H145M helikopterek a szürke bálna gyomrában

A Magyar Honvédség nemrégiben beszerzett H145M helikoptereinek teherszállító repülőgéppel történő úgynevezett taktikai átcsoportosításának lehetőségét gyakorolták az MH Pápa Bázisrepülőtér C-17-es óriásgépeinek segítségével nemrégiben a katonai repülőtéren.

Balogh Ákos

Fotó: SAC-Program Faceboo

A H145M típus hazai rendszeresítésével újabb és újabb képességek válnak elérhetővé a Magyar Honvédség számára, melyek nem csupán a helikopterek országhatáron belüli alkalmazását jelentik, hanem adott esetben gyakorlatokon, vagy missziós feladatok során az MH 86. Szolnok Helikopter Bázistól – ami a helikopterek anyarepülőtere – meglehetősen távoli helyszíneket is, melyhez a helikopterek légi úton történő átcsoportosítása válhat szükségessé.

Fotó: SAC-Program Facebook

Ennek az átcsoportosításnak a lehetőségét gyakoroltál be katonai szakemberek a 2009 óta Pápán működő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC-program) keretében működő Nehéz Légiszállító Ezred C-17 Globemaster III szállító-repülőgépeinek segítségével nemrégiben, hiszen mint az ismert ennek a programnak Magyarország nem csupán helyet biztosít, hanem a programhoz történő hozzájárulás – a vásárolt repült óraszámok – arányában résztvevője is.

Ahhoz, hogy a C-17-esek szállítókapacitását a későbbiekben a Magyar Honvédség a H145M helikopterek szállítására is igénybe vehesse, elsőként egy módszertani foglalkozás keretében kellett a H145M helikopterek berakodását és rögzítését gyakorolnia a magyar és a nemzetközi szakállománynak az MH Pápa Bázisrepülőtéren.

Fotó: SAC-Program Facebook

Eredetileg egyébként a gyártó Airbus Helicopters a megfelelő mobilitás érdekében úgy alakította ki a H145M helikoptereket – a leendő felhasználók igényei alapján -, hogy azok könnyedén, légi úton is szállíthatóak legyenek, ezt követően pedig rövid időn belül újra bevethetőek. A gyártó adatai szerint a C-17-es típus egyszerre összesen 4 darab H145M helikopter szállítására képes komolyabb szerkezeti szétszerelések nélkül, a légi átcsoportosítást követően pedig mindösszesen 30 perc szükséges ahhoz, hogy a helikopterek újra bevethetőek legyenek.

Fotó: SAC-Program Facebook

A C-17-es belső teherterének méretei alapján egyébként a forgószárnyak leszerelésén túl a helikopter komolyabb megbontása nem szükséges, a közel négytonnás gép rögzítése a tehertérben viszont annál inkább. Ennek érdekében a C-17-es rakományáért felelős, úgynevezett loadmaster-ek a módszertani foglalkozás során ismerték meg a H145M pontos méreteit, súlyát, súlypontját, rögzítési pontjait és ennek megfelelően tervezték meg a szállítmány berakodásának lehetőségeit valamint a biztonságos rögzítését és persze a kirakodás menetét is, hogy egy valós feladat során ez már gördülékenyen menjen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában