Kultúra

2015.04.17. 10:13

A leszbikus szerelem sem volt tabu - könyvbemutató Badacsonytördemicen

Badacsonytördemic - Makk Károly Kossuth-díjas filmrendező mindig extra színészekkel dolgozott, de sokan általa lettek azok, akik.

Tóth B. Zsuzsa

Ezt Kőrössi P. József mondta a rendező Szeretni kell című könyvének bemutatóján a Faluházban. A kötetet szerkesztő Kőrössi elmondta, hogy a kötet a rendező életpályájának jelentős részét bemutatja, ha nem is a teljes életművét. A bemutatón Makk Károly felelevenítette életének egyes állomásait. Beszélt arról, hogy édesapjának mozija volt Berettyóújfalun, így már gyermekkorában találkozott a filmmel. A család mérnököt szeretett volna faragni belőle, azonban ő bár nem tudta, milyen pályát is válasszon abban biztos volt, hogy ez nem lenne neki való. A debreceni piarista iskolás élményeket az egyetemi évek követték, művészettörténet-filozófia-esztétika szakra iratkozott be. Rendező asszisztens volt már 21 évesen. Filmjeit két alkalommal is jelölték Oszkár díjra. A cannesi fesztivál zsűrijében hat filmje került a legjobb 14 közé, ezek egyikét, a Liliomfit mindössze 29 évesen forgatta. Az Egymásra nézve a női alakítás nagydíját kapta, a Szerelem című film a a zsűri különdíját a legjobb rendezésért.

Kantné Dr. Pandur Erzsébet számára dedikálja kötetét a szerző, Makk Károly. A háttérben Kőrössi P. József látható. Fotó: Tóth B. Zsuzsa

- Óriási rang részt venni a canni filmfesztiválon, a díjak pedig nagyon sokat számítanak. Nagy a tét, sokat jelent a reklám, a pénz, a hír, de erre én is csak a harmadik filmemnél jöttem rá. A díjakhoz, a sikerhez kell az áttekinthető, izgalmas, jó történet, az emberi kapcsolatok feszültségeivel, az élet mozzanataival. Ha őszintén, hihetően tud az ember valamit átvinni a vászonra, az a jó – mondta a rendező. Kőrössi P. József szerint a színészekben, akikkel Makk Károly játszott, volt valami, amivel megfogták, amire a rendező érzékeny volt. Oszkár díjas színészeket is sikerült becsalogatnia filmjeibe, ugyanakkor mindig hangsúlyozta, hogy a magyar színészekkel is ugyanúgy kell bánni, mint az amerikai sztárokkal. Az Egymásra nézve főszerepeire azonban ismeretlen lengyel színészeket kért fel.

- Intenzíven dolgoztam Psotával és Törőcsikkel, de úgy éreztem, ha két ismert ember jelenik meg a vásznon, akkor a néző érdeklődését elviszik más irányba. Inkább két lengyel színásznőt szerettem volna, egyikük aztán megkapta a canni fesztivál nagydíját – mondta Makk Károly, akinek egyébként külön érzéke volt ahhoz, hogy a tabu témákhoz nyúljon. Mint például a börtönviseltség, a leszbikus szerelem. Mániája a filmvágás volt mindig, amely nem kevésbé lényeges, mint az operatőr személye. Ő Tóth Jánossal dolgozott, aki véleménye szerint zseniális volt. A Balatonnál először tizenévesen járt, amikor nagyapja a vasút építésén dolgozott. Vallja, hogy akkor szeretett bele a Balatonba.

- A Liliomfi forgatásához valóságos élő képeskönyv volt Badacsony és Szigliget környéke. A Ház a sziklák alatt forgatásának ötlete a vígjátékok után, akkor jött, amikor Tatay könyve a kezembe került. Itt írtuk már a forgatókönyvet is 1957-ben. Úgy érzetem, hogy a táj és az itteni ember nem szétválasztható, minimális előadásmód kell a színészektől. Jó hangulatban forgattunk. A film San Franciscoban kitüntetést kapott, és sok ismeretséget is hozott – mondta Makk Károly, aki itt forgatott filmjei kapcsán újra beleszeretett a vidékbe. Olyannyira, hogy 1985-ben építkezni kezdett Badacsonytördemicen, ahol azóta is él feleségével. A könyvbemutatón az ajkai zeneiskola növendékei, a Tiborcz testvérek, Melinda, Balázs és Erik közreműködtek hangszerszólóval.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!