Hírek

2013.10.12. 08:55

Világkezdet és világvég - Kopasz Tamás kiállítása

Transzállapotban széles karmozdulatokkal felvitt szeizmografikus jeleknek vélem Kopasz Tamás festményeit, amelyek a Művészetek Háza Csikász Galériájában láthatók.

Bartuc Gabriella

A pillanatot rögzítik, amikor egybeesik a világkezdet és a világvég. A radikális törés, zúzás, rombolás (robbanás?) fekete vonalai mögött felderengő kék maga a transzcendencia. Ez a finom kék, esetenként lila vagy éppen sárga szín Kopasznál ritka eset. A fekete képek legbelseje. Maga a megnyugvás.

Kopasz Tamás művészetét elemezve megnyitó beszédében Rockenbauer Zoltán többek között arról beszélt, érzése szerint úgy dolgozik, mintha egy dekoratív felületet kellene lebontania, felülírnia. Letépnie, szétrobbantania – teszem hozzá. És aztán újrarendeznie. Ahogy a barokk fúga szálai szétfutnak és azután újrarendeződnek, úgy futnak szét a vonalak és színek, hogy aztán újra találkozzanak – fejtegette Rockenbauer, hozzáfűzve, emócióktól fűtött zenei tájakra, ahogy az alkotások címe is mondja, terrákra (Terra incognita No1, Terra infernalis No3.) visznek bennünket a festmények.

Érzések és motívumok küzdelme a vásznon. Kopasz Tamás egyik Veszprémben kiállított festménye előtt (Fotó: Nagy Lajos)

Kopasz Tamás elementárisan expresszionista képeit a zene, mégpedig a barokk ihleti. Vélhetően a zene hatására kerül olyan transz állapotba, amikor a mindenséggel szeretkezik

És ezt az állapotot, ezt a vad zuhanást és felemelkedést rögzíti motorikus kézírással, szabad ecsetkezeléssel, szinte mániás kényszerrel. Munkáinak olyan címet ad, mint a zeneműveknek szokás, például Sárga sorozat No1, No2. és így tovább. Előadásában Rockenbauer Zoltán kitért a zene és a képzőművészet szoros kapcsolatának okaira. Mindkét művészeti ág erősen épít az emóciókra és a hangulatokra, amik semmilyen más módon nem fejthetők ki, csak ezeken a művészeti ágakon keresztül. Ez különösképpen igaz az absztrakt festészetre – mondta, hozzáfűzve, Kandinszkij óta szoros kapcsolatot ápol a zenével sok absztrakt festő. Az abszolút zene rokon az absztrakt festészettel, egyiket sem a forma, hanem a kifejezés alkotóelemei, a hang, a ritmus, a sötétség, a fény, a szín érdeklik és az érzések, szenvedélyek. A barokk két markáns zeneszerzőjét, Bachot és Haendelt említve, inkább az utóbbiéhoz hasonlította Kopasz alkotói módszerét, mert a matematikai képletekben gondolkodó Bachhoz képest sokkal emocionálisabb. Valamiféle harcot vív a vásznakon – mondta -, látjuk az ecsetvonásokon, hogyan küzdenek egymással az érzések és motívumok. Ritkán találkozni ilyen intenzív munkákkal. Október 26-ig még megtekinthetők.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!