Nem érzik biztosnak a jövőjüket

2018.10.16. 14:00

Nagy változás előtt nyolcvan buszvezető – Más céghez kerül a helyi járati közlekedés

A jelenlegi helyzetben tehetetlennek érezzük magunkat – jelentette ki egy neve elhallgatását kérő veszprémi busz­sofőr, aki saját és kollégái bizonytalanná vált munkaügyi helyzete miatt kereste meg lapunkat.

Leitner Vera

A veszprémi helyi járatos közlekedést januártól már a V-Busz Kft. biztosítja

Fotó: Pesthy Márton / Napló

Az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) által ellátott helyijárat-közlekedtető utasszállító szolgáltatást 2019. január elsején a Veszprém Megyei Jogú Város által fenntartott V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. veszi át. A váltás több változással jár, azonban ezek közül a legkardinálisabb kérdés talán az, hogy mi lesz a sorsa alig két hónap múlva annak a közel nyolcvan veszprémi helyi járatos buszsofőrnek, aki most az ÉNYKK munkavállalójaként dolgozik.

A neve elhallgatását kérő veszprémi buszsofőr elmondta, a sofőrök ügyeit jelenleg három szakszervezet képviseli, azonban közülük egyik sem foglalkozik a sofőrök által legégetőbbnek vélt problémával, a munkaidővel. – Mindenki alapvető ténynek veszi, hogy a sofőröknek havonta megközelítőleg 230 munkaórát kell ledolgozni. A munkatársaimmal a jelenlegi cégnél leginkább a rengeteg túlórát elle­nezzük, melyet rendelkezésre állási időként várnak el tőlünk, azonban ezt az időt nem fizetik ki: nincs probléma a hosszú műszakokkal, viszont ezt számolják el nekünk rendesen, ne 180 órának számítson 230 óra jelenlét. A munkaidőnknek csak egy részét teszi ki az a 11 óra alapidő, ami maga a buszvezetés, ám ebben nem szerepel a jegyeladás, a dugóban araszolás, ez a ténylegesen vezetéssel töltött idő.

A fennmaradó időt rendelkezésre állási időként jegyzik, ez alatt visszük a járműveket javításra, takarítjuk őket. Összesen, mindennel együtt kétnaponta 18 órán át dolgozunk, ennyit írnak elő jelenléti idővel együtt – fejti ki a buszsofőr, aki elmondta, számos egyéb körülmény nehezíti a mindennapjaikat, ilyen például a kötelező formaruhák kérdése, melyet a jelenlegi cégtől kapnak, és kötelesek hordani.

– Viszont ezek a ruhadarabok műszálasok, van, akinek kiütést okoznak, az ugyancsak kötelezően viselt nyakkendő pedig – mivel egész nap jobbra-balra forgatjuk a nyakunkat a forgalom miatt – kidörzsöli az ember nyakát – sorolja a buszsofőr, aki elmondta, a kifizetetlen túlórák és a folyamatosan felmerülő, de meg nem oldott problémák vezettek odáig, hogy a jelenlegi céghez a szakszervezetek segítségével a nyolcvan helyi járatos busz­sofőr közül közel harminc nyújtotta be felmondását.

– Erről azonban, úgy vesszük észre, az ÉNYKK nem kíván érdemben tudomást venni. A felmondásban az szerepelt, hogy amennyiben a tárgyalások nem indulnak meg az általunk felvetett problémákról, akkor harminc nap felmondási idővel megszüntetjük a munkaviszonyunkat. Erről semmilyen érdemi választ nem kaptunk, mintha mi se történt volna. Érthető, hogy az alacsonyabb beosztásban lévő vezetők, akik elé közvetlenül odakerülhettek ezek a felmondások, nem hozhatnak döntést ebben a témában, és talán úgy vélik, majd kialakul, hányan jönnek, hányan mennek vagy maradnak, majd eldöntik felettünk, hogy hogyan tovább. Nekünk azonban ez hatással van a mindennapjainkra, az életünkre – mondta el az autóbuszsofőr, aki hozzátette, jelenleg a kétnapi 18 órás, ténylegesen kifizetett munkaidő volna az a feltétel, melyet örömmel üdvözölnének munkatársaival.

