Kultúra

2014.07.20. 12:12

Afrika hangja a Veszprémfesten

Veszprém - Mészáros Zoltánnak, a Veszprémfest fő szervezőjének és csapatának hála, lassan felfedezi a veszprémi közönség az afrikai világzenét.

Bartuc Gabriella

Az eredeti afrikai ritmusokból és hangokból eredő, modern zenével párosuló daloknak egyszerűen nem lehet ellenállni, annál is inkább, mivel kiváló előadókról van szó. Olyanokról, akik a legnagyobbakkal dolgoznak együtt (Clapton, Peter Gabriel, Santana, Zavinul) felismerhető nyomot hagyva a 20. és a 21. század zenéjében.

Afrikai ritmusok a veszprémi szípadon (Fotó: Penovác Károly)

 

Korábban itt járt már Salif Keita, szombaton este a szenegáli bárdnak, Youssou N’ Dour-nak tapsolhattunk a várban. Különös, hogy a magyar közönség milyen lassan kattant rá erre a világzenére, miközben Nyugat-Európa megőrül értük, tömegesek a koncertjeik. „Nyugat-Afrika, Szenegál, Youssou N’ Dour! Emeljétek fel a kezeteket!” – buzdította a koncert során a dobos-kikiáltó a közönséget. A 14 tagú csapat a bohóc akrobatával együtt mindent megtett a hangulat fokozásáért. Mégsem a bohóc miatt élveztük az estét, hanem a kiváló ütősszekció és a wunderkindként indult Youssou N’Dour négy-öt oktávot is átölelő hangja repített bennünket a mennyekbe, ahol tényleg boldogok voltunk egy kicsit. I am happy, ismételtette a közönséggel az énekes, aki nem mellesleg Szenegál kultuszminisztere volt egy évvel ezelőtt még, most pedig államtitkár. Habitusának része a közösségnevelés, az öntudatra ébresztés, ami hazájában nagyon fontos. Nem is hinnénk, milyen nagymértékben járult hozzá Afrika emancipációjához a fogyasztói társadalom két produktuma, a pop kultúra és a futball. Nelson Mandeláról is énekel, a szöveget nem értjük, mert szenegáli nyelven szól, kivéve nagy slágerét, a 7 Secondsot, amit itt Veszprémben is előadott. 1988-ban járt először Magyarországon a Human Rights koncertsorozat keretében, majd 2005-ben önálló koncerttel a Szigeten.

„Jobb volt ez a mostani veszprémi koncert a pesti fellépésénél, már csak azért is, mert itt sokkal többen zenéltek, kiváló ütős szekció, egy tama (beszélő dob) és két djembe erősítette az afrikai hangzást” – válaszolta a Napló kérdésére Marton László Távolodó szakíró, a Sziget világzenei színpadának főszervezője, Youssou N’Dour magyarországi felfedezője, aki már a 80-as években írt róla. „Ő teremtette meg a szenegáli popzenét, a latin zene és az afrikai ritmusok sajátos keverékét, lemezeik túlnyomó része ilyen, mégis Egypt című, arab zenét tartalmazó albumáért kapott Grammy-díjat. A négy évvel ezelőtt megjelent legutolsó CD-jén, a Dakar–Kingston címűn Bob Marley számokat dolgozott fel. Erre lettem volna kíváncsi, de ezekből most semmit sem játszott, csak a 80-as évek végén megjelent Emigránsok és Set albumáról ismert számokat hallhattuk” – nyilatkozta a koncert után.

De mindent összevetve jó volt ez így, éreztük, megéreztük, hogy az afrikaiak őrzik az őseredeti zene emlékét, melynek feladata a közösséghez tartozás misztikus érzésének a kifejezése volt. Arról nem is beszélve, milyen hihetetlenül gazdag ritmusvilágot hoztak vissza a popzenébe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!