Hírek

2007.11.20. 03:29

Pápán a NATO szállítóbázisa

Pápa - Tizenöt NATO-tagállam, valamint Finnország és Svédország képviselői Pápa mellett tették le voksukat, ami annyit jelent, 2008 végén leszállhat Pápán az első Boeing C-17 Globemaster III típusú szállító repülőgép.

Andrónyi András

Dr. Áldozó Tamás alpolgármester lapunk érdeklődésére elmondta, a városnak óriási siker, hogy ránk esett a választás. A szakértői bizottság döntése igazolja, Pápán megfelelőek az életkörülmények. Az oktatási, egészségügyi intézményeket, rekreációs lehetőségeket, lakhatási feltételeket alkalmasnak találták a megfigyelők, azt viszont még nem tudni, hogy például az iskolákban milyen formában és hányan tanulnak majd a NATO-bázisra érkező családok gyermekei közül. A városfejlesztési stratégiát a C-17-es projekt nem érinti. - Talán néhány jelentős fejlesztés előbbre kerül a várólistán , így a 83-as út korszerűsítése Pápa és Győr között, összekapcsolása az M1-es autópályával. Reményeink szerint a vállalkozók is megfele- lő mennyiségű és minőségű szolgáltatásokat teremtenek majd a komoly vásárlóerővel rendelkező külföldi családoknak - hangsúlyozta az alpolgármester. S a térség szempontjából is nagyon jelentős lehet a NATO-bázis. A tagállamok egyik legfőbb problémája évek óta a megfelelő stratégiai légi szállítási kapacitás hiánya. A nagy távolság megtételére képes szállítógépek drágák, ezért merült fel a közös vásárlás vagy bérlés igénye. Ilyen az úgynevezett Salis prog- ram, amelyben 16 ország vesz részt (Magyarország is), és bérel hat Antonov An- 124-es szállítógépet Ukrajnától és Orosz- országtól. A magyar állam három évre 75 repülési órát vásárolt az An-124-eseket üzemelte- tő Ruslan Salis GmbH-tól. A pápai bázisrepülőteret 2001-ben ajánlotta fel Magyarország NATO-célokra. A repülőtér modernizációjára azóta 44 millió dollárt költöttek, amelyből kilencmillió a nemzeti forrás. Átadtak egy új hangárt, valamint egy modern üzemanyag lefejtő-tároló rendszert (több millió liter üzemanyag tárolására alkalmas), gurulóutakat újítottak fel, speciális helyeket (állóhely, átfegyverző hely) alakítottak ki, felújították a fénytechnikai berendezést. Magyarország számos biztonsági beruházást, őrző-védő fejlesztéseket finanszírozott, növelte az üzemanyagtöltő és tűzoltó képességet (6,6 millió dollár). A további fejlesztések (új, nagyobb hangár építése, meglévő állóhely megnagyobbítása, épületek és infrastruktúra felújítása, néhány speciális eszköz beszerzése) 1,3 százalékát fizeti majd a magyar állam. A repülőgépek használatát (üzemanyag, engedélyek) a szállítást végrehajtó nemzet finanszírozza, a repülési időt és a fenntartási költségeket - repülési órák arányában - pedig megosztják a felhasználó tagállamok. A Boeing C-17 Globemaster nagyméretű harci eszközök (tankok), csapatok, humanitárius segélyek, felsze- relések nagy távolságú szállítására egyaránt alkalmas repülőgép. Négy darab hajtóműve egyenként 18,3, összesen 73,2 tonna tolóerővel rendelkezik. További műszaki adatai a repülés iránt érdeklődőknek: ötvenhárom méter hosszú, magassága a faroknál 16,7 méter (ezért szükséges új hangár építése), szárnyainak fesztávolsága 51,7 méter, önsúlya 128,1 tonna. A C-17-es mindössze 2359 méter hosszú pályán is képes felszállni, illetve 914,4 méteren leszállni nappal és éjszaka is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!