Hírek

2017.03.14. 16:04

Hogyan lesz valakiből buszsofőr? - A nemzeti konzultáció margójára

Veszprém - Utánajártunk, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy valakiből hivatásos autóbuszvezető lehessen.

Elekes Gergő

Sokkolta az országot januárban a veronai buszbaleset tragédiája, ami a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulóival történt. A szörnyű esemény után országosan megindult a szakértők között az ötletbörze, hogy miként lehetne biztonságosabbá tenni a diákok utaztatását. Ezzel kapcsolatosan a szülőknek különböző fórumokat szerveznek, a kormány pedig nemzeti konzultációra hívja a lakosságot, mely jelenleg is zajlik, a kérdőívet Ön is kitöltheti a https://konzultacio.kormany.hu" target="_blank" címen.

Ellátogattunk két Veszprém megyei autósiskolába, és megkérdeztük a szakemberek véleményét a témával kapcsolatban.

Hegedüs Károly iskolavezető elmondta, hogy a jelentkezésnek számos előfeltétele van.

A hallgatóknak elsőként egy 2-es csoportú orvosi alkalmassági igazolást kell beszerezniük a háziorvostól vagy az általuk választott orvostól. Ez a vizsgálat jóval szigorúbb, mint a személygépkocsi-vezetői tanfolyamnál elvárt 1-es csoportú és mind a tehergépkocsi-, mind az autóbuszvezetői tanfolyam előfeltétele. Ezt követően egy tehergépkocsi-vezetői kurzus elméleti- és gyakorlati elvégzésére kerül sor, csakis ezután lehet megkezdeni az autóbuszvezetői tanfolyamot.

Fontos megjegyezni, hogy belföldi személyszállítás előfeltétele a betöltött 21. életév, míg külföldi esetében ez már 24 éves kor.

Hegedüs Károly Fotó: Elekes Gergő

A kategóriás tanfolyam elvégzése után ahhoz, hogy munkát vállalhassanak, Budapesten egy pályaalkalmassági vizsgálaton is át kell esniük, mely során összetett pszichológiai és mozgáskoordinációs feladatoknak kell megfelelniük, valamint egy gépkocsivezetői szakképesítési igazolványt (GKI) kell szerezniük. Ezt olyan tanfolyam elvégzése után kapják meg, amely során többek között a tachográf használatát, a vezetési és pihenési idők betartását sajátítják el. Ezt a vizsgát ötévente meg kell ismételniük a sofőröknek, hogy a régi és az új jogszabályokkal is tisztában legyenek.

Tachográf (menetíró) korong Fotó: Elekes Gergő

A fenti kategóriás és szaktanfolyamok mind elvégezhetők a hagyományos tantermi képzés keretein belül, illetve ma már online (e-learning) felületen keresztül is.

Legrövidebb idő alatt a tanfolyamra jelentkezéstől a sofőrré válásig durván 4 hónap telik el.

Oktatás közben Fotó: Elekes Gergő

Mint azt köztudott, Magyarországon jelentős gépkocsivezető hiány van nem csak személyszállítás, de áruszállítás területén is. Hegedüs úr elmondta, hogy iskolájukhoz folyamatosan érkeznek a hallgatók, akik a tanfolyam sikeres elvégzése után gyakorlatilag azonnal el tudnak helyezkedni különböző cégeknél, ebben az iskola is segíti őket.

A diákok buszos kirándulásával kapcsolatban a másik megkérdezett iskola vezetője, Tóth Zoltán elmondta, hogy valamiféle szigorítás mindenképpen indokolt lenne, ám nem csak az iskolás túrák, hanem egyéb utasszállítás során is. Korábbi tapasztalatai alapján a sofőrök túlfeszített tempóban végzik munkájukat, gyakoriak az éjszakai utak, amelyek kisebb forgalommal, ám az elalvás veszélye miatt nagyobb kockázattal járnak.

Tóth Zoltán Fotó: Elekes Gergő

A hosszabb utakra általában két gépkocsivezetővel indulnak a cégek, de kérdéses, hogy az éppen a pihenő idejét töltő sofőr mennyire tudja valóban kipihenni magát, hiszen vezetés közben figyeli a kollégáját, segítik egymást a tájékozódásban (ami éjszaka jóval nehezebb), zötykölődik alatta a busz vagy egyszerűen csak hangoskodnak az utasok.

Ebben a dologban az utazásszervező cégeknek is nagy a felelőssége, hiszen a programokat ők állítják össze, amiknek a sofőrök pihenő idejével való összehangolása még annak árán is megérné, ha a kirándulás összege egy kicsit magasabbra rúgna.

Ezek is érdekelhetik