Óvatos ajándékvásárlás

2022.12.14. 11:00

Előre nézzük meg, melyik üzletben gondolhatjuk meg magunkat utólag!

A mostani gazdasági körülmények között még fontosabb, hogy tudatosan és megfontoltan vásároljunk, valamint tisztában legyünk a jogainkkal, kötelezettségeinkkel – hívták fel a figyelmet szakértőink, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai.

Rimányi Zita

Forrás: Pexels

Ha ajándékot veszünk, mindenképpen nézzük meg, van-e lehetőség a nem hibás terméket visszavitelére, kínál-e valamilyen megoldást a vállalkozás arra, ha nem jó a megajándékozottnak a meglepetés, ha nincs szüksége rá. A köztudatban nagyon erősen megragadt a kilencvenes években alkalmazott szabályozás, mely szerint, ha a vevő meggondolta magát, akkor bizonyos időn belül vissza kellett venni tőle az árut. Ezt már régóta nem köteles megtenni a kereskedő, a régi szabályozás már 1997 óta nincs hatályban – szögezték le a Fome szakemberei. Tehát semmi nem kötelezi arra az üzleteket ma Magyarországon, hogy az egyébként nem hibás terméket visszafogadják. Ez azt jelenti, hogy ha például az üzletben megvásárolt ruhának  csupán nem megfelelő a mérete, akkor nem biztos, hogy visszacserélik. Viszont sok helyen ezt mégis megteszik, és más előírások vonatkoznak a netes rendelésekre.

Főként a karácsonyi időszakban – de egyre inkább megfigyelhető, hogy már az ünnepektől függetlenül is – egyre több bolt dönt úgy, hogy fogyasztóbarát üzletpolitikából vagy egyéb üzleti megfontolásból mégis valamilyen „meggondolási lehetőséget" biztosít az üzletben vásárolt hibátlan termékekre. Erre nem a jogszabály kötelezi az üzleteket, hanem önkéntesen kötelezhetik rá saját magukat. Ha azonban a vállalkozás ilyen vállalást tesz, akkor köteles azt betartani, különben megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet magatartása. 

Azt, hogy nem hibás termék visszavitelekor az üzlet milyen megoldást biztosít és milyen feltételek mellett, azt a vállalkozás dönti el. Ezért érdemes a Fome tanácsait e téren megfogadni. Mielőtt ajándékot vásárolnánk, informálódjunk, hogy az adott üzlet biztosít-e arra lehetőséget, hogy meggondoljuk magunkat, és ha igen, milyen feltételekkel, határidővel! Tartsuk meg a vásárlást igazoló nyugtát, számlát, hiszen a legtöbb üzlet ennek meglétéhez köti a cserét vagy a pénzvisszafizetést. Tartsuk be a többi feltételt és a határidőt!

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre, a szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában