Hírek

2006.03.12. 17:56

Atradius - kockázatok a baromfiágazatban

Budapest (MTI) - Az Atradius Credit Insurence N.V. Magyarországi Fióktelepének értékelése szerint a baromfiágazat az utóbbi hetekben nagy kockázatúvá vált, miután gyakorlatilag Európa minden országában megjelent a madárinfluenza.

Mórocz Zsolt

Vanek Balázs, a cég magyarországi fióktelepének vezetõje elmondta a megbetegedés országos méretû elterjedése jelentõs hatással lehet a cégek forgalmára és bevételére. A vállalkozásoknak ezért olyan tervekre van szükségük, amelyek segítségével megbirkózhatnak a vírus okozta esetleges járvány gazdasági következményeivel.

Az Atradius szerint nyilvánvaló ugyan, hogy egy esetleges járvány a baromfifeldolgozó vállalatokat veszélyeztetné a leginkább, de a biztosító kockázati indexeinek kimutatásai szerint a madárinfluenza legkisebb megjelenésének híre is már hatással van az élelmiszeripari cégek, sõt a vendéglátás és "a szabadidõ ipar", valamint az utazási szakma szereplõire is.

Az Atradiusnál emlékeztetnek arra, hogy a madárinfluenza fertõzéstõl sújtott országokban drámaian csökken a fogyasztói bizalom a baromfitermékek iránt. Például Magyarországon a visszaesés a becslések szerint 15-20 százalékos. Helyenként azonban - húzzák alá a biztosítónál - már 50 százalékos visszaesést is tapasztaltak a baromfitermékek eladása terén.

Vanek Balázs utalt arra, hogy biztosítójuk kockázati indexére támaszkodva az Atradius azt javasolja, hogy az érintett piaci szereplõk és partnereik folyamatosan kövessék figyelemmel a helyzetet, hogy ne ütközzenek üzleti nehézségekbe, ne szembesüljenek készpénzfizetési problémákkal vagy adóssággal.

A baromfiágazat beszállítói számára a biztosító cég azt ajánlja, hogy meg kell próbálniuk csökkenteni kétes kintlévõségeik esélyét, diverzifikálva - azaz több lábra állítva - tevékenységüket. Az Atradius Credit Insurence N.V. Magyarországi Fióktelepe az idén a múlt évihez hasonlóan mintegy 60 százalékos árbevétel-növekedéssel számol a magyar piacon. Tavaly az Atradius Magyarországon mintegy 330 millió forintos árbevételt ért el, ami 65 százalékkal volt több a 2004-es árbevételnél.

Az Atradius úgy számol, hogy a magyar hitelbiztosítási piac az elkövetkezõ években dinamikusan nõ majd. A fejlett gazdaságú országokban ugyanis a vállalkozások mintegy 30 százaléka biztosítja kintlévõségeit, várható árbevételeit. Magyarországon viszont ez az arány jelenleg csupán 1 százalék. Emellett a magyar gazdaság egyes szektoraiban még mindig jelentõs a vállalkozások közötti úgynevezett körbetartozás.
Az Atradius a jelenleg mintegy 3 milliárd forintot kitevõ magyar hitelbiztosítási piac mintegy 15 százalékát birtokolja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!