2013.02.05. 15:55
Díjemeléssel, felújításokkal készülnek a nyárra
Miközben Tihany és Szántód közötti komp továbbra is jár, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) hajói a cég központi kikötőjében várják a tél végét, a társaság dolgozói pedig gőzerővel készülnek a következő szezonra.
Mint dr. Horváth Gyula, a Bahart vezérigazgatója elmondta, ki-ki a területe szerint végzi a munkáját: vannak, akik az új árakat kalkulálják, mások a kikötő felújításokat, mederkotrásokat készítik elő, vagy éppen új hajók vásárlásáról, új járatok indításáról tárgyalnak.
Balatoni Hajózási Zrt. hajói a cég siófoki kikötőjében várják a tél végét és az új hajózási szezont (Fotó: Győrffy Árpád)
Nyolc százalékos díjemelés és gyorshajók
A korábbinál nyolc százalékkal magasabb díjért hajózhatunk, kompozhatunk az idei szezonban a Balatonon, tudtuk meg dr. Horváth Gyulától. Az új díjaknál figyelembe kellett venniük, hogy a hajózással és a kikötők üzemeltetésével kapcsolatos hatósági díjtételeket mintegy tízszeresére emelték, hangsúlyozta a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója.
A siófoki kikötő idén aktuális időszakos hatósági vizsgája például a korábbi másfél millió forint helyett több mint 19 millió forintba kerül. A többi kikötőnél is 5-8 évente 10 ezer forintot kell fizetni minden egyes méter terület után. Jelentős teher a mederhasználati díj, és persze számolniuk kellett az általános inflációval, valamint a magas üzemanyagárakkal is. Ugyanakkor tekintettel kellett lenniük a fizetőképes keresletre is, hisz minden díj csak addig jó, amíg azt meg is fizetik - mondta Horváth Gyula.
Dr. Horváth Gyula: Nyolc százalékkal magasabb díjért hajózhatunk, kompozhatunk 2013-ban (Fotó: Győrffy Árpád)
Zajlanak a műszaki előkészületek is az idei hajózási szezonra. Ennek egyik jelentős részeként a nyár elejéig kívül-belül teljesen felújítják a Széchenyi István motoros kompot. A közelmúltban kaptak tájékoztatást arról, hogy a közép-dunántúli fejlesztési program keretében elnyerték a támogatást a tihanyi személyhajó kikötő felújítására, és megvásárolhatják a kettő, 20-25 személyes gyorshajót is a tervek szerint még az év első felében, és befejezik a siófoki kikötő rekonstrukcióját.
Készítik a terveket a kikötői kotrásokhoz, és tárgyalnak azokkal az önkormányzatokkal, amelyek pályázati támogatást nyertek a strandjaik medrének felújítására, kotrásra, homokozásra. Amint a jég elolvad, megkezdik a munkát, hogy június közepéig a lehető legtöbb helyen végezni tudjanak. A kikötői kotrások érinteni fogják többek között Csopakot, Balatonfüredet, a tihanyi hajókikötőt, Fonyódot, Balatonszemest.
Horváth Gyula bízik abban, hogy a mostanában leesett csapadék és a még várható segít abban, hogy ne legyenek közlekedési gondjaik az alacsony vízállás miatt. A strandoknál elsősorban homokozást terveznek. Ahol hígabb az iszap, ott azt a part felől lerakott homok kiszorítja a mélyvíz felé. A keményebb iszap kikotrásához pillanatnyilag van annyi tárolóhely, ami jelenlegi kotrókapacitásnak megfelel.
A vezérigazgató elmondta, hogy szóban már megállapodtak Balatongyörök, Szigliget és Balatonmáriafürdő önkormányzatával, hogy nyár elején és ősszel plusz járatokat indítanak a kikötőik között. Ezzel a turisztikai kínálatot szeretnék színesíteni, a Györökön, Balatonmárián nyaralóknak hajóval is elérhetővé szeretnék tenni például a szigligeti várat és az Afrika Múzeumot. A plusz járatok üzemeltetését az önkormányzatok több százezres, millióhoz közelítő támogatása teszi lehetővé.
Az idei szezon egyik érdekes újdonsága lesz a Révfülöp-Balatonboglár és Badacsony-Fonyód között váltva közlekedő biciklit, illetve biciklist szállító hajó. A megfelelő le- illetve feljáróval kialakításra kerülő járművet egy vízibusz átalakításával készítik el a társaság dolgozói. Bicikli nélküli utasok is használhatják majd, de a bicikliseké lesz az elsőbbség. A másik forgalmas biciklis átkelő helyen, Tihany és Szántód között a komp megfelelő feltételeket biztosít a kerékpárosok átkeléséhez.