2025.02.25. 09:00
Micsoda? Könyvtárhasználatból versenyezni?
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyt a 2024/2025-ös tanévben már 31. alkalommal hirdették meg, 42 településről 78 iskola 185 diákja jutott tovább az országos írásbeli fordulóba. A könyvtárhasználati versenyen 1993 óta olyan diákok próbálják ki tudásukat, akik az információk megtalálásában és használatában ügyesek, és szeretnének még hatékonyabbak lenni.
Smidhoffer Eszter Szandrától, az Eötvös Károly Könyvtár kommunikációs és közönségkapcsolati referensétől a könyvtárhasználati verseny kapcsán megtudtuk, ebben a tanévben a kiemelt téma az elsőség. A történelemről, a kiemelkedő teljesítményekről, szenzációkról fontos, hogy megbízható helyekről szerezzünk információkat, és azokat megértve, a célnak megfelelően, a szerzőket nem meglopva használjuk fel.

Fotó: Smidhoffer Eszter Szandra/Eötvös Károly Könyvtár
Az Eötvös Károly Könyvtárban már hagyománnyá vált a verseny országos írásbeli fordulójának megtartása, lebonyolítása. Február 24-én minden megyében egyszerre oldották meg a feladatokat a 7-10. évfolyamos gyerekek. Megyénkből 11 diák jutott be az országos írásbeli fordulóba és mérte össze a tudását, hogy kiderüljön, ki jut be a döntőbe.
Információt keresni mindenről lehet, a könyvtárak minden témában tudnak segíteni, így a feladatok mindig sokféle szempontból kapcsolódnak a kiemelt témához. Ebben a tanévben a téma az Elsők a világban, melyet sokféle szempontból jártak körbe a versenyzők, sokféle, feltehetően meglepő információval és szemponttal is találkoztak, így biztosan tanultak is új dolgokat.
Országos könyvtárhasználati verseny: ebben az évben az Élet és Tudományhoz kapcsolódott
Kiderült az is, ebben az évben mindkét korcsoport feladatlapja egy ismeretterjesztő magazinhoz, az Élet és Tudományhoz kapcsolódott. A 7-8. évfolyamos tanulók azon a gondolatmeneten mentek végig részfeladatok segítségével, hogy miként készülnének fel egy cikk megírására, amit ebben a lapban szeretnének megjelentetni. A 9-10. évfolyamos diákok a pályaválasztási döntésük támogatásához használták ezt a színes, szerteágazó tartalmú magazint.
Smidhoffer Eszter Szandra hozzátette, ez a verseny alapvetően az információszerzésről és annak használatáról szól, de természetesen az olvasás ennél több. Az Élet és Tudomány kiadójának, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulatnak (TIT) köszönhetően a gyerekek 2-3 lapszámot kaptak ajándékba, melyeket a feladatok megoldásához használniuk is kellett. A sok ország kutatói által megfogalmazott Ljubljanai kiáltvány a magasabb szintű olvasás jelentőségéről című dokumentum is azt hangsúlyozza, hogy a digitális világ növeli ugyan az olvasás mennyiségét, de a nyomtatott kiadványok olvasása elengedhetetlen a gondolkodás fejlődéséhez, a mélyebb megértéshez.
A verseny izgalmas, érdekes, nem a megszokott iskolai feladatokból áll. Nem kötődik egy-egy tantárgyhoz, így sok gyerek talál benne igazi élményt. Ebben a tanévben országosan közel 670 diák indult el a versenyen, közülük 185-en jutottak be az országos írásbeli fordulóba, ami az előző tanévhez képest kicsivel nagyobb résztvevői létszámot jelent.