Hírek

2013.04.11. 13:57

Médiapiac konferencia - Évről évre változó reklámtorta

A média egészére érvényes bevétel megoszlása, az úgynevezett reklámtorta az idén nem csak az arányokban, de a sorrend tekintetében is módosult.

Szijártó János

Egyebek között erről is szó esett a Médiapiac konferencia a Hotel Pelionban a Magyar Reklámszövetség prezentációjában. Mint kiderült, továbbra is televízió is birtokolja a legnagyobb szeletet a tortából, bár az éves bevétel 54,9 milliárd forintról 48,7 milliárdra csökkent a 2011-es és 2012-es évek összehasonlításában. A sajtónál 41,6 milliárdról 37,3 milliárdra csökkent a bevétel, míg az interneté növekedett és megelőzte a DM-et.

Urbán Zsolt azt hangsúlyozta, hogy napjainkra jelentősen megváltozott piaci környezet, amelyet a reklámköltések átrendeződése, átstrukturálódása jellemez. Az elmúlt évben 2 millió 379 ezer 710 spot (reklámszöveg) került  adásba, illetve 38 ezer új kreatív készült el, az online nélkül és 250-nél több alkotás kapott kreatív díjat. Nem kis büszkeségünkre 41 hazai alkotás ért el nemzetközi sikert.

Hivatal Péter tavalyi reklámköltés adatait ismertette, elemezte. A már említett első helyen álló TV 11 százalékkal kevesebb reklámbevételt ért el, míg a rádió 4,6 milliárdról 6,8 milliárdra növekedett. Ők azt mondják, hogy 2011-ben érték el a mélypontot, ahonnan már csak felfelé vezethet az út. A nyomtatott sajtó a tévé után a második helyen áll, ott is jellemző a reklámbevételek csökkenése, a 2011-es adatokhoz képest 10,4 százalék a visszaesés.

Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesülete elnöke elmondta, hogy a sajtópiacban elfoglalt helyek alapján napilapok állnak az élen, utána reklámbevételek sorrendjében a női lapok, az önkormányzati lapok, a gazdasági és közéleti magazinok következnek. Azaz nem elhanyagolható a helyi és regionális lapok szerepe és ereje a reklám vonatkozásában.

Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesülete elnöke (Fotó: Orosz Péter)

A trendek változatlanok a digitalizálódás szempontjából, hiszen a digitális reklámköltés az elmúlt évek trendének megfelelően tovább emelkedett,számszerűen 4,5 milliárddal nőtt 2011-hez képest. A 14 százalékos javulás 35,6 milliárd forintban testesült meg. A Direct Marketing (DM) stagnált, 30,8 milliárdot teljesített 2012-ben. A közterület-szegmens esetében közel egymilliárddal kevesebb volt a bevétel, bár a szakemberek ezt elsősorban a közlekedést szabályzó törvényi változásra vezetik vissza.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!