2021.11.21. 16:00
A komfortzónán kívül – Beszélgetés Menyhárt Jenővel
Beszélgetés Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó zenekar igazgatójával múltról és jövőről egy régi-új lemez kapcsán. A napokban megjelent az Európa Kiadó legújabb albuma, a Love 2020. A cím rímel a kultikus Love ’82 és a Love ’92 lemezekre. Vagy mégsem?
Menyhárt Jenő szerint ma különösen aktuális a Love 2020 album és annak gondolatisága
Forrás: Európa Kiadó
Fotó: nagyjani
– 1977-ben nagy számban jelentek meg punkzenekarok az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában, ezzel összefüggésben annak az évnek a nyarát a „gyűlölet nyarának” nevezték. Az pedig, hogy 1982-ben az akkori műsorunknak a Love ’82 címet adtam, ebben a kontextusban történt. Emögött nem valamiféle naivitás állt, a Love konceptet nem egy emelkedett, szépelgő alternatívának, hanem valamiféle ellenpontnak és továbblépésnek szántam. Szemben 1977-tel, ma a közéletben ténylegesen a gyűlölet időszakát éljük, ami aktuálissá tette számomra egy Love 2020 album gondolatát. Ez nem úgy történt, hogy leültem egy székre, és némi töprengés után előálltam ezzel, hanem az elképzelés ilyen formában a felvételek során, az anyag alakítása közben állt össze bennem – fogalmazott Menyhárt Jenő.
Hét dal került fel a lemezre, ezek közül csak kettő új. Miért érezte úgy, hogy régebbi dalokat is fel kell újítaniuk? Köztük egy olyan klasszikust is, mint a Szabadíts meg.
– Egy alkotó alapvetően kétféle módon viszonyulhat egy általa írt dalhoz. Vagy úgy, hogy megörökített valamit, vagy pedig úgy, hogy életet adott neki. Az előbbi esetben miután végez a megírásával, az első lehetséges alkalommal készít róla egy stúdiófelvételt, amelyre aztán a dal véglegesített formájaként tekint, és attól fogva szerzeményét a koncertjein is ennek szellemében játssza. Az utóbbi esetben, ami rám sokkal inkább jellemző, a megírás aktusával útjára indít egy dalt, amelynek önálló életet tulajdonít. Ilyenkor a számot az idők során újra és újra meg kell töltenie önmagával, amelyből így újabb és újabb aktuális változatok születnek. Az Európa Kiadóra kezdettől fogva jellemző volt, hogy kiadványainkon helyet kaptak korábban írt számaink időszerű verziói, ha valamiért lényegesnek tartottuk a jelenlétüket egy adott anyagban. Ez történt a Love 2020 esetében is néhány korábban írt dalunkkal, köztük a Szabadíts meggel. A zenekar munkásságának ismeretében egyébként inkább az lenne említésre méltó, ha nem lenne egy régebbi szerzemény sem az új lemezünkön.
Az Európa Kiadó negyvenéves fennállása közben ön eltöltött nagyjából egy évtizedet Amerikában is. Erről a korszakáról kevesebbet tudunk. Mivel foglalkozott?
– Elsősorban azzal, hogy egy új kihívással szembenézve éltem az életemet egy másik helyen, egy másik kultúrában, egy másik nyelven. Nagyon örülök, hogy mindez így alakult. Az ott töltött idő nagy részében New Yorkban éltem és sok mindennel foglalkoztam. Voltam szobafestő, sofőr, dolgoztam különböző zenei stúdiókban, valamint a Greenpeace-nek utcai toborzóként. A 2000-es évek elején volt ott egy önálló zenei projektem, amely Mr Con and the Bioneers Brave New World Orchestra néven futott. Írtam egy anyagot angol nyelven, és ezt csináltuk meg néhány helyi zenésszel. Született ebből egy CD String Reality címmel.
Amikor aztán újra beindult az Európa Kiadó, a közönség azt tapasztalhatta, hogy bár a világ nagyot változott, a régebbi szövegek is ugyanúgy ütnek és ülnek. Minek tulajdonítja ezt?
– Nem mondanám példa nélkül állónak azt, hogy valami, ami korábban született, relevánsnak hat egy későbbi korszakban is. Sok ilyen alkotás létezik a világban. Valaminek az érvénye ugyanis legalább annyira az esszenciájában rejlik, mint a létrejöttének dátumában. Ha valóban úgy van tehát, hogy az Európa Kiadó számai – legalábbis számottevő részük – nemcsak újdonságként hatnak, érvényesnek az érdeklődők számára, azt a magam részéről kimondottan jó hírnek tekintem.
Az Európa Kiadóban rengeteg kiváló zenész megfordult az évek során, nagy volt a mozgás. Most kikből áll a zenekar, és miért pont rájuk esett a választása?
– Az Európa Kiadó ilyen szempontból kezdettől fogva nincs könnyű helyzetben, mivel ahhoz, hogy valaki részt tudjon venni a zenekar munkájában, nem elégséges feltétel, hogy jó zenész legyen és jól ki tudjunk jönni vele, értenie és éreznie kell azt a szokványosnak nem mondható szellemet, működési formát és zenei világot is, ami minket meghatároz. Emellett olyan személyiségnek kell lennie, akitől a számokat, amiket játszunk, el lehet hinni. Ezzel együtt sok olyan zenész fordult meg nálunk, aki nagyszerűen működött, és rengeteget hozzá tudott tenni ahhoz, amit csináltunk. A jelenlegi felállás gerince 2017 óta van együtt. Gyenge Lajos dobol, Bujdosó János gitározik, Kálmán András billentyűzik. Basszusgitárosunk, Koroknay András 2019-ben csatlakozott hozzánk. Számomra inspiráló ezzel a felállással dolgozni, mert zeneileg életben van. Érezhető benne egy összetartó erő, dacára annak, hogy a társaság nagyon különböző egyéniségekből tevődik össze. Ebből a különbözőségből fakadóan ez egy olyan összeállítás, amelyben mindnyájan egy kicsit kívül kerülünk a komfortzónánkon, az ilyesmi pedig szerencsés esetben jól is el tud sülni.
