2025.03.18. 10:00
Több száz kilót dobál a repülő óriás
A C-17 Globemaster III nem csak a méreteivel hódít. A legutóbbi C-17-es gyakorlat során a Jávorszarvas becenevet viselő repülőgép Kenyeri fölött villantotta meg teherdobó képességét, miközben a pápai MH 47. Bázisrepülőtéren folyamatosan zajlanak a komplex nemzetközi műveletek.
A pápai MH 47. Bázisrepülőtéren szinte mindennapos a komplex nemzetközi katonai feladatvégrehajtás, így légterében és a betonján sokféle merev szárnyú repülőgép megfordul, de C-17 Globemaster III típust helyben kizárólag a Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW) használ, mely tizenkét nemzet, köztük hazánk hozzájárulásával végez stratégiai légi szállítási feladatokat. A C-17-es gyakorlat legutóbbi alkalmán légi teherdobást tartottak, mely során a Pápától 30 kilométeres távolságban fekvő dobózónát vették célba.

Fotó: honvedelem.hu
A C-17-es géppel ha kell, konfliktusövezetbe juttatnak katonákat és felszerelést, máskor humanitárius céllal visznek segélyszállítmányt.
– A C-17-es több mint ötvenszer ötven méteres méreteivel a teherszállító repülőgépek között is hatalmasnak számít – mondta el a honvedelem.hu-nak Hernádi Máté főhadnagy. – 75 tonnát képes szállítani, ejtőernyős dobással akár Humweekat (katonai jármű), teherjárműveket és palettákat is célba juttat. Légi utántöltő képességgel rendelkezik, és további előnye, hogy rövid kifutópályát igényel. Szerencsére a Pápán állomásozó három nehéz teherszállító repülőgép közül az egyiket mindig kiképzési repülésekre használjuk. Nappali és éjszakai kiképzési repüléseket heti, légi utántöltést és légi teherdobást pedig havi rendszerességgel végez a legénység – tájékoztatott a főhadnagy.

Fotó: honvedelem.hu
A C-17-es gyakorlat során több csomagot dobtak le
Március elején utóbbit gyakorolták: a Pápától 30 kilométeres távolságban fekvő dobózónát vették célba.
– Néhány iskolakör megtételét követően négy dobógyakorlatot tartottak. Először a 1,5 tonnás nehéz platformot, majd három pár 400 kilogrammos palettát dobtak le. Előbbi a teherjárműveket, utóbbi közepes súlyú rakományokat, például élelmiszer-szállítmányokat helyettesít – foglalta össze Gotthárd Péter főtörzsőrmester, a HAW csoportfőnöke, aki szerint nagyon fontos, hogy a C-17 segítségével leszállás nélkül is el tudnak juttatni rakományt a célhelyre. – A távolság sem akadály, legyen szó nagyobb felszerelésről, lőszerről vagy humanitárius segélyszállítmányról. Alkalmanként Magyarországon kívül, például Olaszországban vagy Lengyelországban dobunk tehercsomagokat és ejtőernyősöket – tette hozzá.