Kultúra

2009.11.21. 03:29

Legyőzni saját démonainkat

Üres tér. Bejön egy ember, aki akar valamit. Aztán bejön egy másik, aki mást akar, ebből létrejön a konfliktus. A színház. Vándorfi László világa, aki ízig-vérig színházi ember. Munkásságáért nemrégiben megyei Prima-díjat kapott.

Gaál Julianna

- Mindkettőnek nagyon örülök. A Prima Primissima- díjban az a legértékesebb, hogy mindenféle érdek nélkül adják. Azok áldoznak rá időt, energiát és pénzt, akiknek nem ez a dolguk. Az különösen szíven ütött, hogy az első alkalommal kiadott színházi kategória díját nekem ítélték.

- Mindkettőnek nagyon örülök. A Prima Primissima- díjban az a legértékesebb, hogy mindenféle érdek nélkül adják. Azok áldoznak rá időt, energiát és pénzt, akiknek nem ez a dolguk. Az különösen szíven ütött, hogy az első alkalommal kiadott színházi kategória díját nekem ítélték.

- Egy színházi ember a közönségnek alkot, vagy arra törekszik, hogy saját gondolatait vigye színpadra, függetlenül a néző igényeitől?

- A közönséget mindig figyelembe kell venni, tudni kell, hogy milyen réteget célzok meg. Ha az ember egy rétegműfajt művel, akkor azt a néhány főből álló közönséget kell megszólítania. Csinálok egyébként rétegszínházat is, ilyen a Pannon Játékszín. Ha pedig a nagyközönségnek rendezek, akkor használom azokat a hatáselemeket, melyek segítségével nagyobb merítéssel ki tudom fejezni a saját gondolataimat.

- A közönséget mindig figyelembe kell venni, tudni kell, hogy milyen réteget célzok meg. Ha az ember egy rétegműfajt művel, akkor azt a néhány főből álló közönséget kell megszólítania. Csinálok egyébként rétegszínházat is, ilyen a Pannon Játékszín. Ha pedig a nagyközönségnek rendezek, akkor használom azokat a hatáselemeket, melyek segítségével nagyobb merítéssel ki tudom fejezni a saját gondolataimat.

- Van olyan téma, melyet kimondottan szívesen visz színpadra?

- Mindig is közel állt hozzám az elmúlás, a mulandóság motívuma, a diplomamunkám témája is ez volt. Annak a pillanatnak a megragadása érdekel, amikor az embernek szembe kell néznie cselekedeteivel és számvetést kell készítenie. Ezek nagyon szép és gyötrelmes pillanatok, melyek megrázzák az embert. De ezért vagyunk, hogy megpróbáljunk őszinték lenni.

- Mindig is közel állt hozzám az elmúlás, a mulandóság motívuma, a diplomamunkám témája is ez volt. Annak a pillanatnak a megragadása érdekel, amikor az embernek szembe kell néznie cselekedeteivel és számvetést kell készítenie. Ezek nagyon szép és gyötrelmes pillanatok, melyek megrázzák az embert. De ezért vagyunk, hogy megpróbáljunk őszinték lenni.

 - Ön szokott számvetést készíteni?

- Igen, többnyire egy-egy rendezés kapcsán jön ez nálam. A legutóbbi ilyen élményem akkor volt, amikor az LGT dalaiból készült cirkuszmusicalben a cirkuszigazga- tó halálát rendeztem. Ahhoz, hogy ezt meg tudjam oldani, komolyan szembe kellett néznem saját magammal.

- Igen, többnyire egy-egy rendezés kapcsán jön ez nálam. A legutóbbi ilyen élményem akkor volt, amikor az LGT dalaiból készült cirkuszmusicalben a cirkuszigazga- tó halálát rendeztem. Ahhoz, hogy ezt meg tudjam oldani, komolyan szembe kellett néznem saját magammal.

- Van kedvenc előadása a Pannon nárszínházas időszakból?

- A Margit-passió nagyon közel áll hozzám, és az első Kinizsi is nagy szakmai ki- hívásnak számított, hiszen mindkettő ősbemutatóként jött létre. A Margit-passió, mely szinte próbáról próbára íródott. Azért is izgalmas időszak volt ez, mert akkor derült ki, hogy egyáltalán lesz-e belőlünk színház. A mostani munkáim közül mondhatnám a Boldog időt és a Miénk ez a cirkuszt is.

- A Margit-passió nagyon közel áll hozzám, és az első Kinizsi is nagy szakmai ki- hívásnak számított, hiszen mindkettő ősbemutatóként jött létre. A Margit-passió, mely szinte próbáról próbára íródott. Azért is izgalmas időszak volt ez, mert akkor derült ki, hogy egyáltalán lesz-e belőlünk színház. A mostani munkáim közül mondhatnám a Boldog időt és a Miénk ez a cirkuszt is.

