Kultúra

2011.05.19. 16:29

Agyhullámok és kreativitás - Freund Tamás, agykutató előadása

Veszprém - Agyhullámok és kreativitás címmel tartott előadást Freund Tamás agykutató, a Lovassy László Gimnázium egykori diákja az intézmény jubileumi tanévének egyik rendezvényén, a Mindentudás Egyetemén.

Balla Emőke

Háromszázadik tanévét ünnepli a Lovassy László Gimnázium, a Mindentudás Egyeteme című programján az iskola egykori, szakterületükön kiemelkedő eredményt elért diákjai tartanak előadást. Freund Tamás 1977-ben érettségizett a gimnázium német nyelvi tagozatán. Az ELTE TTK-n szerzett biológus diplomát és védte meg doktori disszertációját. 1990 óta dolgozik az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetében (KOKI), melynek 2002 óta  igazgatója. 2003-ban a Pázmány Péter Katolikus Egyetem neurobiológiai tanszékének tanszékvezető egyetemi tanárává nevezték ki. A Magyar Tudományos Akadémia tagja, elsősorban az agykéreg működését kutatja. 2000-ben a Bolyai-díj első kitüntetettje volt. 2005-ben Széchenyi-díjas, 2007-ben az Év ismeretterjesztő tudósa, 2008-ban príma díjas lett, idén megkapta az agykutatás Nobel-díjának is nevezhető Agy-díjat (The Brain Prize).

 



Freund Tamást egykori osztálytársa, Schindler László, a gimnázium német nemzetiségi tagozatának vezetője köszöntötte és méltatta pályafutását. A zsúfolásig telt sportcsarnokban az iskola egykori és mai diákjai, tanárai, városi érdeklődők hallgatták az előadót, amint szakterületéről, az agykutatás eredményeiről, társadalmi szempontból fontos problémáiról beszélt. Megtudtuk: minden magasabbrendű idegműködésünk központja az agykéreg. A tudatos érzékelés, gondolkodás, tanulási és memória-folyamatok, asszociációk alapja  az agykérgi hullámtevékenység révén összehangolt idegsejt-aktivitás. A 40 Hz-es frekvenciájú agyhullámok úgy működnek, mint egy radar, ami másodpercenként negyvenszer pásztázza végig a teljes agykérgünket, mintegy felvillantva az éppen kódolást végző idegsejteket. Így azok működése precízen összehangolódik, a köztük lévő kapcsolat pedig tartósan megerősödik, ami  a memória alapja.

 



Ezeknek az agyhullámoknak a beindítására azok az agykérgen kívüli, ősi központokból eredő idegpályák képesek, melyek belső világunk hatásainak közvetítői, érzelmi és motivációs impulzusokat hordoznak. Ezáltal képes belső világunk rendkívüli hatékonysággal befolyásolni magatartásunkat, különösképpen azt, milyen gyorsan fogunk tanulni, tartós lesz-e a memórianyomok eltárolása, illetve milyen lesz azok előhívhatósága. Az érzelemgazdag belső világ elengedhetetlen ahhoz, hogy a külvilág információit megfelelő hatékonysággal tároljuk el agyunk olyan mélységeibe, amelyekből a kreativitás is táplálkozik.

A Bolyai-díjas agykutató kiemelte: igényt kell teremteni a fiatalokban, hogy időt, agyi kapacitásokat hagyjanak a belső világ részvételére agyuk tudattartalmának kialakításában.  A belső világot fejleszteni kell az érzelemgazdagság, erkölcsiség, megismerni vágyás növelésével, a kulturális hagyományok jobb átörökítésével.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!