színház

2018.03.18. 08:50

A nézők gyakran kínjukban nevetnek – Hirtling István az Életrevalókban lép fel Veszprémben

Igaz történetet dolgoz fel az Életrevalók című film és színházi előadás.

Balla Emőke

Fontos, hogy egy népszerű történeten keresztül beszéljünk az emberek nehézségeiről, kiszolgáltatottságáról, mondta Hirtling István, aki az Életrevalók című igaz mesében Philippe-et alakítja Fotó: Nagy Lajos

Hirtling István Philippe Pozzo di Borgót alakítja. Az arisztokrata, a nagy múltú pezsgőgyár ügyvezető igazgatója egy siklóernyős baleset következtében nyaktól lefelé megbénult, 42 évesen szembe kellett néznie a kirekesztettség és a tehetetlenség érzésével.

Látta korábban a megtörtént eseményt feldolgozó Életrevalók című filmet?

– Nem láttam. Amikor szóba került a színházi bemutató, akkor néztem meg a filmet. Az volt az első kérdésem, vajon hogyan lesz ez a színpadon. Horgas Ádám rendező szabad kezet kapott a jogtulajdonostól bizonyos változásokra, kiegészítésekre. Lőkös Ildikó dramaturggal együtt készített egy izgalmas változatot. Megszereztem a naplót, amiből a film készült, elolvastam. Engem a történetben sokkal inkább az eredeti naplóregény motivációi inspirálnak. A film kicsit szebb világot mutat be, mint ami valójában történt. A két főszereplő találkozását az életben sokkal több gyötrődés és szenvedés előzte meg. A belső vívódás és a lelkiismeret-furdalás jellemző Philippe-re, aki a felesége határozott tiltása, kérése ellenére ment a sikló-ernyő-repülésre, amikor a baleset történt. Őt ez nagyon hosszan és mélyen nyomasztotta. A filmben ez nem jelenik meg. És még valami hiányzik a filmből. Ez az ember öt-hat évet már a tolószékben töltött, mikor a film és a mi történetünk kezdődik, addigra egy nagyon elkínzott, elgyötört férfivé vált. Nemcsak egy fizikailag megviselt embert lát a néző, hanem egy pszichésen is megkínzott embert azáltal, hogy ő kiszolgáltatottként olyan embereknek szorul a segítségére, akik csak azt lesik, hogyan tudnak trükkösen, ügyesen boldogulni.

Fontos, hogy egy népszerű történeten keresztül beszéljünk az emberek nehézségeiről, kiszolgáltatottságáról, mondta Hirtling István, aki az Életrevalók című igaz mesében Philippe-et alakítja Fotó: Nagy Lajos

Jöttek-mentek az ápolók

Azt mondja, Philippe öt-hat éve már tolószékben ül, mikor a történet kezdődik. Addig nem keresett ápolókat?

– Addig állandóan jöttek-mentek az ápolók. Két hétnél tovább senki nem bírta. El lehet képzelni, milyen állapotok uralkodtak ebben a házban, és mennyire elege lehetett már ezekből az emberekből, miközben Philippe Pozzo di Borgo egy magasan kvalifikált szellemiség. A mi előadásunk sokkal mélyebbről indul és nagyobb utat jár be, mire a két ember kapcsolata harmonizálódik és egy új jövőképet ad.

A filmben egy szenegáli származású fiatalember, egy bevándorló a gazdag arisztokrata gondozója, a színházi előadásban viszont egy cigány származású fiatalember.

– Engedték a jogtulajdonosok, hogy egy-két mondat megváltoztatásával mi így adjuk elő, hitelesen. Magyar romák is vannak Európában, abszolút hihető, hogy egy roma családnak a gyereke Franciaországban nevelkedett, és ugyanazokkal a szociális és beilleszkedési problémákkal küzd, mint egy észak-afrikai bevándorló családnak a leszármazottja. Magyarországon nekünk ehhez van inkább közünk.

Mekkora kihívás egy színésznek mozgásképtelen embert játszani, a két felvonás alatt tolószékben ülni?