- Volt olyan előadás, mely nem volt annyira sikeres, mint várta?

- Volt egy produkció, melyet - bár sok előadást ért meg és kudarcnak semmiképpen nem mondanám - eltolt magától a néző: a Jó estét nyár, jó estét szerelem. A darab talán egy fokkal mélyebbre ment, mint ami a közönség számá- ra elviselhető volt. Nem jó szembesülni azzal, hogy milyen kilátástalan tud lenni az élet, ezt az emberek nem akarták látni. Én sem akarom mindig látni.

- Volt egy produkció, melyet - bár sok előadást ért meg és kudarcnak semmiképpen nem mondanám - eltolt magától a néző: a Jó estét nyár, jó estét szerelem. A darab talán egy fokkal mélyebbre ment, mint ami a közönség számá- ra elviselhető volt. Nem jó szembesülni azzal, hogy milyen kilátástalan tud lenni az élet, ezt az emberek nem akarták látni. Én sem akarom mindig látni.

- Tényleg kilátástalan az élet?

- Az élet önmagában egy nagy ajándék, öröm. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig dal, móka, kacagás. A szenvedés is érték, ha az ember megérti, hogy mi az oka és mi lesz a vége. Én sok passi- ót rendeztem. A mesterem, Ruszt József azt mondta, hogy lényegében minden dráma passiójáték, melyek végkicsengése soha nem lehet az, hogy az élet kilátástalan. Minden drámának katartikus élményt kell nyújtania.

- Az élet önmagában egy nagy ajándék, öröm. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindig dal, móka, kacagás. A szenvedés is érték, ha az ember megérti, hogy mi az oka és mi lesz a vége. Én sok passi- ót rendeztem. A mesterem, Ruszt József azt mondta, hogy lényegében minden dráma passiójáték, melyek végkicsengése soha nem lehet az, hogy az élet kilátástalan. Minden drámának katartikus élményt kell nyújtania.

- Ez tehát a színház dolga?

- A színház küldetése az, hogy az örömöt, a felismerés és játék örömét nyújtsa. A színház rituális játékokból indult ki, az ősember eljátszot- ta, hogy megöli a mamutot, és ettől erős lett. Mi is azért játszunk, hogy legyőzzük saját magunk démonait, hogy elhiggyük és elhitessük azt, hogy ha időlegesen is, de úrrá lehet lenni a halálon, hogy az élet folytatható.

- A színház küldetése az, hogy az örömöt, a felismerés és játék örömét nyújtsa. A színház rituális játékokból indult ki, az ősember eljátszot- ta, hogy megöli a mamutot, és ettől erős lett. Mi is azért játszunk, hogy legyőzzük saját magunk démonait, hogy elhiggyük és elhitessük azt, hogy ha időlegesen is, de úrrá lehet lenni a halálon, hogy az élet folytatható.

- Hogyan tudja a színészeinek átadni azt, amit ön ki szeretne fejezni?

- A színészmesterséget nagyon nehéz tanítani. Alapvetően alkalmasnak kell lenni erre a pályára, csak akkor tanítható valaki. Az első fontos dolog az, hogy mérhetetlen önfegyelmet kell elsajátítani. A közös munka másik felté- tele pedig az, hogy aki mondja, hiteles legyen, akik pedig hallgatják, azok higgyenek neki. Valójában ilyen egyszerű ez.

- A színészmesterséget nagyon nehéz tanítani. Alapvetően alkalmasnak kell lenni erre a pályára, csak akkor tanítható valaki. Az első fontos dolog az, hogy mérhetetlen önfegyelmet kell elsajátítani. A közös munka másik felté- tele pedig az, hogy aki mondja, hiteles legyen, akik pedig hallgatják, azok higgyenek neki. Valójában ilyen egyszerű ez.

- Rengeteg színiiskola van ma Magyarországon. Ez jó?

- Nem. Az sem jó azonban, ha csak egy van. Egy ilyen méretű országban az lenne az ideális, ha lenne két-három egymástól független, másfajta alkotómunkát képviselő felsőoktatási intézmény és lenne néhány középfokú is. A mai felsőfokú oktatás például az őstehetségekkel nem tud mit kezdeni. Néhányat fel sem vesznek, akit pedig felvesznek, az elkezd tipizálódni és elveszíti a személyiségének legérdekesebb részét. A másik gond ezen kívül az, hogy sok tanodában nem szűrik ki azokat, akik alkalmatlanok, éveken keresztül elhitetik velük, hogy tehetségesek, ez nagy felelőtlenség. Rengeteg pályakezdő színész potenciális munkanélküli.

