Toronylifttel a várba

2020.01.16. 07:00

Háromféle műszaki megoldásból választották ki a veszprémi terveket

Az év második felében elkezdődhet annak a toronyliftnek az építése, amely megkönnyíti majd a vár megközelítését.

Marton Attila

A Deák utca szintjéről lift szállítja a gyalogosokat a várhegy szintjére, ahonnan a hídon átsétálva egy másik lift viszi a látogatókat az egykori piarista gimnázium teraszára

Forrás: Illsuztráció

Jelenleg kétféleképpen lehet eljutni a várba: az Óváros tér felől autóval és gyalog, valamint a Benedek-hegy irányából egy meredek lépcsősoron. A nehéz megközelíthetőség mellett további probléma, hogy a Vár utcán folyamatos az autóforgalom.

– Kezdettől fogva az a célunk, hogy ne egy látványberuházás készüljön, hanem a lift könnyebben megközelíthetővé tegye a várat, emelte ki Lamos Péter, az önkormányzat korábbi városfejlesztési irodavezetője, jelenlegi tanácsadója. A várlift létrehozásán öt éve kezdtek el dolgozni az önkormányzatnál: 2014-ben készült el az első tanulmányterv, amely két Deák utcai és egy Jókai utcai helyszínre tett javaslatot. A három lehetőség közül végül a választás a volt piarista gimnázium alatt lévő Deák utcai ingatlanegyüttesre esett, és közelében parkolók is rendelkezésre állnak – idézte fel Lamos Péter.

A helyszín megtalálása kijelölte a Vár utcára való közlekedést is: a liftnek valamilyen formában az egykori piarista gimnázium teraszára kell megérkeznie, ahonnan átközlekedve kijut a gyalogos a Vár utcára. Annak érdekében, hogy a kiválasztott helyszínen a szóba jöhető műszaki megoldások feltérképezése megtörténjen, az önkormányzat 2017 decemberében országos építészeti ötletpályázatot írt ki, amelyre végül 36 pályamű érkezett.

A tervek között három megközelítési mód köré csoportosultak az ötletek: a toronylift elképzelése, a Budavári siklóhoz hasonló felvonó, valamint a hegybe fúrt lift tervezete. Az önkormányzat 2018 végén nyert el forrást az európai uniós GINOP-pályázaton, amelynek révén az önkormányzat forrásokhoz jutott a továbbtervezéshez. A lehetséges változatok kapcsán kiderült, hogy a hegybe fúrt lift fejlesztése túlságosan drága lett volna és a beavatkozás miatt a vár műemléki épületeit is veszélyeztethette volna, míg a sikló építését a biztonsági előírások miatt – amelyek megkövetelték volna, hogy a várhegy oldalán 36 méteren tarvágást hajtsanak végre – vetették el.

A toronylift esetében elvárásként és kockázatként fogalmazódott meg, hogy ne zavarja a veszprémi vár látképét. A tervek elkészülte után ezért a katasztrófavédelem segítségével egy emelőkosaras tűzoltókocsival is modellezték, hogyan mutatna a torony. Miután a modellezés visszaigazolta a látványtervekben szereplő elképzelést, a tervezetet a decemberi képviselő-testületi ülés elé terjesztették, amely egyhangúlag támogatta a toronylift megvalósítását.

A Deák utca szintjéről lift szállítja a gyalogosokat a várhegy szintjére, ahonnan a hídon átsétálva egy másik lift viszi a látogatókat az egykori piarista gimnázium teraszára Fotó: Illsuztráció

A létesítmény két liftből áll majd: az első a Deák utca szintjéről indul és a 23,5 méter magas torony tetején, de még a várhegy szintje alatt áll meg. Innen egy hídon át jutnak a látogatók a várhegyhez, ahonnan egy másik, szintén húsz férőhelyes lift szállítja az utasokat a volt piarista gimnázium tetőteraszára, ahonnan egy folyosón át lehet kijutni a Vár utcára. Az egykori gimnázium épületében turisztikai információs központ és vizes­blokk kap helyet.

A Deák utcai állomásra a Közgazdasági szakközépiskola egykori tornatermének felújításával és új földszintes épületek építésével gyermekfoglalkoztatót, kávézót és fogadóépületet terveznek, valamint bővítik a Deák utcai parkolót, és a Kutas téren egy hop on hop off-megálló tervein dolgoznak, amely azt jelentené, hogy a turistabuszról a lift indulóállomásának közvetlen közelében szállnak le és fel a turisták, a buszok pedig a vasútállomáson várakoznak majd, amíg az utazók megtekintik a vár műemlékeit.

Az önkormányzat decemberben benyújtotta az építési engedélykérelmet a járási hivatalhoz, amelynek birtokában március végén elindíthatják a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárást, amelyet ősszel zárhatnak le – részletezte Lamos Péter. A kivitelező leghamarabb ősszel kezdheti el a munkát, ami azt jelenti, akár már 2021 végére elkészülhet a várlift. A beruházásra 1,3 milliárd forintot nyert el a város.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában