Hírek

2013.01.03. 09:58

Harcban az autósokért

Nem egészen tíz év alatt egynegyedére esett vissza az új autók értékesítése hazánkban. Ez a csökkenés a szakszervizek forgalmában is éreztette hatását. A szervizek a tevékenységük bővítésével próbálják kompenzálni a kieső forgalmat.

Tremmer Tamás

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a közelmúltban felmérést készíttetett, hogy kiderüljön, miként alakult 16 márka országos szervizhálózatának forgalma. Az eredményekről Erdélyi Péter ügyvezető elnök tájékoztatott. A megkérdezettek elmondása alapján a visszaesés legfőbb oka az újautó-értékesítések csökkenése: idén mindössze mintegy 58 ezer új személygépkocsi és 12 ezer kishaszonjármű került forgalomba Magyarországon, holott a válság előtti években még évi 200 ezer új autóra rendezkedett be a kereskedelmi és szervizhálózat. Az újautó-értékesítések 70 százaléka céges megrendelés, így a szervizek munkaidejének egyre nagyobb részét is a céges javítások töltik ki.

A kutatás rámutatott, hogy Magyarországon az autókat jellemzően átlagosan 3-5 éves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig hordják márkaszervizbe. A válaszadók fele úgy tapasztalja, a garanciaidő letelte után az autósok legfeljebb 50 százaléka marad a márkaszervizek mellett, de sokan ezt 25 százaléknál is alacsonyabbra becsülték. A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg legtovább a prémium kategóriájú autók tulajdonosai tartanak ki a márkaszervizek mellett. Éppen ezért az MGE kiemelkedően fontosnak érzi – az abszolút számokban most már negyedik éve alacsony új gépjármű értékesítési piac mellett – a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítását, a működés stabilizálását és fejlesztését.

A szakszervizek forgalma – legalábbis náluk – nem csökkent számottevően, legfeljebb a javítás iránya átalakult, átrendeződött, fejtette ki Marton György, a Marsal Kft. ügyvezető igazgatója.  A 2003-as csúcsévben 235 ezer új személygépkocsit adtak el hazánkban, ehhez épült ki a hazai márkaszerviz kapacitás is. Ez a volumen azonban tartósan 50 ezer körülire csökkent, a helyzetet pedig nekik is kezelniük kellett.

Az új autók (garanciális) szervizeléséből már nem lehet fenntartani a javítóbázisokat. Emellett az egyes márkaimportőrök speciális, csak arra a márkára használható műszerek használatát írják elő számukra, ami ugyancsak jelentős költség. Mindezek miatt megpróbálnak erősíteni idősebb autók javításának piacán. valamint már márkafüggetlenül is javítanak, szervizelnek. Ezeken a területeken viszont olyan óradíjakat kell szabniuk, hogy megállják a versenyt a piacon.

Annak, hogy csökken a márkaszervizek munkája, több oka is van, vélekedett Csongrádi László, az Autó-Forrás Kft. ügyvezető igazgatója. Egyrészt tíz év alatt a negyedére esett vissza az új személygépkocsik értékesítése, ami óhatatlanul is visszavetette a forgalmat. Nehezíti a helyzetet, hogy a ma hazánkban újonnan forgalomba helyezett gépjárművek egy részét azonnal kiviszik az országból, s ezt már nem is ide hozzák vissza szervizelni. Másrészt sorban alakultak a független szakszervizek, élesedik a verseny. A gépjármű fenntartási költségeinek folyamatos növekedése mellett az emberek egyre inkább olcsóbb megoldásokat keresnek, ezért akár „garázsszervizbe” is viszik a járműveiket. Csongrádi László megemlítette, egyes felmérések szerint a ma forgalomban lévő idős autók mintegy húsz százalékának nincs műszaki vizsgája! Ezeket a kocsikat házilag összebarkácsolják, hogy közlekedni tudjanak vele, de normális felkészítésre már nem tudnak – vagy nem akarnak – áldozni.

Ebben a helyzetben mit lehet tenni? Az ügyvezető igazgató szerint a helyzet kínálja a megoldást: nincs más út, mint előre menekülni. Az ő szakszervizükben is folyamatosan szélesítik a tevékenységi kört, így például a márkafüggetlen javítás már mindennapos. De például már foglalkoznak klímatisztítással és töltéssel is, a legújabb pedig, hogy gázüzemű átalakítást is végezhetnek. A válság kitörésekor tíz százalékos visszaesésük volt, azóta viszont tartják ugyanazt a szintet. Ha nem lépnek, meggyőződése szerint tovább eshetett volna a munkájuk. Ezt szerencsére el tudták kerülni.

 

 

 

Az MGE, a tagvállalatai támogatásával egy éve országos kommunikációs kampányba kezdett a márkaszervizek hiteles és valós értékeinek bemutatására. El kívánták oszlatni azt a tévhitet, hogy a márkaszervizek ár-érték aránya rosszabb lenne a független javítókénál. Céljuk az, hogy az anyagi racionalitás, a közlekedés biztonsága garantálása mellett valamennyi legális szereplő megtalálja a helyét a javítói szolgáltatások piacán, a legális szféra erősödhessen, versenyhátránya csökkenjen, majd megszűnjön. Az állami szervektől, hatóságoktól pedig azt várják, hogy mindent tegyenek meg a feketegazdaság visszaszorítása érdekében. Ez a legális javítók és az állam érdeke is. Örömükre szolgál, hogy a jogalkotó 2013. január elsejétől lehetővé tette a cégautók javítási ÁFÁ-ja felének visszaigénylését, ami elősegíti a számlát adó, legális javítók, így a márkaszervizek működését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!