Veol podcast

2025.03.16. 11:14

A közlekedésbiztonság közös ügyünk

Magyarországon a vezetői baleseti okok között szerepel a sebességtúllépés, az elsőbbségi, az előzési és a haladási, a kanyarodási szabályok megsértése, valamint a figyelmetlenség. Csizmadia Zoltán rendőr százados, baleset-megelőzési kiemelt főelőadó a Veol podcastműsorában magyarázta el, hogyan kerülhetőek el ezek a balesetek.

A közlekedésbiztonság közös ügyünk

Fotó: Fülöp Ildikó/Napló

A gyorshajtás veszélye abból adódik, hogy ilyenkor csökken a reakcióidőnk és megnövekedik a féktávolság, vagyis minél nagyobb sebességgel közlekedünk, annál több idő kell a jármű megállításához, a stabilitása csökken, és nehezebb irányítani. Ilyenkor egy-egy ütközés súlyosabb baleseti következményekkel jár és gyengébbek az esélyek a túlélésre. A gyalogosok számára a túlélési esélyek drasztikusan csökkennek. Illetve más vezetőket is kiszámíthatatlan helyzetbe hozhatunk.

Csizmadi Zoltán a figyelmetlenség, a gyorshajtás és az ittas vezetés veszélyeire hívta fel a figyelmet
Csizmadi Zoltán a figyelmetlenség, a gyorshajtás és az ittas vezetés veszélyeire hívta fel a figyelmet
Fotó: Fülöp Ildikó/Napló

Milyen eszközökkel előzhetőek meg a gyorshajtások?

A rendőrség közlekedésbiztonsági kampányokkal, például plakátokkal, reklámokkal és közösségi média tartalmakkal hívja fel a közlekedők figyelmét. Baleseti szimulációk és valós esetek bemutatására interaktív tréningeket tartanak, ahol a gyorshajtás következményeit testközelből is megismerhetik a sofőrök. A fix sebesség-ellenőrző berendezéseken kívül rendőri jelenlétet biztosítanak a veszélyes helyeken, közúti ellenőrzéseket tartanak és rejtett, illetve mozgó sebesség-ellenőrzésekkel szűrik ki a gyorshajtókat. 

Figyelmetlenség a vezetés során

A figyelmetlenség többféle formában jelentkezhet a vezetéskor:

  • Vizuális figyelmetlenség – a vezető leveszi a szemét az útról (pl. üzenet olvasása közben).
  • Manuális figyelmetlenség – a vezető elveszíti a kontrollt a jármű felett, mert a kezeit mással foglalja (pl. telefon kézben tartása).
  • Kognitív figyelmetlenség – a vezető mentálisan máshol jár, csökken a helyzetfelismerő képessége (pl. telefonbeszélgetés közben).

A mobiltelefon-használat során ezek együttesen jelentkeznek, így különösen veszélyesek. Tanulmányok szerint a mobiltelefon-használat olyan mértékben lassítja a reakcióidőt, mintha a vezető alkoholt fogyasztott volna. Egy üzenet elolvasása akár 4-5 másodpercig is eltarthat, ami autópályán haladva több mint 100 méternyi vak vezetést jelent. A telefonáló vagy üzenetet író vezetők gyakrabban elhagyják a sávjukat, nem tartják a megfelelő követési távolságot, és hirtelen fékezésekre kényszerülnek, amelyek balesetet okozhatnak.

Az ittas vezetés veszélyei

Az alkohol az egyik legveszélyesebb tényező a közlekedésbiztonság szempontjából, mivel jelentősen rontja a vezetési képességeket, még kis mennyiségben is. Magyarországon zéró tolerancia van érvényben az ittas vezetéssel szemben, ami azt jelenti, hogy már minimális alkoholfogyasztás is jogi következményekkel járhat. Ittas állapotban előfordulhat, hogy lassabb a reakcióidőnk, romlik a mozgáskoordinációnk és egyensúlyunk, rossz döntéseket hozunk és merészebbek leszünk, illetve látásproblémák is jelentkezhetnek. 

A rendőrség az ittas vezetést társadalmi szemléletformálással és kampányokkal, szigorú jogszabályokkal és hatékonyabb ellenőrzésekkel, valamint rendszeres és kiszámíthatatlan rendőrségi ellenőrzésekkel tudja elérni. A kampányok során elsősorban a fiatalok oktatásán van a hangsúly, személyes történetek és valós példák bemutatásával, illetve figyelemfelhívó kampányokkal és szlogenekkel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában