Hírek

2013.01.04. 16:52

Földön az ég katonája

Életének legnehezebb időszakát követően készítettem vele utoljára riportot. Kositzky Attilát a magyar légierő vezérkari főnökeként nyugdíjazták 1999 szeptemberében, majd egy év sem telt el, amikor végleg földre parancsolták a legendás MiG-21-eseket. Óriási dráma zajlott, amikor Lanecker József pápai ezredparancsnok kiadta a parancsot a csapatzászló levonására.

G. Takács Mária

Mi, a közelében állók láttuk csak a kicsorduló könnyeit, megindultságát óriási önfegyelemmel tudta kordában tartani. Mint körülötte jó néhányan, akik a MiG-21-eseket repülték. Vészhelyzeteket, bajtársuk halálát átélt, sokat próbált vadászpilóták. Ilyen drámát, ennyi férfikönnyet még nem látott a pápai repülőtér...

- Tizenkét éve, pontosan 2000. augusztus 31-én, 14 óra 59 perc 34 másodperckor fejezte be légi pályafutását Lanecker József ezredes vezetésével az utolsó MiG-21-es Pápán - pontosít a tőle megszokott precízséggel Kositzky Attila nyugalmazott altábornagy, a légierő egykori vezérkari főnöke. A vadászpilóta balatonfüredi családi házának emlékszobájában elevenednek fel a sok szép napot, de szomorúságot is hozó pápai repülőtéri emlékek.

A ház utcafrontján lévő helyiségben feltűnő helyet foglal el egy hatalmas plüssmackó, természetesen pilótaruhába öltöztetve. Hűen őrzi egy MiG-21-es ülésében trónolva a vadászpilóta életének ereklyéit. Az emlékkönyv beírásait böngészve kiderül, hogy az ország legtávolabbi tájáról turisták, üdülővendégek és 350 balatonfüredi iskolás látogatta meg a magángyűjteményt. A bútorokon emléktárgyak sokasága sorakozik, a falakon fotók - a világ szinte összes katonai repülőbázisán megfordult tábornok-pilóta személyes emlékei. Köztük az Amerikai Egyesült Államok elnökének tiszti keresztje a többi tizenhét kitüntetéssel együtt.

Kositzky Attila otthonában egy kis házi múzeumot rendezett be, ahol a vadászpilóta életének ereklyéi kaptak helyet, és ahol sok látogató megfordul (Fotó: Gáspár Gábor)

Kositzky tábornok a légierő vezérkari főnökeként sem mondott le a repülésről, mert úgy gondolta, nem a jelentésekből kíván informálódni a magyar katonai repülés helyzetéről. Nyugdíjazásáig 43 éven keresztül szelte az eget, 38 esztendeig ette a vadászpilóták kenyerét. Nyugdíjasként évekig tanácsadóként dolgozott Budapesten, amikor váratlanul telefonon megkereste, majd személyes találkozóra invitálta Csillag László.

- Nagyon meglepődtem, és persze örültem, amikor Simon Róberttel együtt beszámoltak a civil szervezet megalapításáról, amely a magyar katonai repülés hagyományainak ápolását, megőrzését választotta feladatul. Meglepő módon pilóta egy sincs Az Ég Katonái Egyesületben, hivatásos katona is elvétve. Simon Róbert, a hagyományőrzők vezetője Pápán volt repülőgép-mechanikus, jelenleg nyugdíjasként Kecskemétről szervezi az egyesület munkáját. Szerintem a legszebb ebben, hogy teljesen civil, nonprofit szervezet karolta fel a magyar katonai repüléstörténet ápolását. Valamikor szinte mindannyian katonai repülőtéren szolgáltak sorkatonaként, sokan közülük Pápán. Olyanok, akikről ezredparancsnokként akkor nem is sejtettem, hogy ennyire kötődnek a repüléshez. Gondolom - annak ellenére, hogy nem repültek -, a kerozin gőze őket is megcsapta... Csillag László is Pápán volt sorszerelő, mint elmondta, sokszor készítette elő a mindenkori parancsnok gépét repülésre. Én nem emlékeztem mindnyájukra, hiszen akkoriban több mint 3500-an dolgoztak a parancsnokságom alatt. Nagyon jó tudni, hogy az egykori repülőtéri sorkatonákból lett, ma a civil élet különböző területein tevékenykedő vállalkozók, cégvezetők saját forrásaikból áldoznak arra, hogy a magyar katonai repülés relikviáit megmentsék.

Jelenleg megközelítőleg száz tagja van az egyesületnek, minden évben megrendezik a katonai repülők országos találkozóját. A nyugdíjas altábornagy meghívott vendégként vesz részt a rendezvényeken. Tavalyelőtt az egyesület felújított egy MiG-23-as vadászgépet, amit a pápai repülőtér csapatművelődési otthona mellett állítottak ki, a tavalyi találkozón pedig szintén szolgáltak meglepetéssel.

- Kettős évfordulót ünnepelhettünk 2012-ben: egyrészt a pápai repülőtér fennállásának 75. évfordulóját, melynek tiszteletére felújították a csapatmúzeumot. Az egyesület pedig megalakulásának ötödik évfordulójára egy MiG-21-es vadászgépet újított fel és állított ki. Ez volt az első géptípus, amelyik Magyarországon kétszeres hangsebességgel repült. Első magyarként Szabó József őrnagy 1961. április 17-én a Szovjetunióban vezethette, majd a legendás vadászgéptípus 39 éven keresztül a magyar légvédelem gerince volt - meséli Kositzky Attila, aki a MiG-21 nyolc változatával szolgálta a hazát. Negyvenhárom év alatt 5396 felszállást hajtott végre, 2947 óra 31 percet töltött a levegőben a MiG-21 különböző változataival. A közel negyven év alatt a 264 MiG-21-esből 75 a gyakorlatok során megsemmisült, a fedélzetről 83 pilóta közül ötvenegyen sikeresen katapultáltak, mindig ügyelve arra, hogy a földön tartózkodóknak, polgároknak baja ne essen.

Sajnálatos módon a több mint négy évtized alatt harmincketten haltak pilótahalált, ebből tizenegyen pápaiak.

- Pápán az első MiG-21-es kiképzési nap 1961. szeptember 14-én volt, én 1967-ben, riadt szemű hadnagyként kerültem a bázisra. Emlékszem, az étkezdében az ajtó mellett kaptam helyet, onnan kerültem 16 év alatt az ezredparancsnok helyére. Érdekes módon az étkezdében is kialakult egy hierarchikus ülésrend, aminek íratlan szabályait soha senki nem szegte meg, az ezredparancsnok helyét senkinek nem illett elfoglalni. Vezérkari főnökként gyakran megfordultam Pápán, mivel a repülésről nem mondtam le. Természetesen az ebédlőben az ezredparancsnok asztalánál ültem, de az ő székét nem foglalhattam el. Az ő helye szent volt, mindig szemben ült a pilótáival. Fontos volt, hogy lássák a parancsnok szemét, amiből sok mindent kiolvastak - és viszont - meséli, majd jókora lélegzetvétel után válaszolja meg a kérdést: Milyen érzés újra a kifutópályát látni?

- Jó volt a tavalyi jubileumi ünnepségen látni a három C17-es óriásgépet, oldalukon magyar felségjellel és a felirattal: Pápa...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!