2016.11.20. 15:50
Fókuszban a gyakorlati képzés - A duális modell nagyobb leterheltséget jelent az egyetemi hallgatóknak
A siker még arrébb vanA gazdaságtól nem lehet függetleníteni a képzést, műszaki értelmiség nélkül pedig nem lehet a holnapot építeni. A Pannon Egyetem 2015 szeptemberében indította el duális felsőfokú képzéseit a gépészmérnöki, környezetmérnöki, villamosmérnöki és szőlész-borász alapszakokon. Idén további karokon és szakokon indultak duális képzések. Biztosítani kell, hogy a tehetséges fiatalok olyan helyen tudják képezni magukat, amire a térségben letelepedő vállalatoknak szükségük van. A duális képzés ehhez jó lehetőség, ugyanakkor többletenergiát igényel az intézménytől, a hallgatótól és a vállalattól egyaránt.
A Pannon Egyetem célja a minőségi képzés kiemelkedő szakmai gyakorlattal, mennyiségi és minőségi téren egyaránt, a vállalati partnerek együttműködésével. A lehetőség egyre népszerűbb a hallgatóik körében, de még nem oly mértékben, mint szeretnék. Ebben az is szerepet játszhat, hogy a kormányzati erőfeszítés ellenére a műszaki képzés nem lett sokkal népszerűbb a fiatalok körében.
A diplomás munkaerő biztosítása érdekében a Budapesti Műszaki Egyetemmel, a győri Széchenyi Műszaki Egyetemmel, valamint a Pannon Egyetemmel van szoros kapcsolata a Bourns Kft.-nek. A Pannon Egyetem duális képzésébe tavaly kapcsolódtak be, tovább erősítve a korábban már működő szakmai kapcsolatot. Több karról fogadtak már kötelező szakmai gyakorlatos hallgatókat, valamint szakdolgozattémát is biztosítottak több végzős mérnökhallgatónak.
Bulyáki István ügyvezető igazgató elmondta, tapasztalataik vegyesek: tavaly a villamosmérnök alapszakkal volt együttműködési megállapodásuk, akkor azonban végül nem tudtak aktív hallgatót fogadni. A rendszer még a hallgatóknak is új, kevesen jelentkeztek rá. Idén már három mérnöki alapszakkal (villamos, gépész és mechatronikai) kötöttek együttműködési megállapodást, és szeptemberben egy gépész és egy mechatronikus kezdte meg a tanulmányait a vállalatnál.
A jelenlegi struktúrával a duális képzés a hagyományos oktatási formához képest nagyobb megterhelést jelent a hallgatóknak, hiszen évi 20 nap szabadságuk van, a fennmaradó időben pedig vagy az egyetemen hallgatják az órákat, vagy a duális partnernél szereznek gyakorlati ismereteket. Sokaknak elveszi ez a kedvét a duális formától, azonban biztos havi keresetet kapnak cserébe.
A hallgatók jelenleg az első szemeszter alatt heti nyolc órát vannak az üzemben, hiszen az egyetemen ilyenkor még nagyon sok az általános alapozó tantárgy. Ugyan egy munkanap alatt nehéz aktív futó projektekbe bevonni őket, ez az időszak megfelel arra, hogy általánosan megismerjék a vállalat működésének alapjait, a termékeket, a főbb szakmai területeket. Összefüggő hosszabb időt pedig a szorgalmi időszakokban, az őszi, tavaszi és nyári szünetekben tudnak a cégnél tölteni.
Szeptemberben két hallgató kezdte meg tanulmányait a Bournsnál
Fotó: Penovác Károly
A vállalatok számára is van tapasztalata az együttműködésnek. Eddig csak az egyetem kimeneti oldalát látták mint a végzett kezdő mérnökök munkaadói, most viszont már a bemenetnél is ott vannak, és aktívan tehetnek azért, hogy végül értékes tudással rendelkező mérnök kerüljön a munkaerőpiacra.