A nyolcvanas években az Európa Kiadó egészen elképesztő hatást gyakorolt arra a közegre, amelyben működött. Mit gondol, eljöhet még az az idő, amikor a rock and roll, de említhetném a költészetet, az irodalmat is, újra meghatározhatja az életünket? Túl a szórakoztatóiparon.
– Erre a kérdésre csak azt tudom mondani, hogy fogalmam sincs.
Közel hétéves munkát követően elindult az europakiado.a38.hu internetes oldal. Hogyan működik ez a platform?
– Azt javaslom, hogy akikből bármiféle érdeklődést vált ki az Európa Kiadó online platformjának létrejötte, azok bátran nézzék meg a gyakorlatban a működését. A weboldal ugyanis túl komplex ahhoz, hogy néhány mondatban átfogóan leírható legyen, viszont bármikor egyetlen kattintással elérhető. Nagy kockázatot senki nem vállal ezzel, mivel a felület bárkinek ingyenesen a rendelkezésére áll, nincsenek rajta reklámok, cookie-k, és az oldal semmiféle adatot nem gyűjt a felhasználókról. Dióhéjban annyit tudok mondani róla, hogy sikerült létrehoznunk egy olyan egyedi, teljesen újszerű formában, saját programmal működő online platformot, amely rendszerezetten tartalmazza az Európa Kiadó negyvenévnyi történetének dokumentumait.
A weboldalon jelentős mennyiségű videó, fotó, hang- és írásos anyag érhető el, technikai szempontból a lehető legjobb minőségben. A felületen hozzáférhető tartalom levéltári módszerekkel történő rendszerezésen esett át, így annak egyes elemei gyakorlatilag bármilyen nézőpontból kereshetők. Ezen a webhelyen lehet tehát szórakozni, tájékozódni, ugyanakkor lehetőséget nyújt például egy témába vágó PhD-hez folytatott kutatásra is. Továbbá virtuális utazást tehetünk az időben, mivel a platform egyik teljesen újszerű eleme, hogy minden dokumentum egy idővonal mentén is el lett helyezve, így egyetlen kattintással visszamehetünk mondjuk az 1980-as évek elejére vagy a 2000-es évek közepére, illetve a jelenbe, mivel ez nem egy lezárt, régi vágású archívum, hanem egy olyan – folyamatosan bővülő, önépítő – rendszer, amelybe a legfrissebb, a későbbiekben pedig a jövőbeli dokumentumok is beépülnek.
Viszonylag szokatlan gesztusként egy kórusmű is helyet kapott a lemezen. Miért?
– Amerikában ez egy eléggé elterjedt műfaj. Találkoztam ott különféle kórusokkal, amelyek közül sok elnyerte a tetszésemet. Tulajdonképpen azóta bennem volt, hogy egy-két Európa Kiadó-számhoz érdekes lenne kórusváltozatot készíteni. 2019 vége felé elszántam magam erre a projektre. Felkértem Darvas Bence zeneszerzőt, egykori Európa Kiadó-tagot, hogy készítsen egy kórusváltozatot a Mindenki egyenlő című dalunkhoz. Ez aztán elég hamar meg is született. Egy olyan alkalmat terveztem köré, amelyen a kórusművet minimálhangszeres kíséret mellett egy profi kórus és az általunk közzétett, közös éneklésre hívó internetes posztra jelentkező „civilek” adják elő egyszeri alkalommal. 2020 márciusában a MU színházban megtartottuk az eseményt, a Soharóza kórus és a felhívásra megjelentek részvételével. Nagyon jó hangulatban folyt az egész, és a végén a produkció is remekül összejött. Az eredeti célom az volt, hogy egy videóklipet készítsek az egészből, ám végül úgy döntöttem, hogy az esemény hangfelvételét a lemezre is felteszem.
A nyolcvanas években „elhagyta a közérzete”, de élénken foglalkoztatta a jövő. Mi érdekli mostanában?
– Leginkább most is a jövő foglalkoztat. A helyzet csak annyiban más, hogy most egy megváltozott előjelű kontextusban.
Friss hírek Veszprém Megyéből
- Augusztusban is jönnek a retró vonatok a Balaton partjára
- Balatonfüreden indult útjára az idei nyár első Kék Karavánja
- Emléktáblát avattak Balatonalmádiban a yacht klub és a földkerülő hajós tiszteletére
- Határvadászokat toboroznak a Művészetek Völgye Fesztiválon
Friss hírek Veszprém Megyéből
- Augusztusban is jönnek a retró vonatok a Balaton partjára
- Balatonfüreden indult útjára az idei nyár első Kék Karavánja
- Emléktáblát avattak Balatonalmádiban a yacht klub és a földkerülő hajós tiszteletére
- Határvadászokat toboroznak a Művészetek Völgye Fesztiválon
- Improvizáció dallal, verssel, színházzal - Összehozza az embereket a közös játék öröme a Völgyben