Felszabadítja a képet

2017.11.13. 08:30

Erdélyi Gábor filozofikus és időtlen műveket hoz létre

Hordozók 2.0 címmel nyílt kiállítás szombaton Erdélyi Gábor festőművész alkotásaiból a Vass László Gyűjteményben.

Marton Attila

Fotó: PESTHY MARTON

A képzőművésznek tavaly Hordozók címmel nyílt tárlata az egyik budapesti galériában, a Veszprémben bemutatott munkák részben az elmúlt időszak önálló kiállításaiból adnak válogatást, de látható olyan mű is, amely először került a nyilvánosság elé.

Erdélyi Gábor egyik alkotása előtt. A képmező szürke, az alkotás szélein jelenik meg a színes textília Fotó: Pesthy Márton

Hegyeshalmi László, a Művészetek Háza igazgatója köszöntőjében arról beszélt, következetes festői pálya Erdélyi Gáboré, aki a kilencvenes években végzett a Képzőművészeti Egyetemen, 1999-ben pedig művésztársaival képviselte hazánkat a Velencei Biennálén. Erdélyi Gábor elmondta, festővászon helyett színes selyemszövetre vagy szaténra készíti az alkotásokat, a képek központi tere szürke színű, a téma, vagyis az alapszövet a sarkoknál vagy a képek szélein jelenik meg. A műveken így nem az önmagában festett felület, hanem a különböző struktúrák és kiterjedések között kialakult kapcsolat a lényeges.

Farkas Viola művészettörténész megnyitójában arról beszélt, Erdélyi Gábor nem monokróm alkotásokat hoz létre, nem a szín foglalkoztatja: metaforákkal dolgozik, a létezés kérdései érdeklik. A művészettörténész kiemelte, az alkotásokon összefonódik hordozó (a vászon) és hordozott (a festék): a textília körbekeríti a többnyire szürke képmezőt, és hasonlóan kölcsönös kapcsolat jön létre köztük, ahogy a mindennapi életben test és lélek, anyag és szellem között. Megjegyezte, a kép határának tágítása a barokk festészet óta foglalkoztatja a képzőművészeket. A művészettörténész szerint az alkotó festményeinél eldönthetetlen, hogy az élek a kép oldalához vagy a fallal pár-huzamos felületekhez kapcsolódnak: térbeli kiterjedésük van a képeknek, és elhagyják a kétdimenziós teret. Erdélyi Gábor filozofikus és időtlen művészete megkérdőjelezi a stílust és a műfajt, módszerével felszabadítja a képet, tette hozzá Farkas Viola. A tárlat 2018. január 20-ig látható a Modern Képtár – Vass László Gyűjteményben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában