2019.03.31. 15:00
Műalkotás és életrajz viszonya – Vitaszínház a Pannon Egyetemen
A színház világnapjához és Ady Endre halálának 100. évfordulójához kapcsolódva vitaszínházi előadást mutattak be a Pannon Egyetemen a napokban.
dav
Darabos Petra, Fekete Balázs és Keszte Bálint egyetemi hallgatók a különleges előadáson belül nehéz pedagógiai kérdéseket feszegettek. A vitaszínház egy interaktív színházi társasjáték. Célja, hogy kulturált és moderált formában teremtsen lehetőséget a résztvevőknek, hogy a levezető által felvetett kérdésekről vitatkozzanak egymással és a meghívott szakértőkkel. A vita során problémafelvető jeleneteket mutattak be, melyekkel kapcsolatban állást kellett foglalniuk a résztvevőknek, olyan módon, hogy a megfelelő oldalon foglaltak helyet.
- Szeretnénk elkezdeni az egyetemi színpaddal színházi-nevelési foglalkozásokat csinálni, nagyon sokfélét, de a vitaszínház is egy olyan forma, amit szeretnénk többször és több témában megrendezni. Azért tettük le a voksunkat az irodalom mellett, hiszen a drámatanár mellett mindannyian magyartanárok is leszünk, nyilván ez foglalkoztat minket, és szerettünk volna kapcsolódni az Ady évfordulóhoz is. Nem utolsó sorban itt Veszprémben, ahogy észrevettem eddig az irodalom egy közkedvelt téma, ami sok embert érdekel – mondta el Darabos Petra, az esemény egyik főszervezője.
Az esemény több szálon futó, önmagában is egyedi pedagógiai fogás. Az érdeklődők a felvetett kérdések fényében egyik vagy másik oldalon foglaltak helyet, annak értelmében, hogy egyetértettek e az elhangzott állítással. Nem volt lehetőség középen helyet foglalni, így valamilyen álláspontnál tábort kellett verni, így különösen nehéz helyzetbe kerültek az előadás nézői.
Tovább nehezítette a helyzetet, hogy olyan összetett állítások hangzottan el, mint „Le lehet e választani a műelemzésről az életrajzot?” vagy hogy a „Lexikális tudás átadása vagy a gondolkodásra-nevelés a fontosabb?” Sokszor önmagunkkal szemben is több érvünk és ellenérvünk van ezekben a témákban, ennek kibontakoztatásához lehetőség nyílt a tárgyalás közben helyet/oldalt/véleményt módosítani. Ezáltal a nézők aktív részeseivé váltak az előadásnak.
- Ez a legelső ilyen alkalom volt, még egyikünk sem csinált ilyesmit, nem tudom, hogy itt Veszprémben volt e már ehhez hasonló. Én nagyon örülnék, ha a többi alkalommal majd egy kicsit mozgalmasabb lenne, vagy jobban egymásnak feszülnének az emberek, de lehet, hogy az irodalom nem ennyire érzékeny téma. Szerintem nagyon jó volt, jó hangulatú beszélgetést sikerült felépítenünk. Fontos dolgok hangzottak el, és biztosan mindenki visz belőle haza valamit. Legközelebb a médiatudatosságról tartunk egy hasonló alkalmat, de egészen konkrétan ezt a vitaszínházat visszük majd Szegedre – tette hozzá az esemény levezetője, Darabos Petra.
Vitaszínház a Pannon Egyetemen
A kérdésfelvetések előtt Keszte Bálint és Fekete Balázs rövid jeleneteket játszottak el, ezzel segítve a nézőket a könnyebb helyfoglalásban, és egyértelműsíteni a levezető által felvetett kérdéseket. Így a nézők színházi performance részesei is lehettek.
Végül pedig a feltett kérdések, a jelenetek, a köztes helyfoglalások és viták egy a nézők és a színészek közös lezárásában bontakoztak ki. A több mint másfél órás esemény semmiképp sem adott elég időt annak, hogy minden vélemény és reflekció elhangozhasson, de a résztvevők sok nézőponttal ismerkedhettek meg a vitaszínház alkalmával, és talán otthonaikban továbbgondolták a színház, irodalom és pedagógia fontos kérdéseit.