Kevesebb kelt tészta

2019.11.21. 07:00

Egészségesebb ételeket ehetnek a diákok a menzákon

Több zöldség és gyümölcs, kevesebb kelt tészta szerepel az iskolai menzák kínálatában a korábban bevezetett intézkedések hatására.

Marton Attila

Fotós: Pesthy Márton

Fotós: Pesthy Márton

Pozitív a gyermekétkeztetésben bevezetett intézkedések hatása, mondta Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára a napokban. Hangsúlyozta: a legfontosabb cél a túlsózottság csökkentése volt, amely jelentősen, 8,6-ról 6,7 grammra csökkent étrendenként. A változtatások hozadéka, hogy az iskolai menzák háromnegyedéből eltűntek a mesterséges ételízesítők, valamint az iskolai konyhák 90 százaléka kevesebb zsírral, 97 százaléka kevesebb cukorral főz, a naponta többször gyümölcsöt evő gyerekek aránya pedig tíz év alatt 45-ről 65 százalékra emelkedett, mondta az államtitkár.

A veszprémi Deák iskolában kedden citromos kertileves volt az első fogás, a főételeknél petrezselymes rizzsel és lila hagymás kukoricasalátával kínált csirkevagdalt és gombapaprikás közül választhattak a diákok Fotó: Pesthy Márton/Napló

A veszprémi általános iskolák többségébe a Hungast Csoport szállítja az ételeket. Enyedi Csaba, a társaság kommunikációs igazgatója érdeklődésünkre elmondta, a közétkeztetést is befolyásoló rendeletet 2014-es elfogadása óta többször módosították, így az előírások mára már közelebb vannak a fogyasztói elvárásokhoz.

– A lisztes rántáson, habaráson, a zsírban úszó rántott húson már rég túl vagyunk. A főzelékeket anyagukban sűrítjük, pürésítjük, így lesz belőle zöldborsófőzelék egész szemekkel társítva. A rántani való hús épp annyi olajpermetet kap, hogy a kombi sütő-pároló berendezésben aranybarnára süljön. Az elmúlt évek tapasztalataiból látjuk, hogy a gyerekek is nyitottak ezekre a megoldásokra – magyarázta Enyedi Csaba, hozzátéve, hogy az „azt eszed, amit kapsz” szemléletet menüválasztás lehetőségével igyekeznek feloldani.

Szintén változás a korábbiakhoz képest, hogy több a zöldség és gyümölcs a menüben. Gyakrabban szerepel az étlapon főzelék vagy krémleves, ritkábban kelt tészta vagy tésztaétel. A közétkeztetési cég minden hónapban több újdonságot is elkészít, például más nemzetek konyhájában elterjedt fogásokat. A veszprémi iskolákban a következő napokban olasz zöldségleves, egyiptomi rakott bulgur és katalán csirkemáj is szerepel az étlapon.

A kommunikációs igazgató ennek kapcsán elmondta, az ízlés alakítható és formálható, szerinte a kulcs, hogy a szülők megtanítsák a gyermekeket arra, hogy nyitottak legyenek az új ízekre. Mint mondta, az ember gyakran csak a kilencedik-tizedik kóstolás után tudja eldönteni, ízlik-e neki egy étel, vagy sem.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége elkészítette az Okostányér nevű táplálkozási ajánlást, amely külön-külön a felnőttekre és a gyerekekre vonatkozólag megfogalmazza az egészséges táplálkozás legfontosabb alapelveit. Ez az útmutató a Magyar Tudományos Akadémia Élelmiszer-tudományi Tudományos Bizottsága, valamint az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet ajánlásával egyaránt rendelkezik. Az Okostányér energiaigény-kalkulátort, illetve élelmiszer-adagolási útmutatót is tartalmaz, az egyéni szükségletekhez mérten. A 6–17 éves korosztályra szabott táplálkozási útmutatóban szerepel mindaz, aminek helyet kell kapnia a gyermekek tányérján.

Fotó: Pesthy Márton/Napló

Kifejezetten felhívják a figyelmet a gyümölcsök és a zöldségek fogyasztására. A gabonafélék, illetve a belőlük készült élelmiszerek ugyancsak fontos részét képezik a helyes táplálkozásnak, miképpen a húsok, a halak, a tojás, a tej és a tejtermékek, amelyek bővelkednek teljes értékű fehérjékben, ezen felül számos vitamin és ásványi anyag forrásaként szolgálnak. A tengeri halak és egyes hazai fajták pedig az egészséget védő zsírokat is tartalmaznak. A túl sok só, zsír és cukor ugyanakkor rossz hatással van az egészségre: túlsúlyhoz és szívbetegségekhez, fogszuvasodáshoz vezethet. Éppen ezért fontos figyelni arra, hogy a gyermekek az ételekkel és az italokkal minél kevesebbet fogyasszanak el ezekből. Szomjoltásra egyébként is a legalkalmasabb az ivóvíz.

Gyümölcs- és zöldségleveket, cukortartalmú teákat, üdítőitalokat, turmixokat, tejes italokat csak a folyadékbevitel színesítésére, alkalmanként, kis mennyiségben ajánlott fogyasztani.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában