Nem ritka a hét számjegyű összeg

2020.02.20. 16:00

Ha befektetne, vegyen veterán autót Veszprém megyében!

Benzinfaló, ócskavas, roncshalmaz – számtalanszor hallhattuk már ezeket a jelzőket egy-egy idősebb gépkocsi aposztrofálására, holott sokan nem is sejtik, milyen mértékű vagyonra tehetnek szert egy ilyen masinával a garázsukban.

Fotó: Pixabay

Az elmúlt néhány esztendőben megfigyelhető tendenciává vált, hogy az évtizedekkel, de még az ezredforduló első öt-tíz évében is elhanyagolható értékkel bíró idős autókért horribilis összegeket kérhetnek el tulajdonosaik. Kicsit tájékozódtunk a témában, valamint körbenéztünk a megyei piacon is.

Először is érdemes tisztázni, hogy mit is értünk veterán autó alatt és milyen követelményrendszereknek kell megfelelniük ezeknek a négykerekűeknek. A Magyar Autóklub leírása szerint több állomást végig kell járnunk ahhoz, hogy közforgalomban OT (azaz oldtimer) rendszámmal tudjuk használni 30 évnél idősebb, megőrzött állapotú vagy restaurált járművünket. Az első lépés a muzeális minősítés megszerzése, amely két fontos feltétellel jár: a jármű eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg vagy annak megfelelően állították helyre, valamint olyan esztétikai állapotban van, hogy alkalmas típusának bemutatására. A második lépés a forgalomba helyezés előtti műszaki átvizsgálás. Ezek sikeres abszolválása után az autó kap egy OT rendszámot, valamint egy rézplakettet, amit valahol a járgányon helyeznek el, fontos azonban tudni, hogy ötévenként, vagy tulajdonosváltáskor újra kell minősíttetni veterán autónkat.

Költséges megvásárolni, még költségesebb fenntartani, mégis sokan rajonganak a veterán autókért
Fotó: Pixabay

A szükséges információkról való tájékozódás és a pénztárca vastagságáról történő megbizonyosodás után könnyen segítségünkre lehetnek az eladó járműveket kínáló oldalak. A hasznaltauto.hu felhozatala alapján több szemet gyönyörködtető, ellenben meglehetősen borsos árú verdát találtunk.

Az első kiszemelt még többeknek ismerős lehet az utakról, hiszen egy 1983-as Volkswagen Golf II-esről van szó, melyet tulajdonosa kifejezetten olyan vevőnek adna el, aki továbbra is vigyázna rá és fenntartaná annak veterán autó státuszát, habár azt is hozzáteszi, hogy van még mit csiszolni és javítani rajta. Egy szűk havi fizetéssel többért viszont már olyan négykerekű jöhet szembe velünk, amely finoman szólva sem sűrű látvány az utakon: a mindössze hatszáz köbcentis, két év híján ötven esztendős farmotoros Seat 600E tulajdonosaként két dologra kell figyelni: a fejünk épségére ki- és beszálláskor, valamint arra, hogy túl ne toljuk a költekezést felújításkor, mivel a fénykép alapján lenne mit.

Seat 600E – ma már nem ilyen kép él bennünk a spanyol autók kapcsán
Fotó: Flickr

A bűvös milliós határt elérve egy közel ötszázezer kilométert kipipált, uszodakék Skoda 1000MB-t vehetünk meg előző, az autót 1977-től napjainkig az utakon terelő tulajdonosától. Ami viszont igazán meglepő, az a következő találat, hiszen valamivel több mint kétmillió forintért már alá is írhatjuk az adásvételi szerződést egy fehér Zsiguli 21011 (közismertebb nevén ezerkettes Lada, vagy Zsiguli) tulajdonba vételéről. Nemhiába kerül közel egy alap kategóriás új autó árába: mindössze 37 ezer kilométert futott, végig garázsban tartották és már hét éve rendelkezik OT vizsgával, a karosszéria pedig teljesen rozsdamentes és csak Balatonkeneséig kell utazni, ha közelről is szemügyre szeretnénk venni.

Hatmillió forint feletti összeget kell előteremteni annak, aki az Egyesült Államok veterán autócsodáiból szeretne egyet megkaparintani. Balatonfűzfőn árulnak egy hetvenhárom (!) éves, 3500 köbcentis Chevrolet Fleetmastert, amelytől hirdetője restaurált állapotban válna meg, a találati lista tetején azonban egy igazi szörnyeteg, egy közel 5000 köbcentis, 136 lóerős Ford Thunderbird 8G13 helyezkedik el, amely a leírás alapján jelentéktelen harminc évet állt garázsban és eredeti gyári alkatrészekkel, valamint egy háromfokozatú automata váltóval rendelkezik.

Tekintélyt parancsoló megjelenéssel rendelkezik az 1947-es Chevrolet Fleetmaster
Fotó: Flickr

Érdemes lehet megfigyelni azt, hogy milyen komoly értékkel bírhat egy ilyen veterán masina, ugyanakkor érdekes kérdést vethet fel, hogy mennyi ideig marad fenn ezeknek a gépjárműveknek a tényleges piaca. Könnyen elképzelhető, hogy a mai tinédzserek és huszonéves fiatalok már nem fognak kellő szenvedéllyel viseltetni ezeknek a valóban csodálatos és egyedi autócsodáknak az irányába és idővel nem, vagy alig marad néhány ilyen kuriózum egy-egy lezárt garázs ajtaja mögött. Kár lenne értük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában