2018.06.14. 14:00
A zene szeretetére nevelik a gyerekeket a pápai művészeti iskolában
Már igen korán megmutatkozhat a zenei érdeklődés és tehetség, az óvodáskorban szerzett hangszeres élmények pedig komoly benyomást tehetnek a gyermekekre - emelte ki Némethné Farkas Nóra, a pápai Bartók Béla Alapfokú Művészeti Iskola csellótanára.
Megtapasztalhatják, milyen is egy-egy hangszer megszólaltatása Fotó: Bartók iskola
Némethné Farkas Nóra kilenc éve szervez Hangfogócska címmel zenei foglalkozást kisgyermekeknek. – A zenei fejlesztőfüzetet szerkesztettem az iskolába készülő nagycsoportos óvodások részére. Ezek színezőket és különféle feladatokat tartalmaztak a gyerekek nagy örömére. A kicsik a füzet segítségével gyakorolhatták a kottázás alapjait, valamint megismerhették a különböző hangszereket és ezek tulajdonságait, felépítését – fejtette ki a pápai Bartók Béla Alapfokú Művészeti Iskola csellótanára.
Mint mondta, a fejlesztőfüzet évről évre népszerűbb a pápai, a tapolcafői és a kéttornyúlaki óvodások körében, sőt, a kisgyerekek ösztönzésképpen matricákat is kapnak ajándékba a zenei témájú feladatok megoldása utána.
Némethné Farkas Nóra hozzáfűzte, a Hangfogócska-program másik eleme a háromalkalmas hangszeres játszóház. – A gyerekek ezeken a napokon ellátogathatnak a pápai Bartók iskolába, ahol a zongorával, valamint az ütős, a vonós és a fúvós hangszerekkel ismerkedhetnek meg. Ez egy komplex foglalkozás énekkel, zenei témájú rajzfilmmel, frissítő tornával és sok-sok játékkal. Az egyes alkalmakon a szaktanárok elmondják a gyerekeknek, hogyan alakult ki az adott hangszer, és interaktív játékot is kreálnak hozzá. A program végén pedig annyi időt tölthetnek a gyerekek a hangszerrel, amennyit csak szeretnének – magyarázta.
A zeneiskola csellótanára elmondta, ez a projekt a pápai Bartók Béla Zeneiskoláért Alapítvány programjaként, annak támogatásával működik, és minden évben közel háromszáz zenei fejlesztőfüzetet osztanak ki, az interaktív foglalkozás egyes alkalmain pedig rendszerint 25-30 érdeklődő vesz részt. – Ezen a játszóházas foglalkozáson a gyerekek a szülőkkel együtt jelennek meg, akiknek ugyancsak nagy élmény, hogy a csemetéjükkel közösen tapasztalhatják meg, milyen is egy-egy hangszer megszólaltatása – mutatott rá Némethné Farkas Nóra.
A csellótanár kiemelte, már fiatalon megmutatkozik a zenei érdeklődés és tehetség. – Nagyon sok gyereknél meglepően biztos hallás figyelhető meg óvodáskorban. Nekik mindig ajánljuk, hogy képezzék tovább magukat a hangszerek és a zenetanulás terén. Vannak olyan kisgyermekek is, akik fejlesztésre szorulnak, a ritmus és az éneklés azonban nagyon jól fejleszthető az előképző szolfézscsoportban – mondta Farkas Nóra.
Hozzátette, az intézmény számos tehetséggel büszkélkedhet: a pápai alapfokú művészeti iskolába járt többek között Szabó Csilla zongoraművész; Serei Zsolt, Barabás Árpád, Csapó Gyula zeneszerzők; Fodor Gabriella, Vörös Szilvia, Szóka Júlia operaénekesek, Hárs József kürtművész, Kuti László klarinétművész és Tóth Judit hegedűművész. A könnyűzene frontján pedig mindenki számára ismerősen cseng Zséda neve, Lukács Péter, a Bikini együttes gitárosa és Ekanem Bálint, akik szintén a pápai zeneiskola lépcsőit koptatták hosszú éveken keresztül.
- A hangszerekkel való találkozás döntő szerepet játszhat abban, hogy a gyermekekben kialakuljon a zene iránti elköteleződés – zárta a pápai csellótanár.