2025.01.26. 07:00
Te is így használod a lámpád? Akkor biztos be fogod bukni ezt a KRESZ-tesztet
Számos változást kell hamarosan megszoknia az autósoknak az új KRESZ bevezetésével. Változni fog a járművek kivilágításának szabálya is. Erre hoz példát KRESZ-tesztünk.
Az új KRESZ bevezetésére már nem kell sokat várni. Ahogy arról korábban többször is beszámoltunk, napvilágot láttak már olyan részletek, amelyeket hamarosan élesben is szokniuk kell a sofőröknek. Legújabb KRESZ-tesztünkben arra vagyunk kíváncsiak, az új KRESZ-szabályok értelmében, hogy a képen vázolt szituációkban melyik sofőr közlekedik szabályosan.

Forrás: veol.hu/illusztráció
Melyik sofőr közlekedik szabályosan KRESZ-tesztünkben?
A tervezet szerint az új KRESZ bevezeti a „valamennyi járműre vonatkozó mindenkori kivilágítás kötelezettségét, kötelezővé teszi a távolsági fényszóró használatát lakott területen kívül a láthatóság korlátozottsága esetén (de kivétellel és megkötéssel). Ennek értelmében minden autót, minden helyzetben, lakott területen belül is ki kell világítani.
Így az „A” jelű jármű lakott területen kívül teljesen szabályosan közlekedik, hiszen megfelelően ki van világítva. Az új KRESZ szerint a „B” jelű autó azonban már szabálytalanul közlekedik. Azt is mondjuk, miért.
Az új KRESZ az autók világításának használatát is megreformálja
Többek között, ahogy azt a Kemma.hu is írta korábban,
- az indexelést,
- sebességkorlátozást,
- követési távolságot,
- leállósávot is érinteni fogják az új szabályok.
De nem csak ezekben, az autó világításának használatában is változás várható. A jelenleg hatályban lévő KRESZ azt mondja ki, hogy a forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. Továbbá annak is egyértelműnek kell lennie minden sofőr számára, hogy lakott területen kívül a forgalomban részt vevő kocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. A mostani KRESZ-ben azonban nincs lefektetve, hogy mi a helyzet az autók kivilágításával, ha lakott területen belül közlekednek nappal, jó látási viszonyok között. Az új KRESZ erre is szabályt hozhat.
Mi a különbség a menetjelző lámpa és a tompított fényszóró között?
Az újabb autók esetében a menetjelző lámpa az autó beindításával egyszerre automatikusan felkapcsolódik. A régebbi autókban a kapcsolón az egy tekerés jelenti a menetjelzőt, míg egy újabb tekerés a tompított fényszóró aktiválását. Sokan azonban még manapság sem tudják ezek helyes használatát, ugyanis a két világítás nem egy és ugyanaz.
Míg a menetjelző nappal, jó látási viszonyok között elég lehet, azonban rossz látási viszonyok között, hajnalban, szürkületben és este már nem. Ugyan a helyzetjelző a kocsit elölről megvilágítja, hátulról már nem. Számos baleset történt korábban emiatt. Sötétben egy hátulról kivilágítatlan autó hatalmas balesetveszélyt jelent. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a nappali menetjelző lámpák célja nem az út megvilágítása, hanem a járművek láthatóságának javítása nappali fényviszonyok között.
Próbáld ki korábbi tesztjeinket!
A minap körbejártuk már az egyik, már életbe lépett változást az új KRESZ-ben, de az elsőbbségadás szabályai is szóba kerültek már.