Hírek

2015.01.16. 14:15

Szívvel és értelemmel: Portré a Brusznyai-díjas László Lajosról

A versenyre való felkészülés, felkészítés szenvedésbe zárt gyönyör, mondta László Lajos, az Ipari Szakközépiskola és Gimnázium tanára, az idei Brusznyai-díjas, aki pályáját a fiatalok oktatásának, nevelésének, a szakma megszerettetésének szentelte.

Balla Emőke

A Brusznyai-díj nagy megtiszteltetés számára, a megbecsülés szimbóluma, mondja László Lajos. Bíztatás, hogy továbbra is ilyen hittel, alázattal, színvonalasan, következetesen dolgozzon. Úgy érzi, a díj kicsit az iskolának is szól, az intézmény oktató-nevelő munkáját is elismerték azzal, hogy idén egy szakközépiskolában tanító pedagógust jutalmaztak. Több kitüntetése van, de ez a legértékesebb számára.

László Lajos kapta idén a Brusznyai-díjat. Fotó: Penovác Károly

László Lajos az egykori veszprémi Vegyipari Technikum színesfémipari tagozatán végezte tanulmányait, érettségi után a miskolci műszaki egyetemen tanult tovább. Hívták őt, maradjon ott tanársegédnek, de minden Veszprémhez kötötte: család, barátok, ismerősök. Végzés előtt a veszprémi középiskola akkori igazgatója, Erdősi László hívta vissza. Könnyű volt számára a beilleszkedés, minden kollégáját ismerte, szeretettel fogadták. Az alumíniumipari tagozat vezetője lett, 1991-től osztályfőnökként is számítottak rá.

– Jó közösséghez tartozni, öröm látni, a bejövő kamaszokból hogyan lesznek fiatal felnőttek, a tanár munkája nyomán. Az osztályfőnöki feladat sok plusz feladattal jár, de ha az ember felelősségteljesen végzi, szeretettel fordul a gyerekekhez, megérinti a lelküket, nagyon hálásak érte.

A tanárnak folyamatosan képeznie kell magát, mindig meg kell újulnia, csak így lehet hiteles, a felmerülő problémákra csak így tud válaszolni, vallja a kitüntetett pedagógus. A mai diákok kevésbé szorgalmasak, jobban kell motiválni őket, mint pár évvel korábban, sok gyereknek nincs víziója, hova szeretne eljutni. Az Ipari Szakközépiskola és Gimnázium nagyon jó iskola, kiváló tanárokkal, diákokkal, a gépész tagozaton többszörös a túljelentkezés, ide a legjobb képességű tanulók jelentkeznek, csak magas pontszámmal lehet bekerülni. László Lajos azt mondja a fiataloknak, megéri a nehezebb utat választani, mert nagy tudással, képzetten tud az ember előre jutni, biztos egzisztenciát teremteni. Gépész tagozatról a tanulók közül sokan tanulnak tovább egyetemen, a végzősök kétharmada..

A szakközépiskolában a diákok az első négy évben sok szakmai tárgyat tanulnak, érettségi után itt folytatják tanulmányaikat. A technikusi osztályban olyan szakirányú ismereteket, készségeket kapnak a diákok, amiket az egyetemen jól tudnak használni; a tömeges mérnökképzésben a tanulók ilyen sok gyakorlatot nem tudnak végezni, mint itt, az iskolában. Korszerű technikájuk van, olyan berendezéseken oktatják a tanulókat, amilyen a régióban lévő vállalatoknál sem található.

– Az oktatás-nevelésen kívül feladatom a tehetséges gyerekek felkészítése a tanulmányi versenyekre, a műszaki-technikai fejlesztés – hiszen a jövő fejlődésen múlik –, a vállalatokkal való kapcsolattartás és a beiskolázás segítése. Fontos, hogy az iskolának jó legyen az imázsa, mert akkor kiváló, tehetséges gyerekek jönnek hozzánk, erre minden tanárnak ügyelni kell. Elengedhetetlen a vállalatokkal való kapcsolattartás, hogy a tanulókat tudjuk orientálni a régióban lévő vállalatokhoz.

