2020.12.28. 11:00
Mit érdemes tudni, ha vissza szeretnénk cserélni az ajándékot?
Az ajándékvásárlás időszakában olvasóink főleg arra kíváncsiak, hogyan cserélhetik vissza az ünnepek után azokat a termékeket, amelyek mégsem tetszenek szeretteiknek. Szakértőink segítségével a témában több praktikus tanácsot, tudnivalót összegyűjtöttünk.
20201222 Veszprém Euronics. Dóri vevőszolgálati munkatárs fogadja a terméket vissza hozó vásárlót. Pesthy Márton fotó Veszprém Megyei Napló
Fotó: Pesthy Márton/Napló
Előfordulhat, hogy a webáruházból rendelt terméket a visszavétel miatt a cég helyi boltjába vihetjük? Csak akkor lehetünk elégedettek, ha a rokonunknak mégsem tetsző ajándék árát visszakapjuk, vagy esetleg akkor is, ha levásárlási lehetőséget kínálnak nekünk? Milyen határidőkre érdemes figyelni? A blokkot mindig meg kell őrizni? A termék eredeti csomagolását is el kell tennünk? Mi a helyzet akkor, ha már kibontottuk, kipróbáltuk a terméket? Többek között ezekre a kérdésekre szerettek volna a szerkesztőségünkhöz forduló olvasóink választ kapni.
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértőinek tájékoztatása szerint ebben a témában a jogi szabályozás nem változott az utóbbi időben, ugyanakkor még mindig sok tévhit él a fogyasztók fejében.
A legnagyobb tévedés talán az, hogy amennyiben egy terméket üzletben vásároltunk, viszont otthon mégis úgy döntünk, hogy akár a színe, a mérete, a formája miatt vagy bármely más okból kifolyólag az egyébként hibátlan holmit mégsem szeretnénk megtartani, úgy azt a vállalkozásnak vissza kell vennie.
Igazából nem köteles ezt megtenni. Viszont több kereskedő a saját üzletpolitikai döntése alapján mégis így jár el. Ha levásárlást ajánl fel, azt is tekinthetjük fogyasztóbarát gesztusnak, hiszen erre sem vonatkozik előírás – hacsak nem vállalta eleve a saját üzletszabályzatában. Ezért érdemes erről mindig már a vásárláskor érdeklődni.
Más a helyzet, ha interneten vásárolunk és meggondoljuk magunkat. Akkor a kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül elállhatunk a vételtől. Elállási nyilatkozatunkat írásban kell közölnünk a vállalkozással, melynek ezt követően ugyancsak 14 naptári napja van arra, hogy a költségeinket visszatérítse. Kivételt jelent, ha például egyedi méretre legyártott bútort rendeltünk vagy romlandó élelmiszert vettünk, esetleg a lezárt csomagolású elektromos borotvát vagy fogkefét felbontottuk.
A termék eredeti csomagolása egyébként nem feltétele az elállásnak, viszont nem árthat, ha megőrizzük arra a 14 napra, amíg meggondolhatjuk magunkat, ezzel is spórolva az új csomagoláson.
Arról, hogy van-e lehetőség az online vásárolt terméket a legközelebbi üzletbe visszavinni, az adott cégnél érdemes információt kérni, vagy a honlapján elolvasni az erre vonatkozó tájékoztatást. Van erre is példa, azaz van olyan üzletlánc, amely ezt a lehetőséget biztosítja.
Hibás termék esetén a jótállás vagy a kellékszavatosság nyújt segítséget számunkra. A tízezer forintnál drágább tartós fogyasztási cikkekre idén még egyéves kötelező jótállás vonatkozik, ami a termék bármilyen hibája esetén érvényesíthető. Ha az adott vállalkozás azon felül szerződéses jótállást is vállal, az legtöbbször csupán bizonyos hibákra vonatkozik. A megvett terméket érdemes mindig kibontani, és ellenőrizni a működését. Próbáljuk ki még akkor is, ha ajándékba szánjuk! Ugyanis kötelező jótállás esetén a termék megvásárlásától számított három munkanapon belül, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a vállalkozás köteles a terméket kicserélni, így nem kell a javítással bajlódni.
A blokkot mindig őrizzük meg! Anélkül ugyanis kicsi az esélye, hogy a kellékszavatossági igényünkkel foglalkozik a vállalkozás. Az ajándékba szánt termék blokkját is tegyük el! Ha hibás az áru, odaadhatjuk utólag a szerettünknek, és így sok bosszúságtól óvhatjuk meg.
Olvasóink más témában is elküldhetik fogyasztóvédelmi kérdéseiket szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.