Hírek

2017.07.18. 18:25

Élmény legyen, ne rémálom a sárkányrepülés

VESZPRÉM Nagyon komolyan kell venni a repülés szabályait, körülményeit, összegezte a legfőbb tudnivalókat Weisz Tamás, nagy tapasztalatú sárkányrepülő, a Palota Aero Klub vezető pilótája, akit a minapi, két ember életét követelő, motoros sárkányrepülő-baleset kapcsán arról kérdeztünk meg, mire kell figyelni, ha azt akarjuk, élmény legyen a repülés!

Kovács Erika

- Meggyőződésem, hogy a repülés biztonságosabb, mint a közúton való közlekedés. Légi járművet vezetni sokkal összetettebb és bonyolultabb feladat, mint földit, ha valaki pilótaként szeretne repülni, ahhoz a pénz és akarat még nem elég. Kell hozzá a térbeli koordináció képessége, ami vagy benne van az emberben, vagy nincs. Akiben nincs, hiába repül akármennyit, nem lesz soha jó pilóta, vélekedett a palotai sárkányrepülős.

Weisz Tamás kiemelte: a közelmúltban az ultrakönnyű repülések - ahová a motoros sárkányrepülés is tartozik - szabályozására új rendelet jelent meg, ami átalakítja a képzést és a jogosítások megszerzésének a rendjét. Sajnos az átmeneti rendelkezések még hiányosak, ezért jelenleg senki nem tud biztosat, és gyakorlatilag nincs mód a teljesen szabályos pilótaképzésre. Reményei szerint fél, egy év múlva "tisztázódik" a helyzet minden tekintetben, így, aki meg akarja tanulni a motoros sárkányrepülés fortélyait, az célszerű, ha későbbi időpontot választ.

A lezuhant gép roncsai a börgöndi repülőtéren
Fotó: katasztrófavédelem

Aki mégis a repülés mellett dönt, kérje el a pilóta hivatalos dokumentumait a jogosításairól, illetőleg a gépéről is, a feltételeket írásban rögzítsék, amit mindkét fél írjon alá. A legfontosabb tudnivalókról Weisz Tamás elmondta: a meteorológiai előrejelzéseket tiszteletben kell tartani, még a hozzá hasonló, 35-40 éves repülési tapasztalattal rendelkező pilótáknak is! Csak nappal szabad repülni, nyugodt, turbulencia-mentes időben, óránkénti húsz kilométer alatti szélben. Ez a nyugalom általában stabil légállapotban, a napkelte utáni két-három órára, illetve napnyugta előtt két-három órára jellemző, délben pedig nem célszerű repülni! Ki-emelte, repüléskor a rátermettségen túl a legfontosabb a körültekintő előkészítés és a megfontoltság.

A levegőbe emelkedés előtt a pilótának mindig át kell gondolnia a repülés alapfeltételeit: ilyen az időjárás, valamint az ember saját pillanatnyi egészségi állapota. Alapvető, hogy a pilóta képzett és jogosult legyen repülésre, ezeket igazolni is tudja, ahogy az orvosi alkalmasságát is. A repülőeszköz legyen üzemképes, alkalmas, és a felszállás előtt be kell jelenteni a repülésirányításnak a repülési szándékot. Fel- és leszállni csak repülőtéren szabad, ez alól kivétel, ha vészleszállásra kerül sor.

Weisz Tamás szerint a legveszélyesebb, ha a pilóta biztonság-érzettel vállal be olyan manővereket, aminek nem látja a végét
Fotó: Kovács Erika

A pilóta rámutatott, a statisztikák szerint a balesetek többségét az okozza, ha fiatal, tapasztalatlan a pilóta, illetőleg aki túl keveset repül, és hosszú kihagyás után nem óvatos, valamint azok az idősödő, körülbelül 55 év feletti pilóták, akik nem veszik figyelembe, hogy nem vállalhatnak annyit, mint fiatalon.

- A legveszélyesebb, ha a pilóta biztonságérzettel vállal be olyan manővereket, aminek nem látja a végét. Az is alapvető, hogy indulás előtt a pilóta minden egyes csavart átnézzen a repülőeszközön, és ezt külön dokumentálja is a gép üzemi naplójában - fogalmazott Weisz Tamás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!