- Nem. Az sem jó azonban, ha csak egy van. Egy ilyen méretű országban az lenne az ideális, ha lenne két-három egymástól független, másfajta alkotómunkát képviselő felsőoktatási intézmény és lenne néhány középfokú is. A mai felsőfokú oktatás például az őstehetségekkel nem tud mit kezdeni. Néhányat fel sem vesznek, akit pedig felvesznek, az elkezd tipizálódni és elveszíti a személyiségének legérdekesebb részét. A másik gond ezen kívül az, hogy sok tanodában nem szűrik ki azokat, akik alkalmatlanok, éveken keresztül elhitetik velük, hogy tehetségesek, ez nagy felelőtlenség. Rengeteg pályakezdő színész potenciális munkanélküli.

- Akinek van munkája, az meg tud élni a színészetből?

- Az új előadó-művészeti törvényben már láthatók törekvések arra, hogy a régen tisztes foglalkozásnak helyreállítsák a becsületét. Ha ehhez valóban anyagi támogatás is járul majd, akkor megvan az esély arra, hogy előbb-utóbb a színészetből tisztességesen meg lehes- sen élni.

- Az új előadó-művészeti törvényben már láthatók törekvések arra, hogy a régen tisztes foglalkozásnak helyreállítsák a becsületét. Ha ehhez valóban anyagi támogatás is járul majd, akkor megvan az esély arra, hogy előbb-utóbb a színészetből tisztességesen meg lehes- sen élni.

 - A ránk ömlesztett, követhetetlenül gyors virtuális valóság hogyan hat a színházra?

- A virtuális világ az élet minden területét befolyásolja. Kialakult egyfajta igény arra, hogy ennek a felgyorsult világnak a színház is részese legyen, ám óriási hibát követ el akkor, ha emiatt megpróbál- ja áttechnicizálni az eszközrendszerét. Legyőzhetetlenek a technikai csodák. Éppen ezért az értékelődik fel a színházban, amit a hús-vér ember csinál, amit ezek a szerkentyűk nem tudnak. A mágia, hogy az emberek orra előtt jön létre egy színházi alkotás. Arra kell törekedni, hogy kikergessünk mindent, ami nem a színházba való, ami azonban már bekerült, azzal próbáljunk meg együtt élni. Ezzel együtt fontos a színházat korszerűen csinálni, hogy az emberek érdeklődését fenntartsuk. Az alapkérdés viszont nem változik: a színház egy üres tér, bejön egy ember, aki akar valamit, majd bejön egy másik, aki mást akar, ebből létrejön a konfliktus, mely milliárdnyi lehetőséget rejt. Ennyire egyszerű. Születni, szeretni és meghalni is egyszerű.

- Továbbra is ön fogja a Pannon Vár- színház előadásait rendezni, vagy átadja a rendezést másnak?

- Vannak olyan társulatok, melyek egy-egy ember köré szerveződtek, a Pannon Várszínház is ilyen, de én szeretném azt, ha nemcsak színészek, hanem rendezők is felnőnének mellettem. A legnagyobb siker valójában az lenne, ha fennmaradna a Pannon várszínháziság , ha egy ezen a szemléleten neve- lődött társaság tudná az én szakmai elképzeléseimet továbbvinni.

 

- Vannak olyan társulatok, melyek egy-egy ember köré szerveződtek, a Pannon Várszínház is ilyen, de én szeretném azt, ha nemcsak színészek, hanem rendezők is felnőnének mellettem. A legnagyobb siker valójában az lenne, ha fennmaradna a Pannon várszínháziság , ha egy ezen a szemléleten neve- lődött társaság tudná az én szakmai elképzeléseimet továbbvinni.

 

- Vannak olyan társulatok, melyek egy-egy ember köré szerveződtek, a Pannon Várszínház is ilyen, de én szeretném azt, ha nemcsak színészek, hanem rendezők is felnőnének mellettem. A legnagyobb siker valójában az lenne, ha fennmaradna a Pannon várszínháziság , ha egy ezen a szemléleten neve- lődött társaság tudná az én szakmai elképzeléseimet továbbvinni.

 

- Vannak olyan társulatok, melyek egy-egy ember köré szerveződtek, a Pannon Várszínház is ilyen, de én szeretném azt, ha nemcsak színészek, hanem rendezők is felnőnének mellettem. A legnagyobb siker valójában az lenne, ha fennmaradna a Pannon várszínháziság , ha egy ezen a szemléleten neve- lődött társaság tudná az én szakmai elképzeléseimet továbbvinni.

 

- Vannak olyan társulatok, melyek egy-egy ember köré szerveződtek, a Pannon Várszínház is ilyen, de én szeretném azt, ha nemcsak színészek, hanem rendezők is felnőnének mellettem. A legnagyobb siker valójában az lenne, ha fennmaradna a Pannon várszínháziság , ha egy ezen a szemléleten neve- lődött társaság tudná az én szakmai elképzeléseimet továbbvinni.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!