– Munkavállalóink számára a szükséges tájékoztatást a rendelkezésre álló, előre meghirdetett fórumokon megadtuk. Ennek megfelelően az ÉNYKK Zrt. a 2018. július elején megtartott gyűlés keretében tájékoztatta az érintett és érdeklődő munkatársakat a várható folyamatról – reagált a megkeresésre Hegedüs-Kuti Piroska, az ÉNYKK Zrt. kommunikáció, PR-marketing csoportvezetője.

– Az állítással ellentétben a társaság veszprémi forgalmi üzeméhez nem érkezett autóbusz-vezető részéről munkaviszony megszüntetésére irányuló felmondás. A társaság a bér- és egyéb juttatások kifizetési kötelezettségét pedig minden esetben határidőre teljesítette – nyilatkozta az ÉNYKK képviseletében a csoportvezető.

A veszprémi helyi járatos közlekedést januártól már a V-Busz Kft. biztosítja
Fotó: Pesthy Márton / Napló

Időközben a V-Busz Kft. október 9-én és 11-én munkavállalói fórumot tartott, melyen ismertette az érdeklődőkkel a társaság terveit és a leendő munkatársak foglalkoztatási körülményeit. – A következő hetekben az ÉNYKK Zrt.-vel együttműködve megkezdjük az átlépni szándékozó munkatársak változáskezelésével kapcsolatos tevékenységeket – nyilatkozta megkeresésünkre Mihálszky Gábor, a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. ügyvezetője. – Igyekszünk minden, ma még az ÉNYKK Zrt.-nél dolgozó, a feladat átvételével kapcsolatban személyesen is érintett munkatárshoz eljutni, hogy első kézből tájékoztathassuk őket a jövőbeni lehetőségekről. Az átlépni szándékozók számára további információkat tudunk adni, ha jelentkeznek egy személyes egyeztetés keretében történő tájékoztatásra – hangsúlyozta az ügyvezető.

Mihálszky Gábor elmondta, a jelenlegihez képest más típusú foglalkoztatási rendet kívánnak bevezetni, ahol a szélsőségesen hosszú napi szolgálati időket több műszakos munkarend váltja fel, melyben a vidékről bejárók számára is biztosítani fognak olyan lehetőséget, amely nem változtatja meg jelentősen a havonta munkával töltött napok számát.

– A jelenlegi, a járművezetők napi munkaidejét készenléti időkkel megszakító foglalkoztatással szemben a munkaidőt a szolgálatba jelentkezéstől a szolgálat végzéséig folyamatosan fogjuk számítani, így aki például reggel 6 órától 18 óráig teljesít szolgálatot, részére a teljes 12 órás munkaidőre jár a munkabér. A törvényes munkaidő keretein belül tervezzük a túlórát, amelyet természetesen a törvényes pótlékokkal emelten, a havi bérrel fizetünk ki – nyilatkozta Mihálszky Gábor, aki arról is tájékoztatott, hogy a formaruhát (a leendő munkatársaink véleményét és igényeit figyelembe véve) a cég biztosítja, azonban a beszerzési eljárásban kikötik a jó minőségű pamut használatát, és nem támogatják műszálas anyagú, silány minőségű ruházat szállítását. – A munkavégzéshez kapcsolódó minden képzés költségét társágunk állja, ez a költség a járművezetőket nem terheli – tette hozzá a V-Busz Kft. ügyvezetője.

– Azt mindkét társaság elmondta, hogy igényt tartanak a jelenlegi buszvezetőkre, azt azonban még mindig nem tudjuk biztosan, hogy hol fogunk dolgozni két hónap múlva. Az ÉNYKK előrevetítette, hogy talán nem itt, Veszprémben lenne szükség a munkánkra, hanem Szombathelyen, Sopronban, Győrben, helyközi autó­busz-vezetőként. Ez azonban egy egyedülálló embertől is éles életmódbeli váltást követel, nemhogy a családosoktól. Mi, autóbuszvezetők most a szolgáltatásváltás kérdésében úgy érezzük, másodlagosak, sőt, harmadlagosak vagyunk – fogalmazott az autóbuszvezető, aki hozzátette, közel nyolcvan emberről és családjáról van szó, akik jelenleg nem érzik biztosnak a jövőjüket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában