Kultúra

2007.11.19. 03:27

Szenvedélyes szerelmek, csínyek

Veszprém - A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Kovács János vezényletével az elmúlt csütörtök este Richard Strauss-estet adott a Pannon Egyetem aulájában. Az est szólistájaként Rost Andrea opera-énekesnőt ünnepelhette a közönség.

Barták Péter

Születtünk, álmodoztunk, szerettünk és meghaltunk. Tette mindezt mintegy háromszáz ember a Filharmónia bérletsorozatában, ahol elsőként két egyedülálló személyiség tolmácsolásában a két rokon szellemű szimfonikus költemény, a Don Juan és a Till Eulenspiegel, valamint a Négy utolsó ének című ciklus hangzott el. Richard Strauss, akinek már korai dalaiban is szorosan összefonódott az énekszólam és a festőien gazdag zenekari kíséret, érzelemgazdag dal- lamívekkel átszőtt szimfonikus költeményét hallhatta elsőként a közönség. A szerző, aki tudatosan el akarta hatá-rolni művészi koncepcióját Liszt Ferenc jól ismert szimfonikus költeményeitől, művében egy megtört Don Juant idéz meg, ám vitalitása, az érzéki öröm iránti vágya ebben a szerzeményben is erősen áttetszik. A darab hű tolmácsolásához kiváló választásnak bizonyult a Magyar Állami Operaház öt éve vezető karmestere, a Kossuth-díjjal, valamint a Bartók évben Bartók-Pásztory-díjjal kitüntetett művész, akinek neve sokak számára egyet jelent a pontos, mégis új formát jelentő megformálással. Kovács János visszafogott, egyben határozott egyéniségét karmesteri stílusa is mutatja, példaértékű, ahogy a szólista minden rezdülését követi, megteremtve a zenekar és a lírai szopránként világszerte ünnepelt művész közötti harmóniát. Rost Andrea minden szempontból érett előadóként Richard Strauss utolsó befejezett művével szólt elsőként a közönséghez. A Hermann Hesse szövegeit is felhasználó, késő romantikus színezetű darab a szépségben való meghalás képét vetítette elénk. A zeneszerző nemcsak a második világháború pusztításait megszenvedett világtól, de saját életétől is búcsút vesz, a természet tavasztól őszig, a születéstől az elmúlásig tartó képeinek segítségével.

A négy fájdalmas dalt a koncert második részében ismét az irodalomból ihletet merítő négy zenekari dal követte. A világ legnagyobb operaszínpadain is méltán ünnepelt Kossuth-díjas művésznő saját élettapasztalatából merítve hitelesen és remek drámai érzékkel adta elő a zeneszerző életútját végigkísé-rő szerzeményeket. Richard Strauss és feleségének ébredező szerelme, annak beteljesülése, majd a gyermekáldás boldogsága, az elmúlás fájdalma bontakozott ki a négy dalban. Dús, érzéki hatást keltett az első téli est koncertjének zárásaként a nagyzenekari apparátus. A bolondos kópé életét, érzéseit feldolgozó, izgalmasan szórakoztató művet, Till Eulenspiegel vidám csínyeit hallhatta a közönség, amelybe néhol zörejszerű elemek is beágyazódtak.

A kifogástalan zenei élményt nyújtó est programja végigkísérte az élet teljességét, természeti képeken át az ébredő, majd beteljesült szerelemig, sikerével bizonyítva az élőzene semmi máshoz nem fogható valóságát.

A négy fájdalmas dalt a koncert második részében ismét az irodalomból ihletet merítő négy zenekari dal követte. A világ legnagyobb operaszínpadain is méltán ünnepelt Kossuth-díjas művésznő saját élettapasztalatából merítve hitelesen és remek drámai érzékkel adta elő a zeneszerző életútját végigkísé-rő szerzeményeket. Richard Strauss és feleségének ébredező szerelme, annak beteljesülése, majd a gyermekáldás boldogsága, az elmúlás fájdalma bontakozott ki a négy dalban. Dús, érzéki hatást keltett az első téli est koncertjének zárásaként a nagyzenekari apparátus. A bolondos kópé életét, érzéseit feldolgozó, izgalmasan szórakoztató művet, Till Eulenspiegel vidám csínyeit hallhatta a közönség, amelybe néhol zörejszerű elemek is beágyazódtak.

A kifogástalan zenei élményt nyújtó est programja végigkísérte az élet teljességét, természeti képeken át az ébredő, majd beteljesült szerelemig, sikerével bizonyítva az élőzene semmi máshoz nem fogható valóságát.

A négy fájdalmas dalt a koncert második részében ismét az irodalomból ihletet merítő négy zenekari dal követte. A világ legnagyobb operaszínpadain is méltán ünnepelt Kossuth-díjas művésznő saját élettapasztalatából merítve hitelesen és remek drámai érzékkel adta elő a zeneszerző életútját végigkísé-rő szerzeményeket. Richard Strauss és feleségének ébredező szerelme, annak beteljesülése, majd a gyermekáldás boldogsága, az elmúlás fájdalma bontakozott ki a négy dalban. Dús, érzéki hatást keltett az első téli est koncertjének zárásaként a nagyzenekari apparátus. A bolondos kópé életét, érzéseit feldolgozó, izgalmasan szórakoztató művet, Till Eulenspiegel vidám csínyeit hallhatta a közönség, amelybe néhol zörejszerű elemek is beágyazódtak.

A kifogástalan zenei élményt nyújtó est programja végigkísérte az élet teljességét, természeti képeken át az ébredő, majd beteljesült szerelemig, sikerével bizonyítva az élőzene semmi máshoz nem fogható valóságát.

A kifogástalan zenei élményt nyújtó est programja végigkísérte az élet teljességét, természeti képeken át az ébredő, majd beteljesült szerelemig, sikerével bizonyítva az élőzene semmi máshoz nem fogható valóságát.

A kifogástalan zenei élményt nyújtó est programja végigkísérte az élet teljességét, természeti képeken át az ébredő, majd beteljesült szerelemig, sikerével bizonyítva az élőzene semmi máshoz nem fogható valóságát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!