Időszerű lenne az irodalomtanítás megújítása

2022.01.22. 12:00

A meseolvasás azért is fontos, hogy a gyermek gondolkodó emberré váljon

A magyar kultúra napja alkalmából arra kerestük a választ, vajon szeretnek-e a fiatalok olvasni, hogyan állnak az irodalomhoz, a klasszikusokhoz, és mi az, ami valójában érdekli őket.

B. Virág Rita

Forrás: Pixabay

Fenyvesiné Mándli Andrea, a Séf iskola magyartanára abban a szerencsés helyzetben van, hogy a magyartanítás nemcsak egy szeletére, hanem egész spektrumára rálát, hiszen 35 éves pályafutását tanítóként kezdte, aztán felső tagozaton tanított, most középiskolában dolgozik.

- Az alsó tagozatos tanítóknak szerintem nagyobb a mozgásterük, ott könnyebben tudnak olyan kötelező vagy ajánlott olvasmányokat választani, amelyek valóban érdeklik, lekötik a gyerekeket. Felsőben és középiskolában már meg van kötve a tanárok keze. A tananyag kötöttebb, feszesebb - magyarázta a tanárnő. 

Andrea tapasztalatai szerint azoknak a gyerekeknek, akiknek nem olvastak kiskorukban meséket, szegényesebb a szókincsük és a fantáziájuk. Ezt főleg olyankor látta, amikor középiskolai felvételire készített fel hetedikes, nyolcadikos diákokat. A meseolvasás azért is fontos, hogy a gyermek olvasó, gondolkodó emberré váljon, hogy kifejlődjön benne a kritikai érzék, a kételkedés eszköze. 

Így azonban felső tagozatban már nem könnyű rávenni a gyerekeket az olvasásra. Főleg azért nehéz, mert a mai fiatalok számára túl lassú történetek ezek. Ha megkérdezünk például egy nyolcadikost, melyik kötelező olvasmány tetszett neki a legjobban, a nagy többség az ötödikben elolvasandó A Pál utcai fiúkat mondja. Viszont hatodikban az Egri csillagok, hetedikben a Szent Péter esernyője, nyolcadikban a Légy jó mindhalálig egyaránt nehezen emészthető regény, amely még azokat a gyerekeket sem köti le igazán, akik szeretnek olvasni. 

Középiskolában sem jobb a helyzet. A kilencedikes diákoknak az ókori irodalmat kell megismerniük, a számukra érthetetlen nyelvezet sem segíti elő az olvasás megkedvelését. A maiak szemében a nagy klasszikus, mint például a Rómeó és Júlia is megmosolyogtató. Aztán ott van Dante vagy Madáchtól Az ember tragédiája, amit szintén nehezen értenek, dolgoznak fel a gyerekek.

- A mai fiataloknak a nagy óraszám mellett nem sok szabadidejük van, és a többség azt sem olvasással tölti. Időszerű lenne az irodalomtanítás megújítása, hiszen a végső célunk az lenne, hogy gondolkodó embereket neveljünk - hangsúlyozta a tanárnő, hozzátéve, az sem segíti elő az olvasási kedv növelését, hogy nagyon drágák, sokaknak szinte megfizethetetlenek a könyvek. 

Andrea szerint több kortársra, több emészthetőbb, rövidebb novellára, kisregényre, versre lenne szükség, amely felkelti a fiatalok érdeklődését, szívesen és örömmel beszélnek róla. Olyan témák, amelyek párbeszédre, gondolkodásra, véleménycserére sarkallják őket. 

A tanárnő tisztában van vele, hogy létezik egy irodalmi kánon, amelynek meg kell felelni, de szerinte ennek a létrehozói elfeledkeztek arról, mennyire rohannak az évek, mennyire megváltoztak az igények.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában