2009.01.28. 03:29
Nagy az egyetértés - Egységesen támogatott főútfejlesztés
<b>Veszprém</b> - Soha nem látott összefogás bontakozott ki a térségben a 8-as főútvonal fejlesztésével kapcsolatban. A tavalyi két konferenciát követően tegnap újabb egyeztetést tartottak - nagy egyetértésben.
Az egyeztetések egy szakasza lezárult, ma a közös álláspont kialakítása van soron, amit fontos rögzíteni.
Érdekeltek vagyunk a 8-as főútvonal kétszer két sávossá történő fejlesztésében, a veszélyes csomópontok többszintűvé történő átépítésében, a lakott területeket elkerülő útszakaszok nyomvonalának kijelölésében, megépítésében.
Mindezt dr. Markovszky György jelentette ki, amikor megnyitotta a 8-as főút fejlesztésében érdekeltek egyeztető fórumát a megyeháza Egry Termében. A téma aktualitását jelzi, hogy pótszékezni kellett a termet, annyi szervezet, önkormányzat és politikus képviseltette magát a rendezvényen.
A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (VKIK), a Veszprém Megyei Önkormányzat (VMÖ) és a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács (KDRFT) az elmúlt évben több szakmai fórumot szervezett a 8. számú főút burkolatmegerősítési, valamint a gyorsforgalmi nyomvonal kijelölési munkálatainak felgyorsítása érdekében.
A kamarai elnök hozzátette, belátják, a 8-as út fejlesztése és az M8-as beruházás egy időben nem valósulhat meg, ezért a jelenlévők abban értenek egyet, hogy a jelenlegi nyomvonalon gyorsuljon fel a 8-as főút kétszer kétsávosítása - mert időben ez hamarabb megvalósítható.Galuska János, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási igazgatója üdvözölte az álláspontot.
Tájékoztatása szerint a 8-as főúton 2013-ig az alábbi fejlesztések valósulhatnak meg: Székesfehérvár elkerülő harmadik szakasz, így a főút már itt sem érintene lakott települést.
A várpalotai elkerülő úttal kapcsolatban környezetvédelmi egyeztetésekre van szükség, hogy tovább ne csússzanak ki az időből. Új csomópont épülne Hajmáskérnél, Litérnél, Veszprémben három helyen is, Bándnál, Herendnél (a szentgáli elágazóban), valamint a 8-as, 83-as csatlakozásánál.
Ez azt jelenti, hogy Székesfehérvártól Városlődig kétszer két sáv lenne a főút, az azt követő szakaszon csak 11,5 tonnás burkolat- megerősítés történne ebben az uniós költségvetési ciklusban.A települések sürgették a munka elkezdését.
Véleményük szerint a fejlesztések nem állhatnak meg Városlődnél, sőt a megyehatáron sem. Az ország, a régió érdeke, hogy mielőbb elérjenek a határig a négy sávval.
A Veszprém Megyei Önkormányzat alelnöke, Talabér Márta örömét fejezte ki amiatt, hogy valami elkezdődött, de szomorú is volt amiatt, hogy egyes ígéretek csak késve valósulhatnak meg.
Pál Béla KDRFT-elnök az összefogás fontosságát hangoztatta. Szerinte csak úgy lehet eredményt elérni, ha politikai hovatartozást félretéve egységesen tudnak fellépni - mint most a 8-as főút esetében. A konzultáció egységes akaratot tükröző szándéknyilatkozat elfogadásával zárult.