Hírek

2016.02.01. 15:05

Felmentették a munkavégzés alól a durva óvónőt

Az óvodás kisgyermekekkel durván bánó óvónőt a Ringató Körzeti Óvoda vezetője hétfőn felmentette a munkavégzés alól.

Balla Emőke

Nem zárkózunk el a nyilvánosság elől. Mihelyt a kezemben van az ítélet, munkáltatóként vállalom a tájékoztatást, mondta Major Ildikó, a Ringató Körzeti Óvoda vezetője az intézmény egyik tagóvodájában történtek miatt. Mint ahogyan arról hírt adtunk, a bíróság felfüggesztett börtönbüntetésre ítélt egy óvónőt, aki durván bánt két gyermekkel.

Az óvodavezető hozzátette, ha megkapja a törvényszéki ítéletet, és látja, hogy az mit tartalmaz, annak megfelelően fog eljárni, dönteni. Munkáltatóként az ítéletet még nem kapta meg, az óvónő pedig kérésre sem adta át neki. 2013 decemberében az óvodapedagógus írásbeli figyelmeztetést kapott, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény ezt tette lehetővé. Az általa alkalmazott szakmai módszert az óvoda elutasítja, elzárkózik tőle, elfogadhatatlannak tartja, mondta az óvodavezető. Több évtizedes pályafutása alatt nem találkozott ilyen problémával, közölte.

A gyermekkori pszichikai sérülések ritkán múlnak el nyom nélkül. (Felvételünk illusztráció)
Fotó: Melczer Zsolt

Major Ildikó az érintett óvónőt hétfőn felmentette a munkavégzés alól. Amint megkapja a bírói végzést, felelős döntést hoz, a sajtót is akkor tájékoztatja. Hasonló történetek azonban nemcsak ebben az óvodában, hanem más oktatási intézményben is előfordulnak. Az osztálytársak már régen elfelejtették, de a fiú harminc év után sem tudja kitörölni az emlékeiből, hogy mekkora megrázkódtatást okozott neki az egyik tanára.

Richárd harmadik osztályos korában érkezett az iskolába. A szülők munkavállalása miatt kényszerült a család költözködésre. Nem volt egy jó gyerek, de a rosszalkodás tolerálható határait nem lépte túl. Nem verekedett, nem végzett rendbontó tevékenységet, csak egy kicsit kajlának nevezték az ismerősei. Buta sem volt, négyes körüli átlagot ért el a tanulmányaiban. Senki nem értette, hogy miért „szállt rá” az egyik tanára. Tipikusan olyan eset volt ez, hogy ha volt rajta sapka, akkor azért, ha nem volt rajta sapka, akkor azért vonta kérdőre Tamás bácsi. Az idősödő tanár néha arról mesélt, hogy ő is kapott körmösöket az iskolában...

Tamás bácsi minden matekórán talált valami ürügyet arra, hogy belekössön Ricsibe, ha más nem akadt, hát a ruhája színe miatt tette őt nevetségessé. Amikor sírva fakadt a gyerek, akkor azzal alázta tovább a tanár, hogy fiú létére elbőgte magát.

A harmadik osztályos fiú tűrte a pszichés bántást, eszébe sem jutott, hogy segítséget kellene kérnie. Amikor aztán Tamás bácsi tettlegesen is bántalmazta a gyereket, elindult egy eljárás ellene. Egyik szünetben elkapta Ricsit, behúzta a mosdóba, ahol a hasába vágott ököllel. Az igazgató valahogy megtudta, és rövid időn belül eltanácsolta Tamás bácsit az iskolából. A további sorsa nem ismert, de Ricsi soha nem felejti el, hogy miket kellett neki átélnie kisiskolás korában. Felnőttként is nehéz volt számára a beilleszkedés, a gyerekkori sérelmek nem múltak el nyomtalanul.

Viszonylag ritkán indul pedagógus elleni eljárás bántalmazás miatt. Az esetek, ha elő is fordulnak, ritkán válnak nyilvánossá. Tipikus jelenség minden bántalmazás esetén, hogy az áldozatok szégyellik a velük történteket. Nem bíznak abban, hogy az elkövetőt felelősségre vonják, viszont, ha mégis beszélnek a sértettek, akkor még nagyobb retorziótól tartanak. Gyakori, hogy az áldozatot hibáztatják, és az elkövetőnek keresnek mentségeket erőszakos tettére. Kuszing Gábor, a Stop-Férfierőszak projekt pszichológusa arról számolt be, hogy a tanárok is felnőttkorra kiható traumát tudnak okozni, akárcsak a szülőktől elszenvedett erőszak és elhanyagolás.

Kuszing Gábor, a Stop-Férfierőszak projekt pszichológusa arról számolt be, hogy a tanárok is felnőttkorra kiható traumát tudnak okozni,akárcsak a szülőktől elszenvedett erőszak
Fotó: Penk Tímea

- Nemcsak a fizikai, hanem a lelki erőszaknak is személyiségromboló hatása van. Ilyen például a megalázás, a megfélemlítés vagy a kipécézés. Az erőszaknak semmilyen formája sem elfogadható, ahogy azt a gyermekek jogairól szóló New York-i egyezmény is kimondja, amelynek Magyarország is részese - hangsúlyozta Kuszing Gábor. Hozzátette: az úgynevezett „rosszalkodó gyerekeknek” legtöbbször csak az átlagnál nagyobb a mozgásigénye, vagy éppen más köti le az érdeklődését, mint ami elhangzik. A szakmai felkészültség mellett fontos, hogy a pedagógus emberileg is alkalmas legyen, megfelelő empátiával és konfliktusmegoldó képességgel rendelkezzen.

Amit a jog előír a helyzetről

Az Országos Rendőr-főkapitányság és a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya több kiadványában hívta fel a figyelmet az iskolai erőszak létezésére, felismerésére, kezelésére és megelőzésére. A tájékoztató leírja, hogy ha a kiskorú a nevelésére, felügyeletére vagy gondozására köteles személy a feladatait súlyosan megszegi, és ezzel a 18 éven aluli egyén testi, értelmi vagy erkölcsi fejlődését veszélyezteti, akkor szabadságvesztéssel büntetendő. Mivel a pedagógus is a kiskorú gondozását, nevelését és felügyeletét látja el, köteles gondoskodni a tanuló testi épségének megóvásáról, erkölcsi védelméről, személyiségének fejlődéséről, nem bántalmazhatja a gyermeket sem fizikai, sem pszichés értelemben.

Előzmény:

Durván bánt az óvónő a gyerekekkel, elítélték

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!