Hírek

2013.03.25. 16:19

Népharag zúdul a volánokra

Olvasóink meglepetéssel tapasztalták: azokon a járatokon, ahol korábban ingyenesen utaztak, ma úgynevezett kiegészítő jegyet kell váltaniuk, természetesen ellenértéke fejében. Hogy is van ez?

Szinte nem telik el úgy nap, hogy ne érkezne levél a szerkesztőségbe. Az autóbusszal közlekedő olvasóink egyre másra teszik szóvá, hogy az általuk használt vonalakon úgynevezett kiegészítő jegy megváltására kötelezi őket a sofőr. Várpalotai olvasónk, Simon László Jenő az egyike, aki elmesélte kedvezőtlen tapasztalatát.

Feleségével Várpalotáról a veszprémi kórházba utaztak kezelésre, amikor a reggeli, Szombathelyre tartó járat sofőrje 150 forintot kért tőle. Ő úgy tudta, 65 év felett ingyenes az utazás, erre 72 évesen is fizetnie kellett. Mivel nem hagyta nyugodni a dolog, kiderítette, hogy egyes kiemelt vonalakon kiegészítő díjat kell fizetnie mindenkinek. Most akkor ingyenesen közlekedhetnek az idősek avagy sem? – tette fel a kérdést.

 

Simon László és Erzsébet az egyik  reggeli Várpalota-Veszprém járaton szembesült az új tarifával, kellemetlen meglepetés volt, hogy a kórházba igyekvő nyugdíjassal is megfizettetik a 150 forintot (Fotó: Szabó Péter Dániel)

A Naplóban már többször foglalkoztunk a kérdéssel. Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), ezért tavaly szeptember 1-től módosult a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer.

Egyes távolsági autóbuszos járatok esetében bevezették a minőségi autóbuszos felárat, ami a távolsági övezettel arányosan nőtt.

Megkeresésünkre akkor azt a választ kaptuk, hogy a tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását. Megyénkben ebből az intézkedésből semmit nem vettek észre az utasok, hiszen a megyei járatok nem kerültek bele ebbe a körbe. Csakhogy március 15-től további járatokat soroltak, és az újabb döntés már megyénket is érintette. Mindez azt jelenti, hogy ezeken a vonalakon korábban térítésmenetesen közlekedők – hat év alattiak, 65 év felettiek – esetében is él a rendelkezés, nekik kiegészítő jegyet kell váltaniuk. Kivételként kizárólag a hadirokkantak, orvosilag indokolt kísérőjük, a hadiözvegyek, a három életév alatti gyermekek, valamint az érvényes bérletjeggyel rendelkező utasok mentesülnek e kötelezettség alól.

Főleg a budapesti járatok feláras besorolásúak, a Veszprém megyei körülbelül 3600 járatból 124-en kérnek kiegészítő díjat 15-étől  (Fotó: Szabó Péter Dániel)

 

Megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályától az alábbi tájékoztatást kaptuk. A felárazott buszok jellemzően expressz vagy gyors eljutást biztosító járatok, számos esetben a vasúttal párhuzamos szolgáltatást nyújtanak vagy komfortosabb járművekkel közlekednek. Kisebbik részük nem hivatásforgalmi jellegű, inkább idegenforgalmi célokat szolgál. Az alaptarifák a legutóbbi átfogó áremelés, a 2010. februári 10-15 százalékos növekedés óta lényegében változatlanok az országos, elővárosi és regionális személyszállításban. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a szolgáltatókat a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában A legújabb, márciusi kiterjesztéssel együtt is csak összesen mintegy 600 járat, a teljes helyközi buszforgalom mindössze 1,5-2 százaléka tartozik e kategóriába. 

 


Veszprém megye átlagos munkanapi járatainak száma körülbelül 3600, ebből 124 feláras besorolású. A többletköltséget tehát minden száz járatból csupán néhány esetében kell megfizetni országosan és a megyében is. A tarifarendszer folyamatos finomhangolása a közösségi közlekedési kínálat versenyképességének növelését, a közszolgáltatások fenntarthatóságát szolgálja.

A feláras jegybevételek közel teljes egészében fedezik a szolgáltatók adott utas elszállítására eső költségeit. Keretes: 2013. március 15-ei hatállyal több, a megyét érintő, átszelő távolsági autóbusz járatot is az emelt szintű országos személyszállítási kategóriába soroltak, ezek pedig e naptól csak kiegészítő jegy váltása mellett vehetők igénybe utazásra, amit azonnal tapasztaltak is az olvasóinké. Ezek a járatok zömmel Budapest és az egyik Veszprém megyei város (Veszprém, Zirc, Sümeg, Balatonfüred, Várpalota, Tapolca, Pápa) között közlekednek, de a Veszprém – Szolnok, és a Veszprém – Komárom vonal is „emelt” lett. Ilyen díjat nem csak a két végállomás között utazóknak, hanem csak egyes szakaszt igénybe vevőknek egyaránt fizetniük kell, természetesen a megtett út arányában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!