Hírek

2013.07.18. 06:20

Monstrum, ami átmegy a falon is

Egy 4,5 tonnás, 6500 köbcentis páncélozott katonai járműben utazni sem mindennapi élmény, ezt megtapasztalhattuk az MH Bakony Harckiképző Központ táborfalvai bázisán, ahol Afganisztánba készülő HMMWV sofőröket képeznek.

Szabó Péter Dániel

Az amerikai hadseregben (is) évtizedek óta használt HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, azaz magyarul nagy mozgékonyságú többcélú kerekes jármű) nem aprócska jószág. Szó szerint könnyebb átugrani, mint megkerülni. Több mint három méter széles (3,05 m) és közel öt és fél méter hosszú (5,4 m) a négy és fél tonnás páncélozott monstrum, amelyben egy 6500 köbcentiméteres, V8-as, alacsony nyomású turbóval felszerelt dízelmotor dolgozik. A 190 lóerős erőforrás 515 Nm-es nyomatékot ad le.  Nagy teljesítményű generátor, valamint kerékfújató rendszer is található a gépben, utóbbi miatt kompresszor is került a katonák által csak Humvee-nek nevezett homokszínű katonai gépjárműbe.

Hosszú Imre törzsőrmester (Fotók: Szabó Péter Dániel)

- Ez több szempontból is hasznos a katonai célú alkalmazás során. Egyrészt, ha sáros vagy homokos talajra érnek, a sofőr egy gombnyomással tud engedni az abroncsokból, így nagyobb lesz a gumik tapadása. Az akadály leküzdését követően természetesen van mód a kerék visszafújására is. A speciális abroncsok egyébként a felnin egy tömör gumigyűrűvel is rendelkeznek. Ha például egy bevetés közben defektet kap, s teljesen leereszt az abroncs, további 50 kilométert kerékcsere nélkül is meg tud tenni a Humvee - mondja Hosszú Imre törzsőrmester, aki társaihoz hasonlóan az USA hadseregének egy németországi bázisán, speciálisan képzett amerikai katonák segítségével ismerkedett meg részletesen a HMMWV-vel.

Ami a belső teret illeti, ott a funkcionalitás az úr. Nem véletlenül, hiszen a Humvee katonáknak készült, itt senki ne várja a polgári Hummerekben megismert luxust. Becsapjuk a több mázsás ajtót, majd óvatosan elhelyezkedünk az üléseken. Szigorúan rohamsisakban, hiszen itt nincsenek vastagon kipárnázva a fém alkatrészek és tartóelemek, s valahogy a csavarok is mind kifelé állnak, azaz könnyű sérülést szerezni. Még a biztonsági öv is másként működik, mint a civil autókban. Két darabból áll, egyik deréktájon, másik a vállon átvetve tarja az utast, de egy mozdulattal lehet mindkettőt kicsatolni.

Mivel a járműveket vezetési kiképzésre használják Táborfalván és környékén, ezért nincs benne a lövészek által használt torony, s a bevetési területen alkalmazott nagy teljesítményű rádió sem, hiszen nincs rá szükség a vezetési képességek elsajátításához. Ezen kívül minden ugyanolyan, mint a világ különböző pontjain, a háborús zónákban használt Humvee modellekben. Még légkondicionálót is szereltek a monstrumba, aminek az izzasztó nyári hőségben kifejezetten éreztük áldásos hatásait a próbaút során.

A nagy tömeg, szélesség és hosszúság miatt nem egyszerű vezetni sem. A borzalmasan széles építésnek egyébként a stabilitás mellett a legfőbb oka, hogy így ugyanabban a nyomban tud haladni a viszonylag kisméretű jármű is, amin a nagyobb teherautók, így elég egy nyompárt megtisztítani az aknáktól. Térjünk azonban vissza a vezethetőségre.
- Ha például terepen haladunk és fékezni kell, akkor az alaposan megrántja az autót, amelybe blokkolásgátlót (ABS) sem építettek. A gyárilag megerősített fékek és futóművek egyébként jól bírják a strapát. Az egy tonnával terhelhető négykerekűbe nagy rásegítésű szervót szereltek, szó szerint egy ujjal lehet tekerni a sportos kormánykerékkel ellátott páncélozott Humvee-t. Ami nem mellesleg harcjárműnek minősül, azaz közúti forgalomban csak engedéllyel vehet részt, C kategóriás jogosítvánnyal és alapos kiképzést követően vezethető, s a nagy holttér miatt tolatni is csak irányítva lehet vele. Négysebességes automata váltó, hosszdifferenciálzár, felező is található a kocsiban, ami így kis túlzással a falon is felkapaszkodik - zárja a rögtönzött bemutatót nevetve Hosszú Imre törzsőrmester.

 

 

A HMMWV az amerikai fegyveres erők 1980-as évek elején kiírt tenderpályázatának elnevezése volt. Az intenzív csapatpróbáknak alávetett, tendernyertes pályázat hadrendbe állításakor a jármű az M998 HMMWV katonai nevet kapta. Az amerikai katonák körében beceneve, a mozaikszó kiejtése után, Humvee lett (ma már levédett márkanév). A terepjáró robusztus felépítése, szerkezeti egyszerűsége és nagy teherbírása miatt hamar kivívta alkalmazóinak tiszteletét és megbecsülését. Mára az amerikai haderő közkedvelt alaptípusává vált, több mint 30 féle változatban gyártja az AM General.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!