Hírek

2016.05.15. 14:20

Oldtimer szépségverseny Balatonfüreden - Talbot T23-as az abszolút nyertes

Balatonfüred - Az utakról már rég eltűnt, muzeális értékű autók szépségversenyén mindenki nyertesnek érezhette magát, több mint harminc díjat osztottak ki a résztvevők között.

Kekk Sára

Az Abszolút fődíjas idén az 1938-as gyártmányú Talbot T23-as lett, amelyet Ing. Andrej Hrehovcík hozott el a III. Concours d'Elegance-ra.

Az előző két év szakmai és közönségsikerét is túlszárnyaló mezőny mutatkozott be az elmúlt két napban, és ezúttal is legalább harminc évvel ezelőtt készült, eredeti, üzemképes, klasszikus autók szerepeltek a bemutatón.

A hét tagú zsűrinek nagyon nehéz feladata volt idén, még a díjkiosztó előtti utolsó percekben is akadtak vitás pontok a díjazásban. Ahogy már megírtuk, most is elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés volt a legfontosabb az autók bírálatánál. Idén három kategóriában versenyeznek az ipari műremekek: a vintage kategóriában a II. világháború előtt készült járművek, classic kategóriában az 1945-1985 között gyártott autók, míg youngtimerként az 1985-1995 között forgalomba került négykerekűek mérik össze szépségüket.

Természetesen ennél több „kategóriában" születtek nyertesek, például származási ország szerint is kiválasztották a legszebb járműveket, így a britek közül a Bentley 4 I/4 Litre, az amerikainál a Duesenberg J, a franciák közül a Hispano-Suiza H6B, a cseheknél a Wikov 40, az olaszoknál az Alfa Romeo Montreal, míg a németek közül a BMW 3200 CS bizonyult a legszebbnek.

Az egyik legegyedibb autó a versenyen a Bucciali-Cord L29-es volt, amely elnyerte Balatonfüred városának különdíját is. A Bucciali testvérek 1928-1932 között különleges, elsőkerék-hajtású luxusautókat készítettek. Mivel a cél a folyamatos fejlesztés, illetve a saját szabadalmak értékesítése volt, ezért legtöbb autójukat reklámcélokra használták. Ma sem ismert pontosan, hány Bucciali készült, jelenleg három (más források szerint négy) autót tartanak nyilván. 2010-ben egy belga gyűjtő egy korabeli Cord L29 alapjaira megépítette egy már csak fényképeken létező, 1931-ben gyártott Saoutchik-karosszériás Bucciali másolatát, amelyhez a márka jogtulajdonosának jóváhagyását is megszerezte.

Az abszolút győztes, azaz a fődíj nyertese idén az 1938-as gyártmányú Talbot T23-as lett, amelyet Andrej Hrehovcík hozott el a III. Concours d'Elegance-ra. Az autó leírásából megtudhattuk a gyártó történetét is, többek között, hogy 1933-ban a Sunbeam Talbot Darracq nevű brit autógyár a csőd szélére jutott. Hiába építettek olyan versenyautókat, amelyek Indianapolis, LeMans és más versenypályákon nagydíjgyőzelmeket arattak, a gazdasági válság megrengette a cég pénzügyi helyzetét. A vezetőség megbízott egy fiatal, olasz mérnököt, Anthony Lagót, hogy mentse meg az Automobiles Talbot francia leányvállalatot. Lago Walter Brecchia segítségével elkészített egy félgömb égésterű, négyliteres, dupla porlasztós motort, amelynek segítségével a Talbot-Lago 1937-ben megnyerte a Francia Nagydíjat. Ugyanez a motor és a félautomata Wilson sebességváltó került a közúti típusokba, köztük a nagyobb T23 "Major"-ba is. Így a második világháború kitörése előtt a Talbot-Lago egy szintre került olyan márkákkal, mint a Delage, a Delahaye és a Bugatti. A III. Concours d'Elegance -on kiállított autónak egyébként csak a tetőponyváját kellett lecserélni, különben döntően eredeti állapotban sikerült megőrizni.

Az eredményhirdetés után a díjnyertes autók tiszteletkört tettek a városban, így a Tagore sétány-Zákonyi utca, Széchenyi utca, körforgalom, Fürdő utca, Köztársaság utca, Perczel Mór utca, Jókai Mór utca, Petőfi utca útvonalon is megcsodálhatták az érdeklődők „működés közben" ezeket a meseautókat.

Címkék#Oldtimer

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!