– Azaz egy tetraplégiás embert játszani, akinek mind a négy végtagja lebénult, csak a feje mozog. Erre a szerepre ugyanúgy tréningezni kell, mint bármelyik másikra. Ennek a szerepnek is megvannak a saját gesztusai, hangsúlyai, a saját játéktere. Nagyra becsült mesterünk, Taub János rendező mondta: nem lehet olyan gesztusod egy előadásban, amit tegnap egy másik elő-adásban már elhasználtál. Ez egy egyedi mozgásjegy, korlátozottság. A hét hét alatt, amíg próbáltuk az előadást, legfőképpen arra tréningeztem, hogy ebben a tolószékben kezem, lábam ne mozogjon. Volt, hogy a próbán fél tízkor beültem a tolószékbe, és csak fél háromkor szálltam ki belőle. A próbaidőszak alatt arra törekedtem, hogy a testem ezt tanulja meg.

Játszott már hasonló szerepet?

– Még nem, de sokszor játszottam halottat, sokszor meghaltam a színen. Volt olyan előadás, amiben nyílt színen halottként hosszú percekig kellett feküdni mozdulatlanul. A néző persze tudja, hogy a színész nem halt meg, csak azt játssza és elhiszi, hogy halott. Itt a néző elhiszi, hogy ez egy béna ember, ez a feladatom, hogy ezt elhitessem. A kollégáim viccesen mondták: na, vajon az izgága Hirtling mit csinál majd? Én nagyon izgő-mozgó alkat vagyok, vibratív, számomra ezért nagy kihívás ez a szerep. Horgas Ádámmal beszéltünk arról, kérünk-e speciális segítséget ennek a tetraplégiás embernek az ábrázolására. Kaptunk szakmai segítséget, hogy egy ilyen embert miként mozgat a segítője. Eljött a színházba egy szakember, megmutatta a speciális guruló széknek a működését, azt, hogyan kell ezt az embert mozgatni, kivenni a kocsiból, beültetni. Én is olvastam hozzá, a színésznek tudnia kell, milyen folyamatok zajlanak le egy ilyen emberben.

A két karakter nem egy tipikus vígjáték alapfigurái, de a viszonyukból időnként komikus helyzetek adódnak.

A nézők jókat nevetnek kettejük kapcsolatán, a poénokon.

– A nézők gyakran kínjukban nevetnek. Nem kell feltétlenül viccesnek lenni ahhoz, hogy a néző elnevesse magát. A két szereplő közötti kínos szituációk, ügyetlen gesztusok következtében neveti el magát a néző. Mi ezt sok helyen tudatosan hoztuk létre, Horgas Ádám tudatosan építette fel ezt a viszonyrendszert. Néhány helyen nem annyira a komikusság, hanem a helyzet kínossága és ügyetlensége vált ki nevetést a nézőkből. Nem akartunk viccesek és szórakoztatók lenni, de óhatatlanul sok szituáción nevet a néző.

A színészek meg tudják őrizni a komolyságukat? Nem nevetik el magukat?

– Nem tehetjük. Meg kell tartani az előadást ebben a konok metrumban, ütemben, amit Horgas Ádám létrehozott. A színészkollégák több szerepet játszanak, ez számukra komoly koncentrációt kíván. A nézőkben kiváltott derű eléri a célt. Fontos, hogy egy ilyen népszerű történeten keresztül beszéljünk azoknak az embereknek a nehézségeiről, kiszolgáltatottságáról, akiknek megvan az életfilozófiájuk és humoruk. Ismerek olyan tolószékbe kényszerült embereket, akik ma már egyáltalán nem megrendültek és nem igénylik a sajnálkozást, sőt az a legrosszabb, amit az ember tesz. Nem sajnálkozni kell, hanem segíteni, támogatni őket vagy egyszerűen csak normálisan létezni velük, ugyanúgy, mint bármelyik másik embertársunkkal. Ha a nézők jót nevetnek és amikor kimennek az utcára, meglátnak egy fehér bottal közlekedő vagy egy tolószékes embert, és kicsit máshogy néznek rá – empátiával, több nyitottsággal –, már elértük a célunkat. Amíg képesek vagyunk a megértés szándékával felemelni tekintetünket egymásra, és megfogni egymás kezét, addig nagy baj nem lehet. Nincs olyan élethelyzet, amiben ne lenne egy kis reménysugár a javulásra.

Veszprémben többször is szerepelt. Szívesen tér vissza a Petőfi Színházba?

– A Csókos asszonyban Tarpataky bárót játszottam, a Koldusoperában Bicska Maxit. Nagyon szeretem Veszprémet, sok jó emlék köt ide. A színészkollégák között sok kedves barátom van, a környéken is sok kedves ismerőst találtam. És az egykori kollégák, akik a pályakezdésünk hajnalán Veszprémben dolgoztak.

A mai napig tartom a kapcsolatot például Dobos IIdikóval.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában