Hírek

2007.03.22. 03:29

Semleges kiszolgálás

Veszprém - Varga Csaba a rendszerváltást meg- előző reformidőszak fontos alakja volt. Kamarás Istvánnal közösen írt Reformvár című könyvük egy nemzedék sok tagjának a gondolkodását meghatározta. Ma egyetemi oktatóként és a Stratégiakutató Intézet Kht. elnökeként társadalmi-gazdasági stratégiák tervezésével, megvalósításával foglalkozik. Egy közelmúltbeli veszprémi tárgyalása után az elektronikus közigazgatás jövőjéről kérdeztük.

Dallos Zsuzsa

- Mindenekelőtt tisztázni kellene, mit értünk az elektronikus közigazgatás vagy e-közigazgatás alatt. Az emberek többsége azt mondja, ne bántsanak engem ezzel, öreg vagyok már a számítógéphez. - Az e-közigazgatás elsősorban nem számítástechnikai, hanem közigazgatási reform, amelynek az a célja, a közigazgatás ne a hatalmi struktúra része legyen, hanem semlegesen szolgálja ki az állampolgárt. Egy új viszony a cél, hogy a közigazgatás van az állampolgárért, nem pedig fordítva. Ennek a reformnak a megvalósítását segíti az a technológiai váltás, ami a számítógépes kultúra, az internet belépésével lezajlott a világban. A reformfolyamat első lépcsőjében az állampolgár gyorsabban kap információt és nagyobb mennyiségben. A másodikban felgyorsulhat az információcsere a hivatal és az ügyfél között. Az aktuális európai jövőkép szerint a reformfolyamat ötödik lépcsőjében közigazgatás számos feladata automatizálásra kerül. Az elv az, hogy amit mesterséges intelligencia alkalmazásával egyszerűb- ben meg lehet olda- ni, azt azzal kell.

- Hogyan alakul át mondjuk egy építési ügy intézése?- A jövőben ez majd úgy zajlik, hogy mindenhol valódi társadalmi vitával kialakítanak egy helyi építészeti szabályzatot, ami pontosan rögzíti a követelményeket. S ha az állampolgár beadja a ké- relmét interneten, akkor a szabályzat alapján kidolgozott számítógépes program, külön ügyintéző nélkül el tudja dönteni, megfelel-e a terv az elő- írásoknak. Ha igen, akkor azonnal kiadja az engedélyt, nem kell rá várni 30 vagy 60 napig, nem foglalkozik vele három-négy ügyintéző és nekünk sem kell több napot a velük való tárgyalással tölteni. Ha hiba van, akkor a program jelzi, mit kell korrigálni.

- Egy ilyen automatizált rendszernél fokozott a veszélye annak, hogy egy rosz- szul kialakított szabály alkalmazása hatalmas károkat okoz.- Az ilyen reformnak alapvető feltétele egy olyan részvételi demokrácia kialakulása, amely a mai képviseleti demokráciával szemben valódi lehetőséget biztosít az érdekek megjelenítésére. Például az említett építési szabályzat kidolgozásánál a társadalmi vita valóban előhozza a különböző érdekeket, elvárásokat, s ezt csak azután fogadják el szabályként, hogy minden vitás kérdésről megegyeztek. Mondhatjuk azt, hogy min- den fontos kérdésben helyi népszavazást kell majd tarta- ni az internet segítségével.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Hogyan alakul át mondjuk egy építési ügy intézése?- A jövőben ez majd úgy zajlik, hogy mindenhol valódi társadalmi vitával kialakítanak egy helyi építészeti szabályzatot, ami pontosan rögzíti a követelményeket. S ha az állampolgár beadja a ké- relmét interneten, akkor a szabályzat alapján kidolgozott számítógépes program, külön ügyintéző nélkül el tudja dönteni, megfelel-e a terv az elő- írásoknak. Ha igen, akkor azonnal kiadja az engedélyt, nem kell rá várni 30 vagy 60 napig, nem foglalkozik vele három-négy ügyintéző és nekünk sem kell több napot a velük való tárgyalással tölteni. Ha hiba van, akkor a program jelzi, mit kell korrigálni.

- Egy ilyen automatizált rendszernél fokozott a veszélye annak, hogy egy rosz- szul kialakított szabály alkalmazása hatalmas károkat okoz.- Az ilyen reformnak alapvető feltétele egy olyan részvételi demokrácia kialakulása, amely a mai képviseleti demokráciával szemben valódi lehetőséget biztosít az érdekek megjelenítésére. Például az említett építési szabályzat kidolgozásánál a társadalmi vita valóban előhozza a különböző érdekeket, elvárásokat, s ezt csak azután fogadják el szabályként, hogy minden vitás kérdésről megegyeztek. Mondhatjuk azt, hogy min- den fontos kérdésben helyi népszavazást kell majd tarta- ni az internet segítségével.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Hogyan alakul át mondjuk egy építési ügy intézése?- A jövőben ez majd úgy zajlik, hogy mindenhol valódi társadalmi vitával kialakítanak egy helyi építészeti szabályzatot, ami pontosan rögzíti a követelményeket. S ha az állampolgár beadja a ké- relmét interneten, akkor a szabályzat alapján kidolgozott számítógépes program, külön ügyintéző nélkül el tudja dönteni, megfelel-e a terv az elő- írásoknak. Ha igen, akkor azonnal kiadja az engedélyt, nem kell rá várni 30 vagy 60 napig, nem foglalkozik vele három-négy ügyintéző és nekünk sem kell több napot a velük való tárgyalással tölteni. Ha hiba van, akkor a program jelzi, mit kell korrigálni.

- Egy ilyen automatizált rendszernél fokozott a veszélye annak, hogy egy rosz- szul kialakított szabály alkalmazása hatalmas károkat okoz.- Az ilyen reformnak alapvető feltétele egy olyan részvételi demokrácia kialakulása, amely a mai képviseleti demokráciával szemben valódi lehetőséget biztosít az érdekek megjelenítésére. Például az említett építési szabályzat kidolgozásánál a társadalmi vita valóban előhozza a különböző érdekeket, elvárásokat, s ezt csak azután fogadják el szabályként, hogy minden vitás kérdésről megegyeztek. Mondhatjuk azt, hogy min- den fontos kérdésben helyi népszavazást kell majd tarta- ni az internet segítségével.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Egy ilyen automatizált rendszernél fokozott a veszélye annak, hogy egy rosz- szul kialakított szabály alkalmazása hatalmas károkat okoz.- Az ilyen reformnak alapvető feltétele egy olyan részvételi demokrácia kialakulása, amely a mai képviseleti demokráciával szemben valódi lehetőséget biztosít az érdekek megjelenítésére. Például az említett építési szabályzat kidolgozásánál a társadalmi vita valóban előhozza a különböző érdekeket, elvárásokat, s ezt csak azután fogadják el szabályként, hogy minden vitás kérdésről megegyeztek. Mondhatjuk azt, hogy min- den fontos kérdésben helyi népszavazást kell majd tarta- ni az internet segítségével.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Egy ilyen automatizált rendszernél fokozott a veszélye annak, hogy egy rosz- szul kialakított szabály alkalmazása hatalmas károkat okoz.- Az ilyen reformnak alapvető feltétele egy olyan részvételi demokrácia kialakulása, amely a mai képviseleti demokráciával szemben valódi lehetőséget biztosít az érdekek megjelenítésére. Például az említett építési szabályzat kidolgozásánál a társadalmi vita valóban előhozza a különböző érdekeket, elvárásokat, s ezt csak azután fogadják el szabályként, hogy minden vitás kérdésről megegyeztek. Mondhatjuk azt, hogy min- den fontos kérdésben helyi népszavazást kell majd tarta- ni az internet segítségével.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Ez nem csak utópia?- Nem, már ma is vannak például olyan városok, ahol az éves költségvetést nem a legutolsó napokon vitatják meg, hanem hat-nyolc hónap alatt tisztázzák, hogy mennyit kell költeni erre vagy arra a közös feladatra. Közeli példát is tudok mondani. Másfél évvel ezelőtt a Fejér megyei Abán az önkormányzati képviselők mellett felállt egy második képviseleti rendszer azzal, hogy minden utcában megválasztottak egy civil képviselőt. Második lépcsőben indítottak egy civile gyetemet, hogy ezeket a képviselőket felkészítsék a közös döntésekben való részvételre. Májusig megválasztják a helyi civil szervezetek, a helyben működő gazdasági szervezetek képviselőit. A felsorolt személyekből és helyben működő két egyház képviselőjéből feláll egy 56 tagú magisztrátus, ami majd szervezi a helyi társadalmat, s meghozza a stratégiai döntéseket. A hatékonyabb kommunikáció, kapcsolattartás érdekében a jövő év elejéig minden házban kiépül a nagy sebességű internethálózat, amire nem- csak számítógéppel, hanem egy adapter segítségével tévével is rá lehet kapcsolódni. Ezt minden helybeli család megkapja, hogy a magisztrátus javaslatait azonnal megvitathassák, s akár elektronikusan szavazzanak is róla. A magisztrátus minden családdal szerződést köt arról, hogy a következő öt évben melyik oldal mit vállal, ezzel is ösztönzik az embereket az aktív és kreatív részvételre a közösségi munkában.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

- Egy ilyen rendszer kialakulásához sok jogszabályt meg kellene változtatni.- Ez nem igaz. Abán ez a szerkezet a helyi képviselő-testület egyetértésével jött létre, és a tervek szerint több fontos jogkört szerződésben átadnak a magisztrátusnak. Ők rájöttek arra, hogy a falujuk és mindannyiuk jövője ezen múlik. Erre máshol is megvan a lehetőség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!