László Lajos szakmai elméleti és szakmai gyakorlati tárgyakat oktat, hosszú pályafutása alatt szinten minden gépész jellegű tantárgyat tanított; a mechanika, gépelemek, géptan, alapvető gépész tantárgyak. Augusztus 1-én ment nyugdíjba, de visszatért tanítani; mostani, tizenharmadikos, technikusi osztályát mindenképpen szerette volna végigvinni. Idén csak kilenc órája van, tavaly 22-23 órában tanított; korábban volt olyan év, amikor kilencediktől tizenharmadik osztályig tanította a tanulókat, figyelemmel kísérhette fejlődésüket.

– A tanulók tanulmányi versenyekre való kiválasztása, felkészítése, a tehetséggondozás az én feladatom. Az első osztályban felmérem, milyen képességekkel rendelkeznek a tanulók; a tehetség önmagában kevés, fontos, hogy az szorgalommal párosuljon. Mindig tudtam a tanulókat a tanulmányi versenyek felé terelgetni, azzal is motiválhattam őket, hogy a versenyeken minden évben nyertünk. A szakmai érettségi tantárgyak versenyén (SZÉTV) idén első, második, harmadik, ötödik, hetedik helyen végeztek tanulóink.

A verseny három fordulós, az országos megmérettetésre azokat a diákokat nevezik, akik hatvan százalékos eredményt érnek el a házi fordulón. A középdöntő eredménye alapján harminc diák kerül be a döntőbe, csak azok, akik a középdöntőn kilencven százalékot teljesítenek. A döntőn írásban és szóban is mérik a diákok tudását.

– Az iskolai válogatás után külön csoportban tanítom a gyerekeket, évente három, négy, öt diákot. Megkérdezem tőlük, vállalják-e ezt a munkát, nagyon kemény felkészülést jelent. Heti két délután, három-négy óra, szünet nélkül; meg kell tanulni a diákoknak tartósan koncentrálni, mert aki nem képes, elfárad, a versenyen sem tud majd teljesíteni. A versenyre való felkészülés, felkészítés szenvedésbe zárt gyönyör. Szenvedés ezt a munkát végigcsinálni, de amikor a diák feláll a dobogóra, elfelejt minden nehézséget. A tanárnak nagyon hiteles embernek kell lennie, különben a diák nem lesz kitartó. Jó munkakapcsolat alakul ki közöttünk, számomra óriási erő és élmény látni a gyerekek fejlődését, az örömöt az arcukon, a csillogó tekintetüket. Ez csodálatos, nagy erőt lehet belőle meríteni, fel lehet töltődni, meg lehet újulni. Ez fog legjobban hiányozni, ha nyugdíjba megyek. Azt szoktam nekik mondani: „ha küzdesz, veszíthetsz, ha nem küzdesz, akkor már veszítettél is". Szívvel és értelemmel, ez az ars poeticam. Nagy türelem kell a gyerekekhez, megértés, elfogadás, a tanárnak szakmailag is kiválónak kell lennie. Érteni kell a gyerekek nyelvén, kezelni a krízishelyzeteket. Néha szigorúnak kell lenni, máskor viszont arra van szükség, hogy a gyerek lelkét felépítsük. Az eredményes oktató-nevelő munkához hozzátartozik, hogy a szülőket is közvetlen partnerünknek tekintsük, velük összefogva lehet eredményes munkát végezni.

A pedagógus pálya csodálatos, de nagy a tanár felelőssége, hiszen a jövő generációját képezi, vallja László Lajos. A sikert a hétköznapok küzdelmei hozzák létre, a hétköznapok küzdelmeinek következménye. A tanulmányi versenyek díjátadásai valóságos ünnepek. A tanár számára is biztatást, további cselekvésre ösztönző buzdítást jelent.

A Brusznyai-díjas pedagógus irodájának ajtaja mindig nyitva áll a diákok előtt, bármikor fordulhatnak hozzá lelki problémáikkal, magánjellegű gondjaikkal.

– Nagyon szeretem azt, amit csinálok. Ha a gyerek szeretetet és odafigyelést kap a tanártól, a tanár is naponta visszakapja azt. Ez csodálatos. Egyszer majd abba kell hagynom, de nehéz elengedni azt, amit az ember nagyon szeret. Sok élményem van, a gyerekek számítanak rám, nehéz elmenni. Segítene a döntésben, ha jönnének fiatalok, akik átvennék a stafétabotot, de a szakmai utánpótlás nehezen megoldott. Bízom benne, hogy egykori kiváló, több versenyt nyert diákunk, Fódi Tamás az egyetem befejezése után visszatér az iskolába tanítani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!