Hírek

2013.10.16. 08:00

Nem a tőkeemelésre

A tulajdonos önkormányzatok nem járultak hozzá, hogy Siófok tőkeemeléssel tovább növelje a már most is 40,2 százalékos vagyoni részesedését a Balatoni Hajózási Zrt-ben (Bahart), ugyanakkor elfogadták azt, hogy a cég 410 millió forintért megvegye a várostól azt a telket, amire a Bahart vezetői korábban már 450 millió forintos áron kötelezettséget vállaltak.

Győrffy Árpád

A Bahart múlt heti közgyűlésén többek között azokat a nyáron kezdődött ügyeket zárták le, amikről még az augusztus 9-re összehívott, de részvétel hiányában elmaradt ülésen akartak dönteni. A mostani tanácskozáson már nem szerepelt az eredeti ülés összehívását kezdeményező dr. Bóka István füredi polgármesternek a cég vezető esetleges leváltásáról szóló kezdeményezése.

Mint dr. Halmos Gábor vezérigazgatótól megtudtuk az október 11-én tartott közgyűlésen a tulajdonos települések képviselői döntöttek a nyári ingatlanvásárlással kapcsolatos két ügyben. A közgyűlés utólag hozzájárult a volt halászati telek megvásárlásához, ahol a jövőben a cég központját, illetve központi telephelyét elhelyezhetnék. De felülbírálták a korábbi szerződést, a Siófok által várt 450 millió forint helyett csak 410 milliót adnának az ingatlanért. Mivel módosították a megkérdezésük nélkül kötött korábbi szerződés feltételein, ez egyben azt is jelenti, hogy még a siófoki testületnek is dönteni kell a csökkentett ár elfogadásáról. 

A közgyűlés teljesen elutasította a témához kapcsolódó másik lépést, ami szerint Siófok az ingatlan árával egyúttal tőkeemelést hajtott volna végre a társaságban, és ezzel a jelenlegi 40,2 százalékos részesedése 46 százalékra emelkedett volna. A városnak tőkeemelésre majd akkor lesz lehetősége, amikor a többiek is megteszik a tulajdonrészük arányában a 2017-ig kötelezően előírt lépést.

Téli veszteglésen álló Bahart-hajók a siófoki kikötőben. A cég új telephelyet alakítana ki (Fotó: Győrffy Árpád)



A közgyűlésen elfogadták a Bahart középtávú stratégiáját is. A három fő cél közül az egyik a központi telephely áthelyezése a másik döntésben szereplő egykori halászati telekre. Halmos Gábor elmondta, hogy pillanatnyilag konkrét határidőt erre még nem lehet kitűzni, mert a teljes költözéshez rajtuk kívül álló feltételeknek is teljesülni kell, a Sió és a Balaton közötti zsilipet át kell helyezni déli irányba, ami milliárdos költségű állami feladat.

Az ülésen szó volt a sziget jövőbeni sorsáról. A vezérigazgató szerint mindenki úgy nyilatkozott, hogy eladni semmiképp sem akarják. Bérbe adni a jelenlegi szabályok szerint legfeljebb 15 évre lehetne, ami kalkulációk szerint ez alatt 190 millió forintot hozna. A másik elképzelés, hogy a meglévő vitorláskikötőt bővítenék ezzel a területtel.

 

Elmegy a hajó


Az elmúlt tízen-egynéhány évben az állam több lépcsőben ingyenesen átadta a Balatoni Hajózási Zrt-t a közforgalmú kikötővel rendelkező önkormányzatoknak, a részvényeket az akkori érintettsége alapján kiporciózva. Az indok az volt, hogy a tóparti települések majd gondosabb gazdái lesznek a cégnek. 

A későbbi gyakorlat nem igazolta vissza az elképzelést. Az csak apró jel volt, hogy néha még a nyereséget vagy jelentős részét is osztalékként kivették, ahelyett, hogy a cég fejlesztésére fordították volna. Az igazán megdöbbentő az volt, amikor egyes települések eladták az ajándékba, tisztességes gondozásra kapott tulajdonuk mobilizálható részét. Mostanra ezzel odajutottunk, hogy az állandó vevő, a siófoki önkormányzat mára 40 százalék fölé növelte részét, sőt ma már 46 százalék lenne, ha a közgyűlés jóváhagyja a korábban a megkerülésével hozott ilyen döntést. De nem is kell ekkora tulajdonrész, hisz  mindig lehet találni olyant, aki  saját érdek, ellentét, vagy jó fizetség alapján adja a szavazatát. A legutóbbi döntések azt jelzik, hogy még vannak  ellensúlyok. De lassan odajutunk, hogy egy erőközpontból dönthetik el, lesz-e menetrendszerű hajózás Almádiban, Alsóörsön vagy Kenesén, vagy mi lesz a füredi kikötővel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!