Hírek

2013.05.15. 15:26

Media Hungary - Online tartalomértékesítés a világban és nálunk

A siófoki Media Hungary konferencia szerdai zárónapjának egyik érdekes előadása volt Szabó Miklósé. A Pannon Lapok Társasága (PLT) ügyvezetésének elnöke arról beszélt, hogy a világban és a lapcsoportnál milyen megoldások alakultak ki az online és a digitális tartalmak értékesítésére.

Barták Péter

Szabó Miklós elmondta: a kasszához kérik a nagyérdeműt, és nem kell különösebben indokolni, hogy miért van ez így a válság idején. Bár az internet ingyenes környezet, az elvárások a minőségi újságírás felé tolódnak el. A nyomtatott médiumok az online világában próbálkozva egyes becslések szerint heted, mások szerint tized annyi árbevételt tudnak elérni, mint a print termékük esetében. Ha ez így marad, akkor az üzemméretek nyilvánvalóan zsugorodni fognak.

(Fotó: Barták Péter)

Prezentációjában három lehetséges modellt mutatott be. Az egyik az angol The Times gyakorlata. Ennek lényege, hogy mindenért fizetni kell, az előfizetéses tartalmak viszont kategóriánként változnak heti 2 - 4 – 6 font értékben a web, a digitális és a print kiadványok különböző kombinációiként.

A másik lehetőség az úgynevezett számlálós modell, ilyen például az amerikai The New York Times kínálata. Ez a print előfizetőknek havi 10 cikk erejéig ingyenes, utána viszont fizetőssé teszi a használatot a letöltések mennyiségétől függően. Ha valamely megjelenési formát előfizeti valaki, akkor különféle kombinációkban használhatja a többi megjelenési formát is.

A legérdekesebb gyakorlat a német die Tageszeitung modellje. Szabó Miklós szerint ez az olvasók szelíd átvezetése a digitális és online világba. A napilap előfizetőinek e-papír használata ugyanis önkéntes támogatással, tetszőleges összegű befizetéssel valósul meg. Meglepő módon ez a "talált pénz" nem is olyan kevés, a modell működik.

Ami a PLT törekvéseit illeti, a napilapok mellett létező hírportálok ingyenes, kibővített tartalmakat kínálnak, viszont a digitális kiadások már fizetősek. A napilapok szerkesztett oldalait felhasználva készülnek, de sok egyéb tartalmat (képgalériák, videók, interaktivitás) és lehetőséget (archívum, keresőrendszer) kínálva. Emellett további oldalak, napközbeni kiadások készítése, "breaking news" tartalmak nyújtása is lehetséges az előfizetőknek. Bizonyos példányszám elérése után a felületek már hirdetésként is értékesíthetőek.

A kétnapos konferencia a sajtó és a közösségi média viszonyának elemzésével ért véget, nyitva hagyva a jövőben várható tendenciák irányait.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!