Kultúra

2007.11.05. 03:27

<u>Írók, iskolák és állóképek</u>

<b>Budapest, Balatonlelle</b> - Páratlan irodalomtörténeti ötlettel indította útjára könyvsorozatát a Balatonlellén élő Laczkó András irodalomtörténész néhány évvel ezelőtt. Írók és iskolák címmel interjúkötetet jelentetett meg, amelynek harmadik darabja nemrégen látott napvilágot.

Barták Péter

Az Írók és iskolákkal csaknem egy időben adták ki Varga Rudolf költő, író prózai munkásságáról írt kismono-gráfiáját is. Az interjúkötetben ezúttal 14 szerző szerepel. Korábban olyan írókat és költőket kérdezett Laczkó, mint például Fekete Gyula, Nagy Gáspár, Pardi Anna, most pedig ott van a névsorban Ács Margit, Baranyi Ferenc, Ferdinandy György. A sorozat elsősorban a vidéki irodalom kiválóságait, jelentős alakjait sorakoztatja fel, ha egyáltalán lehet és illendő ilyen kategóriáról beszélni. Laczkó András riporteri stílusa meglehetősen szikár és sajátságos, a rövid, már-már szenvtelen, szűkszavú bevezetőket kurta, de inspiratív kérdések követik, nem zavaróak, hiszen más-más válaszokat kapunk, mindegyik író és költő más személyiség, s ez a változatosság olvasmányossá teszi az összeállítást. A siófoki Matyikó Sebestyén Józseffel készült beszélgetésben örömmel fedeztem fel közös általános iskolai tanárunkat; a nagy kalandor és világpolgár Ferdinandy számomra az egyik legjobb magyar novellista, mélyen emberi történetei valóságos kis csehovi ékszerek. Ács Margit puritán újpesti munkáscsaládban nőtt fel, Baranyi Ferenc pedig arra a kérdésre, mire tanították meg a kilencvenes évek, így felel: Arra, hogy mérhetetlen nagy erkölcsi fölényt van jo-gom érezni pályatársaim nagyobbik felével szemben. A beszélgetések 2003 februárja és 2005 júliusa között készültek, és a szubjektív benyomásokon, véleményeken túl figyelemre méltó irodalomtörténeti információkat is hordoznak. Többnyire nem fiatal szerzők válaszolnak Laczkó Andrásnak, ezért aztán a mesterek között olyan nagyágyúkat emlegetnek, mint Sarkadi Imre, Csehov, Hemingway, Krúdy, Gárdonyi, Mikszáth, Móricz, Pablo Neruda, Jack London. S hogy milyennek látnák szívesen a jövő ideális iskoláját? Neveljen és oktasson becsületes-ségre, emberségre, ízlésre, fejlessze a kreativitást, az igényességet, az érzelmeket és a memóriát, őrizze a múlt értékeit, a nemzeti karaktereket. Kétségtelen, hogy Laczkó András a monográfiák mestere, Bródy Sándorról, Takáts Gyuláról, Fekete Gyuláról, Simon Istvánról írt kiváló munkákat. A Varga Rudolf-kismonográfia is remek képet rajzol az író prózai műveiről, az első kötetektől kezdve a családregényt jósoló művekig. Varga példamutató könnyedséggel lépett (és lép) át műfaji határokat. És teremt újakat - szögezi le az irodalomtörténész. Az író szociografikus riportjaival indul az elemzés, majd sorra jönnek a kötetek. A fiatal Varga nem szabályoknak akart megfeleni, hanem írni, megmutatni, feltárni . Laczkó minden alkalommal felvázolja a regények alaphelyzetét, hátterét, majd összeveti őket és így fogalmazza meg az író nyelve-zetét, stílusát: kihasználja a szereplők géből merített - az argótól az elferdített szavak használatáig.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!