Kritika

2022.11.13. 10:00

Benne volt egy remekmű lehetősége - így láttuk a Hétköznapi kudarcok című filmet

Magyar–cseh–szlovák és olasz koprodukcióban készült el Grosan Cristina új filmje, a Hétköznapi kudarcok.

Péter Zsombor

Sorsok találkozása viszontagságokkal

Forrás: Jelenet a filmből

A rendező tavalyi nagyjátékfilmje, A legjobb dolgokon bőgni kell a hibái ellenére is kellemes meglepetésnek bizonyult a hazai mozis palettán. Alig egy évvel később már itt is van újabb munkája, amellyel díjat nyert a Velencei Filmfesztiválon a 40 év alatti női filmesek kategóriájában: a Hétköznapi kudarcok. 
Három nő, három generáció, háromféle problémakör. A tinédzserlány nehezen illeszkedik be társai közé, a középkorú leszbikus pár egyik tagjának a gyermekneveléssel gyűlik meg a baja, míg a korosodó szerkesztő elhunyt férjét gyászolja, és még a munkahelyéről is kirúgják. A magánéleti gondokat tetézi, hogy furcsa természeti anomáliák és robbanások rázzák meg a várost. A legjobb dolgokon bőgni kell a 30-as korosztály nehézségeire fókuszált dramedyköntösben, s ebből valamennyit továbbvitt a Hétköznapi kudarcok, ám sokkal komolyabb és egyben komorabb alkotás született. 
A cselekmény értelemszerűen három szálon zajlik, de nem szkeccsfilmről beszélünk, hőseink útja valahogy mindig keresztezi egymást. Kedvelem az ilyen történetmesélői stílust, rengeteg potenciált rejt magában, és reménykedtem, hogy sikerül kihasználni, de sajnos ez nem teljesen jött össze. A sorsok találkozása mellett a bizarr természeti vagy épp természetellenes furcsaságok szállítják a globális viszontagságokat, de kár, hogy végül itt sem érkezett a várt katarzis. 
Ezzel meg is érkeztünk a Hétköznapi kudarcok legnagyobb problémájához, ami a kreatív húzások kibontatlanságában rejlik. Mindhárom fő karakter érdekes, mindhármuk külön filmet érdemelne, mert a témákról bőven van mit mesélni. A gyász, a továbblépés, a fiatalkori szorongás, a szülői felelősség mind ott vannak a bő 80 percben, viszont nem jut elég idő rájuk. Fókuszálatlannak érződik az összkép, és értem a törekvést a nagy, átfogó jelenség mögött megbúvó hétköznapi emberrel, de az összekötő kapocs nagyon ingatag lábakon áll. Sokszor előfordult, hogy egy film, úgy tűnik, nem halad semerre, majd húz egy merészet, és végül minden értelmet nyer. Itt kis túlzással pont az ellenkezőjét éreztem: a szálak számos úton haladnak, megvannak az erősségeik, de végül nem lyukadnak ki sehova. 
Nem kell egyértelmű, didaktikus üzenet, de nehezen kivehető, hogy mi akart lenni a konklúzió. Mind csak porszemek vagyunk a világban? Netán történjék bármi, ha számíthatunk egymásra, akkor mindent át lehet vészelni? Ezek alapján úgy tűnhet, hogy a Hétköznapi kudarcok teljesen félrement, de nincs így, inkább csak nagyon látványosak a hibái, és ez bosszantó, mert tele van szuper ötletekkel, amikben benne volt egy remekmű lehetősége.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában