2025.04.28. 08:00
Ha ilyen SMS-t kapsz, csalók próbálják megszerezni a pénzed
Az elmúlt időszakban egyre gyakrabban fordul elő, hogy csalók SMS-ben próbálnak érzékeny adatokat kicsalni gyanútlan emberektől. Cikkünkben bemutatjuk, mit tehetsz, ha ilyen üzenetet kapsz SMS-ben, és mit tegyél, ha véletlenül rákattintasz.
Az új módszerük egy olyan üzenet, amely szerint „Az utolsó fizetésedet elutasították. Erősítsd meg a fizetési információkat, különben a fiókot felfüggesztjük.” A csalók küldenek az üzenetben egy linket is, ami egy hamis weboldalra irányítja a kattintót.

Fotó: veol.hu
A csalók célja, hogy az üzenetben lévő linkre kattintsanak!
Ezek olyan webhelyre vezetnek, amik megtévesztően hasonlíthatnak valamelyik ismert cég (pl. bank, közüzemi szolgáltató, e-kereskedelmi oldal, jelen esetben a Netflix) hivatalos oldalára. Ez a hamis weboldal általában arra kéri a felhasználót, hogy:
- Adja meg bankkártya adatait, például a kártyaszámot, a lejárati dátumot és a biztonsági kódot (CVC/CVV).
- Adja meg személyes adatait, például a nevét, címét, vagy akár az e-mail címét és jelszavát.
- Erősítse meg a „fizetési információkat” vagy végezzen el egy tranzakciót.
Amint az áldozat megadja ezeket az adatokat, a csalók azonnal hozzáférhetnek a bankszámlájához vagy online fiókjához, és súlyos anyagi kárt okozhatnak.
Miért veszélyes ez a módszer?
Az SMS-alapú csalások (más néven smishing) rendkívül hatékonyak lehetnek, mert:
- Az üzenet szövege általában sürgető hangvételű, ami pánikot kelthet az emberekben, és azonnali cselekvésre készteti őket.
- Az üzenet tartalma személyesnek tűnik, mintha az valóban a banktól vagy egy megbízható szolgáltatótól származna.
- Az áldozat a telefonján kapja az üzenetet, ahol könnyebb elérni a linkre kattintást, mint egy e-mail esetén.
Mit tegyünk, ha ilyen üzenetet kapunk?
- Ne kattints a linkre! Ha gyanús SMS-t kapsz, soha ne kattints a benne található linkre. Ehelyett ellenőrizd a hivatalos szolgáltató weboldalát vagy lépj kapcsolatba az ügyfélszolgálattal.
- Ne adj meg adatokat! Egy hivatalos cég soha nem kér bankkártya-adatokat, jelszavakat vagy más érzékeny információkat SMS-ben.
- Blokkold a küldőt! Az ilyen üzenetek küldőit érdemes azonnal letiltani a telefonodon, és jelenteni a csalást a szolgáltatónak.
- Jelentsd a hatóságoknak! Ha úgy érzed, hogy megpróbáltak átverni, jelezd a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnek, vagy fordulj a rendőrséghez.
- Használj vírusirtót és figyelj a telefonodra! Egyes esetekben a linkek olyan oldalakra vezethetnek, amelyek rosszindulatú programokat töltenek le a telefonodra. Telepíts megbízható vírusirtó alkalmazást, hogy elkerüld az ilyen fenyegetéseket.
Mi a teendő, ha már megadtad az adataidat?
Ha véletlenül megadtad az adataidat a csalók weboldalán, azonnal cselekedj:
- Lépj kapcsolatba a bankoddal: Mondd el, hogy csalás áldozata lettél, és kérd az érintett kártya letiltását vagy cseréjét.
- Módosítsd a jelszavaidat: Ha az üzenet egy fiókhoz kapcsolódott, azonnal változtasd meg az ahhoz tartozó jelszót, és minden más olyan fiókodét is, ahol ugyanazt használtad.
- Figyeld a bankszámlád mozgásait: Ellenőrizd rendszeresen a tranzakcióidat, és jelents minden gyanús tevékenységet.