Hírek

2006.05.22. 12:03

Csak feltételezés, hogy a H5N1 baromfiimporttal került be az idén Romániába

Bukarest (MTI) Miközben a román kormányfõ egy kedd délelõtti tévényilatkozatban kijelentette: egyetlen bizonyíték sincs arra, hogy importált baromfi okozta volna a romániai szárnyasvészt, a román sajtó és elektronikus média csak feltételes módon beszélt kedden arról, hogy a H5N1-es vírus esetleg Magyarországról és Szlovákiából származó baromfiimporttal került be az idén a Brassó megyei Feketehalom településre.

Mórocz Zsolt

A román hírszerzés állítólag már péntek este elkészült titkos jelentésérõl hétfõn a kora éjszakai órákban kiszivárogtatott információkra hivatkozó bukaresti hírügynökségi jelentések is úgy fogalmaztak, hogy "a román hírszerzõ szolgálatnak (SRI) tulajdonított jelentést idézõ források szerint a feketehalmi madárinfluenza-gócok Brassó megyei baromfitelepek Magyarországról és Szlovákiából származó élõpulykaimportja miatt keletkezhettek".

Kedden a román médiában megszólaló kommentátorok egy része is nagy fenntartással kezelte az "állítólagos SRI-jelentést". Ovidiu Nahoi, az Evenimentul Zilei címû napilap kolumnistája például a Realitatea hírtelevízió délelõtti mûsorában egyenesen megkérdõjelezte "az állítólagos SRI-jelentés sugalmazását", miszerint Magyarországról "származhat" az idei májusi romániai madárkórjárvány vírusa. A publicista szerint várható volt, hogy "a romániai madárinfluenzával kapcsolatos hisztéria légkörében elõbb-utóbb megjelenik a magyar ellenségkép, a magyar vád".

Az Evenimentul Zilei keddi száma külön cikket szentelt "a madárinfluenza konspiráció elméletének". A lap szerint a H5-ös vírus gyors elterjedése, a hatóságok reagálása erre és a jelenséggel kapcsolatos egyértelmû magyarázatok hiánya megnyitotta "a rémhírek tõzsdéjét". E rémhírek egyike szerint "a madárinfluenza vírusát mesterségesen juttatták be Romániába az amerikaiak, hogy a (román) vásárlók megvásárolják az õ baromfihúsukat" - írta a lap.

A keddi kiadásaikat késõn záró központi román lapok - köztük a Romania Libera, a Jurnalul National, a Gandul - közölték az SRI-információt idézõ rövid hírt, miszerint "a madárinfluenza Szlovákiából és Magyarországról származó beteg szárnyasok révén került Romániába" (Gandul). Az SRI-jelentésre hivatkozva a Romania Libera is elsõ oldalán adta hírül, hogy "a madárinfluenzát Magyarországról és Szlovákiából importálták".

Ezzel szemben az Adevarul, miközben elsõ oldalának fõ helyén azt írta, hogy Traian Basescu elnök azon töri a fejét, kivel váltsa le Radu Timoftet, az SRI igazgatóját, belsõ oldalainak egyikén a Brassó megyei rendõrségi forrásokra hivatkozó pár soros hírt jelentett meg arról, hogy a feketehalmi Pati Prod Com a magyarországi Aviagen kft-tõl importált pulykacsibéket. A 41 860 darab pulykacsibét a brassói Verbatrans cég hozta Romániába 2006. január 17-én. Ugyanakkor a (a májusi járvány fellángolásának "kiinduló pontjaként" megjelölt) Dracom Silva nevû feketehalmi cég 41 500 darab pulykacsibét importált Szlovákiából, Nyitráról.
A Cotidianul errõl az értesülésrõl azt írta, hogy csak "részben megerõsített feltételezés".

A Mediafax hírügynökség közlése szerint Gheorghe Flutur mezõgazdasági miniszter kijelentette: még a keddi nap folyamán kérni fogja a mindössze hét példányban még a múlt péntek este elkészült SRI-jelentés titkosításának feloldását. De a titkosítás feloldása elõtt semmit sem mondhat (a szombatra virradó éjszaka az õ miniszteri kabinetjéhez is eljuttatott) SRI-jelentésrõl - hangoztatta.

Az idézett hírügynökség egyébként már elsõ keddi hírei között ismertette Süth Miklós keddre virradóan adott nyilatkozatát, amelyben a magyar fõállatorvos cáfolta az SRI-jelentésre hivatkozó bukaresti állításokat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!