Hírek

2014.02.17. 17:45

A 112-es segélyhívó és hullámai

Veszprém - Folyamatban lévő bűncselekmény miatt hívta egyik olvasónk január első vasárnapján, délután 15.33-kor a 112-őt, majd miután azt nem vették fel, 15.38-kor a 107-et.

Szijártó János

Itt három perc múltán sikerült beszélnie az ügyeletessel, de összességében így is több, mint nyolc percbe telt, amíg illetékessel közölhette az éppen akkor zajló tolvajlást. Olvasónk emiatti felháborodását közölte a Napló ügyeletes újságírójával, mondván, ilyen esetekben minden másodperc fontos lehet, akár ezen múlhat egy ember élete. Itt most történetesen a tolvajok kaptak elég időt a zsákmány felpakolására és a helyszín kényelmes elhagyására. Munkatársunk az eset kapcsán tárcsázta a 112-őt, ahol a bejelentkező hölgy megerősítette az olvasónk által elmondottakat, majd továbbkapcsolt a veszprémi ügyeletre. Itt információt nem kaptunk. A Naplóban bővebben is foglalkozunk a témával, ígértük immár több mint egy hónapja. Az eset utáni napon felvettük a kapcsolatot a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatával, névszerint Dömölki Zsolt rendőr alezredessel. A telefonos egyeztetés után, január 6-án írásban elküldött kérdéseinkre kereken egy hónappal később, február 6-án kaptunk választ. Az elektronikus levélben arról érdeklődtünk, fordult-e már elő hasonló eset, illetve arról is, hogy mi okozhatta az elmondott problémát?

A válaszból csak annyi derült ki, hogy a Veszprém megyei Tevékenység Irányítási Központ létrehozása óta két állampolgári jelzés jutott a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság tudomására, amely a késedelmes hívásfogadásról tesz említést. Mindkét esetet a rendőrség soron kívül kivizsgálta és a szükséges lépéseket megtette.

Azt is szerettük volna tudni, hogy egy megyebeli faluból történő riasztás esetén mennyi az a legrövidebb idő, amíg a rendőrség kiérkezik, illetve mennyi a minimálisan elvárt idő, és az éppen aktuális célterületre honnan vonulnak ki (itt az ügyeleti rendszer 2014. januárjától történő átalakítására is utaltunk)? A válaszból kiderül, hogy az intézkedő rendőrnek a segélyhívás fogadását követően a legrövidebb időn belül, a helyi rendőri szervek székhelyén 15 percen, székhelyen kívül 30 percen belül kell kiérkeznie a bejelentett esemény helyszínére. A bejelentés tartalmától függően soron kívül döntés születik arról, hogy melyik egység, milyen létszámban jelenjen meg a helyszínen. Az új rendszer alkalmazásával lehetőség nyílik arra, hogy a szükséges intézkedést a helyszínhez legközelebb tartózkodó rendőri egység a lehető legrövidebb időn belül végrehajtsa. Az ön által példaként említett, a Tapolcai Rendőrkapitányság illetékességi területén található Bazsi településen a segélyhívás fogadásától számított legrövidebb időn, maximum 30 percen belül kell érkeznie a rendőrnek - olvasható a tájékoztatás végén. Mivel olvasónk nevét nem kívánta nyilvánosságra hozni, így nem tudtuk meg, hogy a konkrét ügyben történt-e bármely célzott vizsgálat, illetve, kiderült-e a probléma oka.

Időközben egy másik olvasónk is jelzett hasonló problémát a segélyhívóval kapcsolatban. Nem mellékes információ viszont, hogy munkatársunk ellen szabálysértési eljárást indított a veszprémi rendőrkapitányság, segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő igénybevétele miatt. Amint az indoklásban írták, ...17.07 perckor történt segélyhívás ismeretlen személytől, aki Szijártó János néven mutatkozott be, mint a Napló ügyeletes újságírója. Egy olvasói elégedetlenségre hivatkozva terhelte a segélyhívót, miszerint egy állítólagos korábbi segélyhívást nem fogadott a rendőrség... . A rendőrség végül megállapította a szabálysértés tényét, annak ellenére, hogy az újságíró a munkáját végezte közérdekből, egy állampolgár által jelzett probléma megoldása miatt, mindezt az aznapi szerkesztővel egyeztetve. A törvény úgy szól, hogy Aki az egységes európai segélyhívó számot, illetve a nemzeti segélyhívó számot annak rendeltetésétől eltérő célból, szándékosan felhív, szabálysértést követ el. Azonban itt nyilvánvalóan nem telefonbetyárkodásról volt szó, hanem egy olyan bűncselekményről, amelynek megakadályozása, vagy felderítése éppen a segélyhívó elérhetetlensége miatt nem valósulhatott meg. Az is egyfajta veszélyhelyzet, ha a 112 nem elérhető.

Ha a rendszer előírásszerűen működik, akkor az újságíró eleve nem telefonál, hiszen az állampolgár gyors segítséget kap, és nem károsítják meg a hívatlan látogatók. De sajnos a valóság más, hiszen a tolvajok a zsákmánnyal kereket oldottak, az adófizető állampolgárt nem védték meg, a segélyhívó nem működik tökéletesen, az ezt jóhiszeműen, segítőszándékkal firtató újságírót pedig szabálysértés elkövetése miatt figyelmeztetésben részesítik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!