keresztet tartó szerkezet mindössze tizenkét évig bírta. Mivel úgy gondolják, hogy ennek legalább száz évre kell készülnie, ezért csak leemelve tudják szakszerűen elvégezni a felújítási munkát. Megtervezték az ideiglenes tetőszerkezetet, illetve az eredeti, három tonna súlyú torony leemelését, majd megszervezték a speciális, magas óradíjjal (Ajkáról és Győrből) kölcsönözhető gépjárművek bérlését. A mintegy egytonnás pót-tető statikailag kibírta a felemelést, és megközelítőleg két hétig védi a toronyrészt a beázástól.
Pozsgai László előrevetítette, a következő hetekben az eddigi királyfa helyett egy acél, zárt- vagy U-szelvényes szerkezetet készítenek, amihez hozzáhegesztik a kereszt acélszerkezetét. Végül a csatlakozási pontra visszateszik a bádogból készült úgynevezett bohócsipkát.