Bulyáki István szerint a cégek sokat tehetnek hozzá a képzés sikeréhez. Kollégái maguk mennek ki toborozni a középiskolákba, segítenek műszaki irányba terelni a diákokat. A céljuk, hogy a leendő egyetemisták helyi vállalatot válasszanak duális partnerként, és hosszú távon is a régióban maradjanak.
Több az eszkimó, mint a fóka, ezzel érzékeltette a helyzetet Fonyódi Levente, a Valeo Auto-Electric Kft. ügyvezető igazgatója a duális képzésre vonatkozó kérdés kapcsán. A kezdeményezés jó, de határozottan definiálni kellene a célt: mit akarunk vele elérni? Ma - úgy tűnik - van egy feladat, ezt megértettük, kipipáltuk, és kész. A jelenlegi rendszerrel túlterheljük azokat a hallgatókat, akiknek egyáltalán van kedvük ebben részt venni, így aztán nincs szünetük, nincs pihenőidejük. Csoda-e, ha kevesen választják a duális képzést? A vállalatnak egy ilyen hallgatója van.
Fonyódi Levente egyetértett a törekvésekkel a duális képzés kapcsán: gondoljuk át, miként lehet ez jól csinálni. Ma csupán egy tanterv van, pedig a duális képzés feladata más lenne. Olyan diplomás szakembereket kellene képezni, akiknél a szakmaiság az alap. Ezzel szemben a nappali képzésnél az elmélet van fókuszban. Érhető és elfogadható, ha az egyetem előjogokat formál, hiszen ők adják a diplomát. A vállalat ehhez gyakorlati lehetőséget, szakmai tudást biztosít, az ebbéli szándék megvan bennük. Ennek ismeretében kellene átgondolni a programot, hogy mindhárom félnek - egyetem, vállalat, hallgató - egyaránt jó legyen. Mi az a szakmai és elméleti tudás, amit a diák be tud fogadni úgy, hogy amellett még marad szabadideje is. Önmagában az, hogy a hallgató a vállalattól támogatást kap, nem kellő motiváció, ez látszik a jelentkezők száma kapcsán is.
A Valeo a kezdeményezésre nyitott, támogatják és aktív részt vállalnak a program felfuttatásában, biztosítva ezzel a fiatalok jövőjét és saját munkaerőpiaci pozíciójukat.
A felsőoktatáshoz a tanulmányi szerződéses rendszerrel csatlakozott a Balluff Kft., még évekkel ezelőtt, tájékoztatott Ötvös Tamás ügyvezető igazgató. Ehhez jött egy évvel ezelőtt a duális modell, amely alapvetően a német felsőfokú képzési modell adaptálása. Ez odakint hatékonyan működik.
A cél - diákokat bevonni a cégek napi működésébe - mindenképpen jó. A hallgatók láthatnak benne perspektívát: ha itt jól teljesítek, akkor a diploma megszerzése után olyan helyre mehetek dolgozni, amelyet ismerek, amelyben megbízom. Ez mindkét félnek pozitívum.
A hazai modell működtetése, struktúrája azonban nem kielégítő, nem szolgálja a kitűzött célt. Nem látszik tisztán, miként tudják a cégek észrevételeit, érdekeit a duális képzés keretei közé beilleszteni. Miként lehet a kiválasztott embereket hatékonyan felkészíteni. Heti egyszeri alkalommal mindez nem biztosítható. A cégek támogatóként vannak a rendszerben, szerződést kötnek a hallgatóval, de arra már nincs garancia, hogy a hallgató a diploma megszerzése után náluk marad. A tanulmányi szerződéses rendszerben mindez egzakt módon szabályozott. A duális felsőfokú képzés még nem jelent vonzerőt a fiataloknak, a jelentkezők száma elég alacsony. E képzés keretében ma több fiatal dolgozik a vállalatnál, a hozzáállásuk, lelkesedésük megfelelő.
Az a javaslatuk, hogy a német modellhez hasonlóan egyhuzamban hosszabb időt töltsenek a vállalatnál.