Svájcból és Németországból vásárolták őket

2019.03.06. 20:00

Beváltak a helyi járatos autóbuszok Veszprémben

Bő két hónapja újult meg a helyi járatos buszpark a megyeszékhelyen. A járművek műszaki állapotáról és a karbantartási tapasztalatokról a tömegközlekedést üzemeltető céget és a buszokat rendelkezésre bocsátó társaság vezetőjét kérdeztük.

Marton Attila

A leggyakoribb típus a Mercedes Citaro O530-as. A csuklós busz 160 utast szállíthat egyszerre

Fotó: Balogh Ákos/Napló

Mint ismert, januártól az önkormányzati V-Busz Kft. működteti a helyi járatos közlekedést Veszprémben, a társaság számára egy székesfehérvári cég bocsátja rendelkezésre a járműveket. – Jelenleg ötven autóbusszal számolunk, amelyek közül 45-47 van forgalomban napszak szerint. Újabb járművek érkezése nem várható, az állományt 43 szóló és hét csuklós jármű alkotja – közölte kérdésünkre Mihálszky Gábor, a V-Busz Kft. szakmai igazgatója. A buszokat több ütemben állították forgalomba, az utolsó járművek január végén érkeztek. Az előírásokban szereplő arculati elemeket, utastájékoztatási eszközöket, jegykezelőket kellett a vállalkozónak honosítani, mielőtt a buszokat használtuk volna.

A leggyakoribb típus a Mercedes Citaro O530-as. A csuklós busz 160 utast szállíthat egyszerre Fotó: Balogh Ákos/Napló

– A veszprémi buszokat 300 ezer és egymillió kilométer közötti futásteljesítménnyel szereztük be, szinte valamennyit helyi járatban használták – mondta el Kósa József, a járműveket a V-Busz rendelkezésére bocsátó székesfehérvári Truck Trailer Kft. ügyvezetője. A társaságnak többéves tapasztalata van buszok üzemeltetése terén, ugyanis a BKV-nak vettek külföldi használt járműveket, amelyek közül többet bérbe adtak a közlekedési vállalatnak. Az ügyvezető elmondta, a pályázat eredményhirdetése decemberig tolódott, ez volt az oka, hogy január elsejére még nem volt meg a szükséges ötven busz: tizenhat Svájcból vásárolt jármű nemzetközi eredetiségvizsgálata húzódott el január közepéig. Az átmeneti időszakban az ÉNYKK-tól bérelt buszokat a cég.

A Veszprémbe került ötven buszt 2003 és 2010 között gyártották, amelyeket a székesfehérvári társaság Németországból és Svájcból szerzett be. Az utasok leggyakrabban a Mercedes Citaro O530 és a Solaris Urbino 12 típusokkal találkozhatnak az utakon, ezek alkotják a flotta gerincét. Előbbiből 21, utóbbiból 13 teljesít szolgálatot. Emellett MAN-ek, Volvók, Neoplanok, Scaniák, valamint Van Hool és Scania-Hessek vannak még a járműparkban. Mielőtt a buszok Veszprémbe kerültek, meg kellett felelniük a műszaki és esztétikai követelményeknek. Minden buszt felkészítettek a műszakira, szervizelték őket, valamint elvégezték az előírásoknak megfelelő kisebb átalakításokat, például belső festést, esetenként az ülések vagy a kapaszkodók cseréjét, magyarázta Kósa József.

A legszükségesebb karbantartásokat Veszprémben végzi el a társaság három munkavállalója, áprilistól pedig bérelnek majd egy műhelyt, ahol a szükséges időszakos javításokat – például fékvizsgálatok – el tudják végezni. A kötelező átvizsgálásokat és a nagyobb javításokat a társaság székesfehérvári műhelye vállalja. Az elmúlt két hónap tapasztalatai alapján az ügyvezető elmondta, a sofőröknek idő kellett, amíg megszokták az új típusokat, de összességében kedvezőek a tapasztalataik. Főként eseti javításokra és karbantartásokra – fagyálló utántöltése, izzócsere – volt szükség az elmúlt kilenc hétben, amelyek még egy új busznál is jelentkezhetnek. A tükör- és szélvédőtöréseket amilyen hamar lehetett, kijavították. Kósa József elmondta, a V-busszal egy évre szól a szerződésük, ezt követően, amennyiben Veszprémben nem lesz szükség a járművekre, egyes típusokat déli országokba értékesítenek, míg más típusokat itthon adnának bérbe.

Fotó: Balogh Ákos/Napló

A járművek Euro 3-as, 4-es és 5-ös környezetvédelmi besorolásba tartoznak. A szólóbuszok jellemzően 12 méter hosszúak, a csuklós járművek 18 méteresek. A leggyakoribb szólóbuszon mintegy 30 ülőhely és 70 állóhely, a csuklóson 40 ülő és csaknem 120 állóhely van. A szólóváltozat 6400 köbcentis és 1120 newtonméter nyomatékot ad le maximálisan, a csuklós 12 ezer köbcentis teljesítményéhez 1700 Nm nyomaték társul.

A tervek szerint ősztől új buszok állnak forgalomba a megyeszékhelyen. A tender előkészítése már folyamatban van, várhatón tavasszal jelenik meg a kiírás, közölte ­Mihálszky Gábor, aki megjegyezte, a járművek rendelkezésre állása a tapasztalatok alapján kiemelkedő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában