2012.11.14. 06:37
Kerettanterv: vesztes lesz az informatika?
Megyei körkép - Míg Ausztriában a felmérések azt mutatják, hogy ott az informatikát tartják a legfontosabb iskolai tárgynak - megelőzve az idegen nyelveket is -, addig idehaza az Oktatási Minisztérium elképzelései alapján csak hatodik osztálytól vezetnék be a tárgyat.
- Több kivetnivalót is látok a tantárgyat érintő tervekkel kapcsolatban. A leginkább problémás pont az, hogy alsó tagozatban és ötödik osztályban egyáltalán nem lenne számítástechnika-oktatás - mondja Béres György, a veszprémi Hriszto Botev Általános Iskola informatika szakos tanára. - Ez ellentmond annak a tendenciának is, hogy a gyerekek egyre korábban kerülnek kapcsolatba a számítógéppel, mindennap használják azokat.
Így mire elkezdenénk velük foglalkozni, a nagy részüknek már olyat kellene tanítanunk, amit már régen ismer, és berögzülnek az esetleges rossz szokások is. Minél később kezdjük el őket oktatni, annál nehezebb lesz ezeket helyrehozni - teszi hozzá.
Az óraszámokat érintő tervekkel is csupán részben ért egyet a tanár úr. Mint mondja, hatodik és hetedik évfolyamon elegendő lehet a heti egy tanóra, ám nyolcadikban már kevés az adott tananyag elsajátítására és a középiskolára való felkészülésre.
A harmadik problémát abban látja, hogy lesz egy lyukas évfolyam. Van olyan negyedikes osztálya, melyben első óta folyik számítástechnika oktatés. Az itt tanulóknak furcsa lesz, ha ötödikben kimaradna egy évre a tárgy.
Múlt héten tartott értekezletükön a pápai Petőfi gimnázium pedagógusai azt vizsgálták, hogy a kerettanterveket miként lehet adoptálni az iskola megszokott képzéseihez.
- A gimnáziumok számára készített 9-12. évfolyamos kerettantervekben az informatika 9-10. évfolyamon egy-egy órát kapott. Bár a most hatályban lévő, ajánlott kerettantervek is ilyen óraszámmal dolgoztak, mi ennek a tárgynak jóval nagyobb súlyt szánunk. Az iskolák mozgásterét két dolog befolyásolja. A köznevelési törvény 6. számú melléklete tartalmazza a gyerekek kötelező óraszámát, a NAT pedig azt, hogy mekkora a maximális terhelhetőségük, tehát hogy a kötelező óraszámon felül hány órájuk lehet még. A melléklet tartalmazza azt is, hogy az egyes évfolyamokon mekkora a finanszírozott időkeret. Ez utóbbinak és a kötelező minimumnak a különbözete az az óraszám, amit csoportbontásra, érettségi felkészítőkre, szakkörökre, sportra felhasználhatunk. Ebből a keretből természetesen az informatikához is tehetünk, éppúgy, mint bármelyik másik tárgyhoz - fogalmazott Huszár Endre igazgató, aki elmondta, hogy véleménye szerint a jogalkotónak talán az a gondolata, hogy ma, egy gimnáziumba belépő gyerek készségszinten használja a számítógépet. Tíz-tizenöt éve itt látott ilyet először, ma azonban ez már nem így van. Az informatika kisebb óraszáma tehát ezzel is összefügghet.
- Mindemellett ez egy nagyon kicsi óraszám. Nálunk van egy általános tantervű tagozat, ahol az első két évfolyamon emelt óraszámban oktattuk (négy évfolyamon 3-3-1-1órában hetente), és szeretnénk továbbra is oktatni az informatikát. Az alapvető gondunk az, hogy a kerettanterv még mindig csak rendelet-tervezet. Ezt október 25-ig véleményezhettük, és a véleményeket ezután integrálják. De nem tudjuk azt sem, hogy milyen irányelv vonatkozik a kéttannyelvű iskolákra, ennek is csak tervezete létezik. Sok a bizonytalanság annak ellenére, hogy a következő tanév tagozatait október közepén meg kellett hirdetnünk. Komoly lemaradás van tehát a jogszabálykészítésben ahhoz képest, amit az iskoláktól határidőkben elvárnak - mondta.
Kevés az idő a tananyag elsajátításához
Elhibázott döntésnek tartja Bodor Tamás az új kerettanterv szerinti óracsökkentést a informatika terén. A Tapolcai Általános Iskola Kazinczy Tagintézményének vezetője szerint - aki egyébként informatikát is tanít - a kevesebb óraszám nem elég a tananyag elsajátítására, ráadásul súlyos egzisztenciális problémákat okozhat. Abban bíznak, hogy lesz lehetőség a kompenzálásra, hiszen mai világunkban ez a tárgy, az ebből erdő tudás nélkülözhetetlen a mindennapi élethez is.