2025.06.11. 07:00
Elképesztő története van a tihanyi révnek – fotókat is mutatunk a múltjából
Már a római korban is járt átkelőhajó a Balaton legkeskenyebb részén, a mai Tihany és Szántód között, az északi parton, a víz mentén haladó hadiút elérése céljából.
Abban az időben ez egy evezővel ellátott vitorlás volt csupán, és a jelentősége is kisebb volt, mivel kevés személyt szállíthatott csak, némi áruval együtt. A tihanyi apátság felépülte után lett fontosabb a vízi út fejlesztése, hiszen az apátság birtokainak jó része a déli parton helyezkedett el - írja a balatonica.hu.

Fotó: Emlékszel?/Facebook
A 12. században már mindkét oldalon létesült egy-egy révfalu. A komp nagyobb lett, szekeret is elbírt, de folyamatos közlekedésről még ekkor sem beszélhettünk. Az ideje nagy részét a védett tihanyi öbölben töltő vitorlás átkelőhajó csak akkor indult útnak, ha utas érkezett. Ezt a déli partról füstjelekkel adták a tudtára. Külön tudták jelezni, ha gyalogos vagy fogat érkezett, de azt is, ha sietős az átkelés, ekkor a több pénz reményében gyorsan átkeltek a révészek Szántódra.
Autók szállítása a tihanyi réven
1927-ben legyártották a KOMP I. nevű motoros hajót. Ez az átkelőhajó mintegy 8 autót tudott szállítani. A hajó lapátja leszerelhető volt, így a kompnak nem kellett megfordulnia, a lapátot az átkelés után egyszerűen átvitték a másik oldalra. A KOMP I. karrierje akkor sem ért véget, amikor 1944-ben a visszavonuló németek felrobbantották és elsüllyesztették, mert 1946-ban sikerült kiemelni és helyreállítani.
Fotók a tihanyi rév múltjából
Fotók: FortepanA tovább növekvő idegenforgalom miatt 1960-ban határoztak egy újabb átkelőhajó építéséről (egy év múlva átadták), aminek először a KOMP II. nevet adták, majd 1969-től Kisfaludy Sándorra keresztelték, ez már egy 35 méteres, nagy teherbírású hajó volt, alkalmas az Ikarusz autóbuszok szállítására is. A nyolcvanas években a hajótestbe további 5 métert toldottak a kapacitás növelésére.